Nieuw magazine over Utrechts kind- en jeugdonderzoek

Dit magazine Be real staat in het teken van de onderlinge samenwerking in het Utrechtse kind-en jeugdonderzoek, en is een publicatie van UU-Dynamics of Youth en Child Health, één van de zes speerpunten van het UMC Utrecht. Een magazine voor professionals, maar ook voor ouders en jongeren die in ons onderzoek centraal staan. Zie hoe Utrechtse kinderen spelen, sporten en beleven. We spraken hen buiten, thuis en in het ziekenhuis. Lees over de maatschappelijke impact van jeugdonderzoek en over projecten waarmee de onderzoekers voor kinderen en jongeren het verschil proberen te maken. In ‘Be real’ spreken ze over kansengelijkheid en hoe we daar voor kinderen en jongeren aan kunnen bijdragen.

Voorkant van het magazine, skatende jongens met de tekst 'Be Real'
Fotografie: Sandra Stokmans

Catrin Finkenauer, directeur van Dynamics of Youth: “Wij zijn trots op al het mooie onderzoek dat we kunnen laten zien.” In Utrecht bundelen onderzoekers uit verschillende vakgebieden en sectoren hun expertise. Zij doen dat om cruciale vragen te beantwoorden over wat nodig is om kinderen en jongeren toekomstbestendig en veerkrachtig te maken. “Door de interdisciplinair te werken ontstaan er nieuwe inzichten.”

Door interdisciplinair te werken ontstaan er nieuwe inzichten

Voetballend meisje.

Kors van der Ent, voorzitter van Child Health: “Je kunt ‘het kind’ en ‘de jongere’ alleen begrijpen als je naar het grotere plaatje kijkt. Dat is zeker belangrijk wanneer kinderen ziek zijn. En het is inspirerend, vernieuwend, waardevol en uniek wat hier in Utrecht gebeurt. In dit magazine laten we graag voorbeelden zien van onderzoek en samenwerking waarmee we een verschil maken.”

Kinderen en jongeren die vandaag opgroeien, bepalen mede hoe de wereld van morgen eruitziet. Welke kansen en mogelijkheden krijgen zij? Waar dromen ze van en hoe helpen wij hen op weg als dat nodig is? Verken het magazine en laat je inspireren!

Bekijk hier het magazine (pdf)