De 1001 eerste dagen in het leven van een kind
Onderzoek naar de meest cruciale periode
De eerste 1001 dagen in het leven van een kind, van conceptie tot 2 jaar, zijn cruciaal voor de ontwikkeling van ons complexe brein en (de daarvan afhankelijke) cognitieve vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan motorische mijlpalen, zoals zitten en lopen, maar ook aan het verwerven van taal. Je moedertaal begrijpen, spreken en gebruiken leer je grotendeels tijdens de eerste 1001 dagen van je leven.
Met een interdisciplinair team én partners van buiten de universiteit werken we aan drie kerngebieden
Taalproblemen
Kinderen met ontwikkelingsstoornissen, zoals kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), hebben vaak moeite met het leren van taal. Wij onderzoeken welke taalproblemen er zijn, of we problemen kunnen voorspellen en hoe we diagnostiek kunnen verbeteren.
Hersenontwikkeling
Hersenontwikkeling in de eerste 1001 dagen van het leven is cruciaal voor taalontwikkeling. We onderzoeken welke biologische en omgevingsfactoren invloed hebben op hersenontwikkeling, op alle niveaus van cel tot gedrag. Globale patronen kunnen we zien in hersenscans bij mensen, voor gedetailleerd onderzoek op cel- en moleculair niveau gebruiken we in organoïden en dieren.
Projecten in de maatschappij
De kennis die we opdoen met onderzoek naar taal- en hersenontwikkeling is van belang voor iedereen die werkt met kinderen of zelf kinderen heeft, en hun ervaringen zijn van belang voor ons. Daarom werken we samen met bijvoorbeeld kinderdagopvangorganisaties en met instanties die jonge kwetsbare ouders helpen rondom de zwangerschap.
Duik wat dieper in onze projecten
Een digitale test voor signalering van TOS bij meertalige kinderen
Als een meertalig kind taalproblemen heeft, is het lastig te bepalen of deze problemen voortkomen uit een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een blootstellingsachterstand vanwege verminderde taalinput. Om dit onderscheid beter te kunnen maken en TOS bij meertalige kinderen beter te kunnen signaleren, is een testbatterij ontwikkeld: LITMUS. LITMUS-NL is de Nederlandse bewerking van deze testbatterij en is te vinden in de online UU-DAB-omgeving.
Wetenschappelijk onderzoek en de ervaring uit de praktijk versterken elkaar
Door samen te werken met experts zowel binnen als buiten de academische wereld, bereiken we veel belanghebbenden op het gebied van taalontwikkeling. Zo brengen wij onze wetenschappelijke kennis in praktijk en leggen we de vinger aan de pols bij maatschappelijke problemen, die we vervolgens weer specifiek kunnen onderzoeken.
Manifest — The 1001 Critical Days
Een aantal Nederlandse organisaties (Dutch Association for Infant Mental Health (DAIMH), Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO) en Babywerk) heeft een Nederlandse versie van het manifest ‘1001 critical days’ geschreven wat het belang van deze ontwikkelingsperiode onderschrijft.
Sluit je aan
Ben je geïnteresseerd in dit thema? Neem dan contact met op met Sita ter Haar: 1001cd@uu.nl.