Awarded projects open science fund
2023-2024
Joyce Browne (UMC Utrecht)
Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat de resultaten van onderzoek ook impact kunnen hebben, is het gezamenlijk formuleren van onderzoeksvragen. In dit project binnen het transdisciplinaire UU/UMCU-geleide SPOT-study consortium wordt samen met Ghanese vrouwen een nationale onderzoeksagenda voor hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap opgezet en gedeeld. Een extensieve vorm van community en stakeholder engagement voor onderzoek met impact.
Prof. dr. Stef van Buuren (UU, FSW)
Lastig maar oplosbaar: soms mist er data in een dataset waardoor een analyse in het water kan vallen. Het algoritme genaamd MICE is in staat om ontbrekende data te genereren in het open-source statistiekprogramma R. Dit project beoogt het gebruik van deze functionaliteit open te stellen voor een bredere groep onderzoekers die misschien niet heel bedreven zijn in R. Zij kunnen hun gemankeerde dataset invoeren en krijgen een complete dataset terug.
Thom Volker, Dr. Erik-Jan van Kesteren en Dr. Gerko Vink – Methodology and Statistics (UU, FSW)
Voordat onderzoekers hun analyse laten draaien op echte data, proberen ze het vaak uit op zogenaamde ‘synthetische data’. Het genereren van deze synthetische data is vaak een lastig en omslachtig proces. Dat kan beter kan als het gestandaardiseerd wordt. Dit project beoogt een softwarepakket te ontwikkelen SynthEval waarmee de kwaliteit van synthetische data, en gelijkenis met echte data, kan worden vastgesteld en verbeterd.
Dr. Tamara Mtsentlintze, Prof. dr. ir. Alex Telea, Dr. Evanthia Dimara, Isabel Floor (UU, Bèta), Inge Sieben, Dr. Tim Reeskens, Quita Muis (Tilburg University)
In het weergeven van de resultaten van politieke en sociale enquêtes wordt vaak gekozen voor de dominante assen die de meest prominente verschillen tonen (links-rechts). De vraag is of deze manier van het opdelen van de ‘opinieruimte’ van respondenten in zichzelf niet teveel bijdraagt in een wij-zij denken. In dit project wordt onderzocht of het weergeven van meningen langs andere indelingen (tegelijkertijd) kan bijdragen aan een verhoogde tolerantie voor andere meningen.
Dr. Marij Swinkels, Alex Hoppe, Dr. Lisanne de Blok, Dylan Ahern (UU, REBO)
Wat is de publieke perceptie van Europa? Deze vraag staat centraal in de theaterproductie ‘Op zoek naar Europa’ van De Kiesmannen die draait van eind maart tot eind mei 2023. In de slipstream van deze show gaan studenten en onderzoekers aan de slag met de input die het publiek aanlevert voorafgaande en na afloop van de show om hier vervolgens een populair wetenschappelijke publicatie over te schrijven alsmede een aantal meet-ups.
Sheeling Neo, Marina Orifici, Maximilian Primbs (UU REBO, University of Cologne, Radboud Universiteit)
Welke invloed hebben Open Science benaderingen in het onderzoek eigenlijk op het vertrouwen dat leken stellen in de wetenschap? Levert het kijkje in de keuken geruststelling of juist meer wantrouwen op? In dit onderzoek worden beschrijvingen van open science methoden van ‘many -labs’ en ‘many-analysts’ – respectievelijk het meermaals herhalen van het experiment of de analyse – voorgelegd aan proefpersonen om te kijken wat het effect is op het gevoel van vertrouwen dat de lezer over het onderzoek.
Prof. dr. Paul Boelen (UU), Lonneke van Tuijl (UU, UMCG) Dr. Lonneke Lenferink (UTwente, UU)
Het verlies van een dierbare is een zware gebeurtenis die ons helaas vaker treft. Maar wat bepaalt nu of het gezonde rouwproces omslaat in ongezonde mentale problemen? Het MARBLES project bouwt voort op een omvangrijke internationale en FAIR Dataset over rouw en beoogt deze beter te structureren, te harmoniseren en de ontwikkeling van het archief te verbeteren. Een internationaal consortium gaat hier verder mee aan de slag.
2022-2023
Dr. Tali Spiegel en dr. Amy Nivette
Aangezien studenten in een steeds "opener" omgeving terechtkomen, zowel in de wetenschap, het bedrijfsleven als bij de overheid, is er behoefte aan meer onderzoek naar de Open Science (OS) cultuur waarin studenten ingebed zijn. Dit project had als doel inzicht te krijgen in de kennis en praktijk van studenten rond OS-principes tijdens hun (bachelor/master) thesis. We ontwierpen en verspreidden een enquête om de kennis en praktijken vast te leggen van studenten die momenteel hun bachelor- of masterscriptie schrijven of daar recent mee klaar zijn. Hoewel de enquête in alle 7 faculteiten werd verspreid, waren de meeste respondenten van de FSW (298 van de 463 deelnemers). Daarnaast werden er twee focusgroepen uitgevoerd, met de hulp van student-assistent Jara Doggen, om inzicht te krijgen in de OS-cultuur die studenten ervaren. De eerste inzichten uit de data suggereren dat studenten in de bachelor- en eenjarige masteropleidingen zich iets minder bewust lijken te zijn van open science praktijken, behalve bij de voorinschrijving. Studenten van wie de scriptie een kwalitatieve focus had, rapporteerden dat ze zich minder bewust waren van OS praktijken (behalve voor citizen sciences) in vergelijking met hun collega's die een scriptie schreven met een kwantitatieve focus. De inzichten uit de focusgroepen suggereren dat er een grote variabiliteit is in de kennis van studenten en dus ook in hun ervaringen met de OS-cultuur. Toen we meer uitleg gaven over OS, uitten studenten zowel ethische zorgen over privacy als ethische voordelen voor kwaliteit en transparantie.
Dr. Gerko Vink en Hanne Oberman
In een wereld waar data steeds belangrijker worden, hebben we iets nieuws bedacht. Graag stellen we 'Dessert' voor, een innovatieve tool die de manier waarop statistische analyses kunnen worden gerapporteerd en geëvalueerd standaardiseert. Zie je analyse als het hoofdgerecht en de presentatie en evaluatie ervan als een dessert. In ons project hebben we een softwareskelet ontwikkeld dat aangepaste dessertrecepten mogelijk maakt om de evaluatie van dezelfde soort analyses gelijk te trekken. Dit betekent dat analyses en flows gemakkelijk op kwaliteit kunnen worden beoordeeld en door anderen kunnen worden begrepen en gerepliceerd. Dit is cruciaal in wetenschappelijke analyse, waar duidelijke, valide en nauwkeurige rapportage net zo belangrijk is als de ontdekkingen zelf.
We hebben raamwerk voor Dessert gemaakt en openlijk beschikbaar gemaakt voor iedereen. Voorlopig hebben we een aantal analyserecepten voor gestandaardiseerde rapportage toegevoegd, maar we willen graag dat Dessert groeit. Daarom nodigen we toegepaste onderzoekers en pakketontwikkelaars uit om bij te dragen aan ons pakket en om nieuwe ideeën voor Dessert voor te stellen. Het is meer dan alleen software; het is een open source project dat groeit en verbetert met elke bijdrage.
Nieuwsgierig? Bekijk 'Dessert' en zie hoe je deel kunt uitmaken van deze ontwikkeling: [GitHub - gerkovink/dessert.](https://github.com/gerkovink/dessert)
Arjan Mossel, dr. Berit Janssen, Jelte van Boheemen, Julian Gonggrijp, Luka van der Plas, Mees van Stiphout, Sheean Spoel, dr. Tijmen Baarda, Jill Briggeman en Sander Prins.
Na het maken van een dashboard, gebaseerd op FAIR-Software.eu en howfairis, was het Research Software Lab in staat om de FAIRness van alle repositories in onze portfolio van onderzoekssoftware bij te houden. Op basis van de vastgestelde principes werden de repositories van onderzoekssoftware openbaar, citeerbaar, beter vindbaar en herbruikbaar gemaakt, waardoor de zichtbaarheid en herbruikbaarheid toenam.
Discussies over de vraag of alle repositories openbaar konden worden gemaakt en wat ze moesten bevatten, leidden tot een herziening van de motivatie/keuzes met betrekking tot de gebruikte licenties. Naast dat bestaande repositories meer FAIR zijn gemaakt, heeft dit project ook bijgedragen aan de wijze waarop nieuwe en toekomstige code zal worden ontsloten.
Gaandeweg werden applicaties zoals I-Analyzer open source gemaakt, werd een blog geschreven over hoe je ervoor kunt zorgen dat anderen je code kunnen draaien en werden opgedane inzichten gepresenteerd op ADHO Digital Humanities Conference 2023 (zie poster) en tijdens de Open Science on Track dag 2023.
2022-2023
Sam Ali
Onlangs onderzochten we de potentiële waarde van Doppler-echografie voor het verbeteren van perinatale uitkomsten in omgevingen met weinig voorzieningen. Belangrijke bevindingen werden samengevat in zes belangrijke manuscripten voor verspreiding onder de wetenschappelijke gemeenschap. Voor publieke betrokkenheid zullen we de manuscripten vertalen in een serie mini-documentaires (van 3-5 minuten) om vrouwen op het platteland van Oeganda te informeren over de essentiële rol van echografie tijdens de zwangerschap. Dit project zal ook andere belanghebbenden betrekken bij en informeren over de waarde van ons onderzoek voor de gemeenschap door middel van een livestream internationaal symposium en meerdere mediaplatforms, en de input van belanghebbenden voor onze toekomstige onderzoeksprioriteiten onderzoeken.
2022-2023
Dr. Frank van Rijnsoever, on behalf of the Impact Coaches project
De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd, zoals klimaatverandering, of gezondheid, vereisen nieuwe manieren van handelen, denken en organiseren. Dit vraagt om nieuwe praktijken, structuren en culturen. We kunnen de problemen waarmee we worden geconfronteerd niet aanpakken met de kennis en vaardigheden die hebben bijgedragen aan hun ontstaan.
Studenten, in hun diverse rollen, hebben een aanzienlijke invloed op het bevorderen van de noodzakelijke veranderingen, maar ze voelen zich vaak overweldigd door de vele uitdagingen die voor hen liggen en vinden zichzelf vaak onvoldoende toegerust om deel te nemen.
Om hieraan tegemoet te komen, is het Impact Coaching Programma ontwikkeld. Dit programma helpt studenten om na te denken over en hun maatschappelijke impactvaardigheden verder te ontwikkelen door middel van persoonlijke coaching, reflectie en begeleiding. Tijdens het academisch jaar richten studenten zich op drie kerngebieden: (1) persoonlijk leiderschap, (2) interculturele communicatie in teams en (3) interacties met maatschappelijke belanghebbenden.
De doelstellingen van het Open Science Programma ondersteunden de evaluatie van het Impact Coaching Programma. Deze evaluatie omvatte aanvankelijk het verzamelen van interviewgegevens en het uitvoeren van kwantitatieve metingen van de waargenomen impactvaardigheden. Het grootste uitdaging bleek te zijn om studenten gedurende het hele jaar in het programma te houden. De kwalitatieve interviews leverden waardevolle inzichten op in de perspectieven van de studenten op het programma. Het belangrijkste resultaat was dat ze het als een waardevolle aanvulling op hun curriculum beschouwden, met name het onderdeel persoonlijk leiderschap. Echter, ze gaven ook aan dat het moeilijk was om dit buitenschoolse programma te combineren met hun reguliere curriculum. Deze resultaten hebben geleid tot verbeteringen aan het programma. Na het implementeren van deze verbeteringen, zijn we van plan om opnieuw kwantitatieve metingen uit te voeren.
2022-2023
In het Living Lab “Healthy Heidelberglaan” onderzoeken we hoe we verblijven in het centrumgebied van de campus gezonder en aantrekkelijker kunnen maken. Om te weten waar verbeteringen gewenst zijn, zijn we bezig om de huidige situatie in kaart te brengen. Bijvoorbeeld waar er hittestress is, of hoe de Heidelberglaan wordt beleefd. We zitten nog volop in dit onderzoekstraject.
De bijdrage van het Open Science Fund maakte het mogelijk om een zestal luchtkwaliteitssensoren op te hangen op en rondom de Heidelberglaan. Deze meten fijnstof en stikstofdioxide. Doordat de sensoren in de volle lengte van het centrumgebied hangen, kunnen we de luchtkwaliteit van verschillende locaties vergelijken, en achterhalen wat de bron is van eventuele slechte luchtkwaliteit.
In 2024 start het ontwerpproces voor de herinrichting van het centrumgebied. De metingen op diverse gezondheidsaspecten worden gebruikt om te onderzoeken wat voor ontwerp bijdraagt aan een gezonde campus. Daarbij maken we gebruik van de kennis die er in het USP is over gezond stedelijk leven, door onder meer samen te werken met het IRAS, de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven, en de Hogeschool Utrecht.
Tegelijkertijd willen we in 2024 een aantal ideeën van studenten om de Heidelberglaan al op korte termijn groener te maken, gaan uitproberen. Als deze ideeën succesvol zijn, kunnen ze worden meegenomen in het ontwerpproces.
2022-2023
Dr. Gery Nijenhuis and dr. Femke van Noorloos
Doel van dit project is te werken aan een meer gelijke kennisproductie op het gebied van Internationale Ontwikkelingsstudies (IDS). Dit doen we door de principes van Open Science toe te passen op het MA-programma International Development Studies, om het bewustzijn van de principes van Open Science en een gelijkwaardige kennisproductie te vergroten; en het gezamenlijk creëren en delen van kennis met partners te bevorderen. Om dit te bereiken hebben we een tutorial over Open Science ontworpen, inclusief reflectie-opdrachten voor MA studenten IDS. Studenten beoordelen hun onderzoeksvoorstel met behulp van Open Science-principes, zoals de herkomst van de gebruikte literatuur, het verzamelen en beheer van data, en de disseminatie van de resultaten. Vervolgens hebben we de uitkomsten van afstudeerprojecten (zogenaamde ‘communicatieproducten’) beschikbaar gemaakt voor een groter publiek, via een website en een boek, onder redactie van studenten. Ten slotte hebben we een inventarisatie gemaakt van OER op het gebied van IDS, met een mapping van de huidige praktijk, interviews en een enquête, in samenwerking met onze academische en maatschappelijke partners (wordt afgerond in het voorjaar van 2024).
2021-2022
2021-2022
Dr. Pieter Huistra, dr. Pim Huijnen and dr. Auke Rijpma
This project experiments with replication of historical research to achieve a more open and reliable knowledge production in the humanities. Although the data repositories that historians use are often open, the way historians actually select and interpret their data that in turn validate their findings remains opaque. By replicating cornerstone studies from three historical subdisciplines, we attempt to make this process more transparent and publicly accountable and thus in line with the principles of Open Science. The envisioned results are (i) replications, (ii) a methodology for doing replication in history and (iii) recommend dations to ensure replicability in the humanities.
2021-2022
Susanna Bloem and prof. dr. Bert Theunissen
Met behulp van het Open Science fund is in het project ‘The composition of time’ een methodiek voor publieksparticipatie/cocreatief onderzoek met behulp van muziek ontwikkeld. Deze methodiek wordt nu ingezet in de klinische praktijk in het UMCU. (linkjes) Het project Tussentijd is een voorbeeld van hoe kunst, wetenschap en zorg samen maatschappelijke problemen kunnen onderzoeken, een diepgaande relatie aan kunnen gaan met het publiek dat die problemen heeft en een gezamenlijk perspectief kan bieden in de geest van Open Science en Science in Transition.
De impact/zingeving van het project is groot: patiënten en ervaringsdeskundigen geven aan, geholpen/gezien te worden, voor familieleden is dit een innovatieve manier om leed bespreekbaar te maken en emoties te doorleven. We krijgen positieve reacties in de media, van bredere publieken, en studenten zijn geïnspireerd om dit in hun eigen loopbaan ook te gaan doen. Het project verbindt kunstinstelling, medisch centrum, universiteit, makers met elkaar. Dit was zonder het Open Science fund niet mogelijk geweest.
Tegelijkertijd: dit type pionieren is heel kwetsbaar, het project is een praktijkvoorbeeld van de visie en strategie van UU/UMCU, maar het voortbestaan ervan is nog niet echt structureel gezekerd op het gebied van Erkennen en waarderen: er zijn mogelijkheden om financiering te vinden buiten universiteit, maar niet heel erg veel, dit project kon alleen bestaan door het Open Science fund. Belangrijkste voorwaarde voor pionierschap in Open Science is een veilige gemeenschap waar uitdagingen en gevoelens bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Een pionier moet leren omgaan met ‘uitgestelde erkenning’, dat kan alleen door kwalitatieve, betekenisvolle relaties op werk.
2021-2022
Oliver Schmitz, Meng Lu, Derek Karssenberg, Edwin Sutanudjaja and dr. Ilonca Vaartjes (Julius Center, UMC)
High resolution land surface data with a global coverage is a key requirement as input to global simulation models of, for instance, water resources, air pollution, and land use change. Processing, reproducing and sharing inputs and derived products is a reoccurring challenge due to the amount of intermediate and final data, often implied by a hyper-resolution modelling requirement. Our project will provide a Python based and easy installable, executable and documented processing workflow for the creation of input data for raster-based global simulation models, allowing domain scientists to share the data generation workflow rather than large volumes of datasets.
2021-2022
Dr. Gertjan Plets and dr. Pim Huijnen, Richard Veenstra (Director Heritage board Province of Groningen), Cecile van der Tweel (Coordinator of Dutch heritage and earthquakes section RCE) and Goos de Boer (Journalist of regional media company RTV Noord)
The Netherlands is a “petrostate”: since the colonial period oil and gas has defined both economy and politics. Today, remnants of fossil fuel extraction are disappearing. Therefore, it is urgent to decide how we want to remember gas and oil as cultural heritage. However, to date the history of gas and oil extraction has written by the industry itself. In this project students and historians of the UU will rewrite Dutch fossil fuel history. Open science mechanisms such as podcasts, online platforms and community meetings will ensure that this contested past is explored in collaboration with the wider public.