Een studie kiezen in 5 stappen

Een studie kiezen kan moeilijk zijn. Er is veel keuze en het is een belangrijke en spannende beslissing. Om je te helpen, hebben we dit stappenplan voor je gemaakt. Onderaan elke stap vind je handige links naar extra hulpmiddelen voor de studiekeuze. Succes!

Stap 1: Ken jezelf

Wat kun je goed en wat vind je leuk? Denk aan schoolvakken waar je plezier in hebt of de dingen die je doet in je vrije tijd en ga op zoek naar studies die daar bij passen. Hieronder vind je tools die je daarbij helpen.

Stap 2: Ga op verkenning

Verzamel zoveel mogelijk informatie over de opleidingen die je leuk vindt. Ga ook op zoek naar alternatieven. Vaak kom je dan terecht bij studies die je meer aanspreken dan de studie die je eerst in gedachten had.

Stap 3: Wat verwacht je van een studie?

Wat heb jij nodig om met plezier en succes te studeren? Denk hier goed over na, het liefst voordat je de (online) open dagen bezoekt. Voel je vrij om onze studenten te vragen naar hun ervaring. Dit kan op de open dagen, maar ook online.

Stap 4: Reflectie

Als het goed is, heb je nu een aantal opleidingen op je shortlist. Vergelijk deze opleidingen en reflecteer of ze passen bij jouw interesses en vaardigheden. Loop vervolgens mee bij de opleidingen die je het interessantst vindt. Vaak heb je daarna een goed idee of de opleiding echt bij jou past. Zo niet, geen probleem. Er zijn genoeg opleidingen om uit te kiezen. Bovendien kun je altijd een stap teruggaan. En als je nog vragen hebt, kun je deze stellen aan onze studievoorlichters. Wij zijn er voor je!

Stap 5: Maak een keuze

Je weet nu wat je wilt, wat je kunt en welke opleiding daar het beste bij past. Ga hierbij ook af op je gevoel. Bij welke meeloopdag voelde je je het best op je plek? Dat is meestal de goede keuze. Onthoud: je interesses kunnen veranderen. Dat geeft niets. Tijdens je studie leer je op academisch niveau analyseren, argumenteren, rapporteren en presenteren. Dit zijn vaardigheden waar je de rest van je leven iets aan hebt, wat je ook doet.

Bonusstap: Inschrijving en matching

Heb je een keuze gemaakt? Ga dan naar Studielink en start je inschrijving. Studielink stuurt je vervolgens een inschrijfpakket. Stuur dit vóór 1 mei ingevuld terug om je inschrijving definitief te maken.

Als je kiest voor een studie aan de Universiteit Utrecht, moet je in de meeste gevallen meedoen met een matchingstraject. Zo ontdek je voor je met de studie start of deze bij jou past. Je ontvangt de informatie over het matchingstraject per mail, dus houd je inbox in de gaten.