Social media en schermgebruik
Sociale media en games zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Dat heeft voordelen, maar het schermgebruik kent ook negatieve gevolgen. Utrechtse onderzoekers buigen zich erover vanuit verschillende invalshoeken.
Het filterbubbel project
Op social media wordt informatie per gebruiker gefilterd en aangepast met behulp van algoritmes. Dit zorgt voor onzichtbare en onvoorspelbare grenzen tussen mensen, die ook wel ‘filterbubbels’ genoemd worden. In dit project gaan we onderzoeken we of leerlingen zich bewust zijn van dergelijke onzichtbare grenzen die door algoritmes worden gecreëerd. Hoe stellen leerlingen zich de werking van algoritmes van social media voor? En welke strategieën gebruiken zij om meer controle te krijgen over social media?
Als jongere leren in digitale werelden: de vervreemding en nieuwe verbeelding van het onderwijs
Hoe beïnvloedt technologie de perceptie van jongeren? In tegenstelling tot naïeve perspectieven waarin digitale media worden gezien als iets neutraals of functioneels, beschouwen we in dit project hoe digitale media onze perceptie kunnen beïnvloeden. We willen onderzoeken hoe leren opnieuw wordt geconceptualiseerd in online gemeenschappen. Hoe kunnen jonge mensen, door hun betrokkenheid bij online gemeenschappen, hedendaagse culturele verhalen over leren opnieuw verbeelden?
Door gamen uit de problemen
Helpen games jongeren met het trainen van hun impulscontrole? Met Beat-it onderzoeken Margot Peeters en haar team of jongeren door games meer controle over hun eigen gedrag kunnen aanleren. Samen met een gamestudio ontwikkelden ze het spel The Fling, waarmee jongeren hun impulscontrole kunnen trainen: ‘Het ideaalbeeld is dat ze het zelf gaan spelen, zonder dat het moet.’
Politieke voorkeur achilleshiel bij nepnieuws
Voor welk nepnieuws zijn jongeren vatbaar? En maakt het nog uit van wie het nieuws afkomstig is? Politieke voorkeur speelt hierbij een rol. Zo concludeert Eva Janssen, onderwijskundige en pedagoog bij de Universiteit Utrecht in recent onderzoek. “Niet alleen de inhoud van een nepnieuwsbericht is belangrijk, maar ook de bron.”
Meer waardering voor het appende kind
Wat voor invloed heeft texting-taal op de taalontwikkeling van kinderen met én zonder taalstoornis?
Verander je perspectief!
Welke rol heeft onderwijs in het mediagebruik van jongeren?
Digital Youth project
Hoe komt het dat sommige jongeren gemakkelijk kunnen stoppen, terwijl anderen zich hier helemaal in verliezen?
Wanneer gamen een verslaving wordt
Gamen wordt steeds toegankelijker, wanneer spreken we van een verslaving?
Aandacht en concentratie
De rol van de ouders rondom social media
Digitaal welzijn en gedragsverandering
Digitale samenleving en cultuur
Games als instrument: voor leren, gezondheid, duurzaamheid
Jongeren en social media
- E-mail: l.duits@uu.nl
Kinderen en nepnieuws
- E-mail: e.f.loos@uu.nl