Differentiatie door Blended learning & learning analytics

Studenten krijgen les door middel van blended learning
Studenten werken met laptops in leerzaal van Universiteit Utrecht

In dit project worden aan alle zeven faculteiten didactische modellen die gebruik maken van blended learning (leervormen die gebaseerd zijn op een mix van e-learning, software technologie en contactonderwijs) ontworpen en in de praktijk getest.  In alle zeven faculteiten zijn docent-geïnitieerde projecten opgezet, waarbij onderwijskundige, financiële en onderzoeksmatige ondersteuning vanuit het project wordt geboden.

In het project zullen bovendien modellen voor Learning Analytics ontwikkeld worden, die in de loop van het project toegepast kunnen worden in de deelprojecten. Learning Analytics is het analyseren van het leerproces van studenten, wat docenten in staat stelt hun feedback preciezer af te stemmen op het proces en differentiatie in het leerproces van de individuele student mogelijk maakt.

Uitkomst van het project is een breed palet aan vormen van blended learning en learning analytics, die ‘op maat’ toegepast kunnen worden over de volle breedte van de Universiteit Utrecht. Zo worden verdere stappen gezet in de route van Traditioneel onderwijs naar de toepassing van Blended learning, learning analytics én differentiatie.

Harold van Rijen