Publicaties

Rapporten, artikelen en presentaties

Open Science and academic recognition and rewards: A new vision from Utrecht University
Bianca Kramer en Frank Miedema spraken op het ECLAC Library Cycle of Webinars on Open Science (30 september 2021, Chili).

Sharing published short academic works in institutional repositories after 6 months
The implementation of the article 25fa (Taverne Amendment) in the Dutch Copyright Act (LIBER Quarterly)

Presentatie Paul Boselie en Henk Kummeling (pdf) bij de general assembly van de VSNU ( 4 juni 2021) over het UU-model voor erkennen en waarderen.

Bijdrage Frank Miedema op 2nd UN Open Science Conference, 23 juli 2021

Nature: Impact factor abandoned by Dutch university in hiring and promotion decisions

Towards wide-scale adoption of open science practices: The role of open science communities

Open Science & stakeholder engagement (pdf, Engelstalig): Waarom, hoe en welke aanbevelingen?

Vragenlijst Open Science Monitor 2020 (pdf, Engelstalig), een initiatief van het UU Open Science Platform

Open Science Week 2021: Openingsspeech Frank Miedema: The Transition to Open Science (Sheets)

Erkennen en waarderen op de UU: teamgeest, leiderschap en geen one-trick-pony’s
ScienceGuide sprak met Marieke Adriaanse en Paul Boselie over de betekenis van het visiestuk over het anders erkennen en waarderen van wetenschappers en het proces dat eraan voorafging.

‘En nu aan de slag met het nieuwe erkennen en waarderen’
Ze zijn op missie, Marieke Adriaanse en Paul Boselie. Als de UU de wetenschap wil verbeteren, moeten haar medewerkers anders beoordeeld worden. (DUB, 18 februari 2021)

Voice of the Utrecht Young Academy Podcasts
Leden van de Utrecht Young Academy presenteren zichzelf, hun onderzoek en hun persoonlijke visie op wetenschap in een serie podcasts.

Visie op implementatie strategie voor nieuwe erkenning en waardering in de wetenschap (pdf)
Paul Boselie (Universiteit Utrecht) & Jaap Paauwe (Tilburg University) (11 januari 2021)

‘The world does not benefit from scientists being ‘one-trick-pony’s’
Utrecht University pioneers for a new system of recognition and rewards (The Chronicle of Higher Education, December 1, 2020)

Enquête Open Science praktijken bij Universiteit Utrecht (pdf)
Het doel van dit onderzoek is het monitoren van kennis, houding en gedrag ten opzichte van Open Science praktijken binnen de UU en het UMCU.

The Four Pillars of Open Science, and How Universities Can Implement Them
Frank Miedema schetst in Inside Higher Education (ENG) het Utrecht Universiteit Open Science Programma en de weg vooruit (9 november 2020).

Niet langer verkennen en laveren (pdf)
De universiteiten hebben zich uitgesproken voor het erkennen en waarderen van al hun medewerkers. De fase van verkennen en laveren is nu wel voorbij. Het is tijd voor concrete vervolgstappen. Dat vereist lef van bestuurders en leidinggevenden betogen Marieke Adriaanse, Paul Boselie, Henk Kummeling en Frank Miedema.

Presentatie Transition to Open Science: A paradigm shift

Presentatie (ENG) van Frank Miedema, vice-rector onderzoek, Universiteit Utrecht en voorzitter Utrecht Universiteit Open Science Programma: Transition to Open Science: A paradigm shift. Towards a Realistic Image and Improved Practice of Science.
REWARD | EQUATOR Conference, 20-22 februari 2020, Berlijn, Duitsland

Artikel over open science en ethiek

Editorial Ethical Theory and Moral Practice: Open Science and Ethics by Prof. dr. Marcus Düwell, professor of philosophical ethics at Utrecht University.
This short editorial tries to provide some orientation how we could interpret the open science principles and which pitfalls should be avoided.

Position paper over het erkennen en waarderen van wetenschappers

Op woensdag 13 november 2019 publiceerden de VSNU, NFU, KNAW, NWO en ZonMw een Room for everyone’s talent: towards a new balance in the recognition and rewards for academics, waarin ze aangeven hoe ze van plan zijn om het werk van het wetenschappelijk personeel breder te erkennen en te waarderen.

Strategy Evaluation Protocol (SEP) 2021-2027

De SEP-commissie over het SEP 2021-2027