In Beeld #4
In Beeld #4, het magazine vol inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van universiteitspersoneel van de Universiteit Utrecht waar publiek en wetenschap samenkomen. Laat je door de voorbeelden in dit magazine inspireren, ontwikkel je eigen ideeën en vind geschikte partners om ze te verwezenlijken.
Deze editie heeft een feestelijk tintje, want we besteden in verschillende artikelen aandacht aan het vernieuwde UMU (Universiteitsmuseum Utrecht), dat nieuwe wegen inslaat in de ontmoeting met het publiek.
Een museum vol onderzoek
In het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) gaat het over wetenschappelijk onderzoek van vroeger én nu. Voor het nieuwe museum is daarom met verschillende wetenschappers van de Universiteit Utrecht samengewerkt.
Studenten als klimaatbewuste pioniers
Gletsjeronderzsoeker Faezeh Nick en haar collega’s besloten om samen met een lokale basisschool een 'tiny forest' te planten om zo het klimaatbewustzijn en de actieve betrokkenheid van inwoners bij hun omgeving te vergroten. Wat kunnen we leren van dit project?
De Filosofa
Kunnen wetenschappers de toekomst voorspellen? En kan een wetenschapper een land regeren? In het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) neem je plaats op de ‘Filosofa’ om met elkaar in gesprek te gaan. Op deze bank is ruimte voor ontmoeting, verdieping en reflectie.
Eerste hulp bij profielwerkstukken
De Universiteit Utrecht is een vraagbaak voor middelbare scholieren die een profielwerkstuk maken. Voor veel scholieren is een vast onderdeel van dit werkstuk het interviewen van een expert. En daar heeft de universiteit er legio van!
Achtiende-eeuwse MythBusters in het UMU
Wat heeft een eeuwenoude verzameling natuurkundige instrumenten met public engagement te maken? En hoe ging dat vroeger, publiek betrekken bij wetenschap? Met Paul Lambers, conservator bij het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) stappen we in een tijdmachine, terug naar het jaar 1777.
We willen niet meer dat wetenschap iets is voor een selecte groep, er is nu meer oog voor om het echt voor iedereen te doen.
In toga op de barricade
Verschillende Utrechtse hoogleraren hebben in toga meegelopen in de klimaatprotesten op de A12. Mag dat? Wat zegt die vraag over de maatschappelijke rol van de wetenschapper?
Kennismakers
In het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) fungeren Kennismakers als brug tussen wetenschap en publiek: ze staan zelf met één been in de wetenschap en kunnen uit eigen ervaring vertellen over hun studie en onderzoek doen. Drie studenten vertellen over hun bijzondere bijbaan: hoe is het om Kennismaker te zijn?
Check je plek
Hoe zien de favoriete buitenspeelplekken van kinderen eruit? Dat onderzoeken antropoloog Kathrine van den Bogert en sociaal geograaf Gijs van Campenhout samen met kinderen van 8 tot 14 jaar in het citizen science-project ‘Check je plek’.
'Een verhaal hoeft niet hoogdravend, maar mag heel simpel'
Arend Schot werkt al ruim 47 jaar bij de afdeling Anatomie van de faculteit Diergeneeskunde. Daar is hij onder andere verantwoordelijk voor het maken van anatomische preparaten, plastinaten en siliconenmodellen van dode dieren. Door dit werk is het mogelijk om het aantal proefdieren bij de faculteit sterk te verminderen.
Allemaal Burger(s): van paleis tot public engagement
Wie over het Domplein loopt, is zich er waarschijnlijk niet van bewust dat meters onder de grond een middeleeuws paleis verscholen ligt. Programmamaker Erwin Maas van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur vertelt hoe het verhaal van dit paleis het startpunt moet worden van een gloednieuw educatieproject: Allemaal Burger(s).
Vooral in het leren kennen van de doelgroep ligt een grote uitdaging
Leren van en met elkaar
In de ontwikkeling en organisatie van programma’s werkt het Centrum voor Wetenschap en Cultuur veel samen met (culturele) partners. Wat is voor de partners de meerwaarde van deze samenwerking en wat levert het op voor studenten en bezoekers?
Heel Heerlen Graaft
Archeoloog Saskia Stevens ging samen met inwoners van Heerlen op zoek naar resten uit de Romeinse tijd. Op 25 locaties in de stad, zowel in openbare ruimtes als in achtertuinen van inwoners, legden ze ‘vierkantemeterputjes’ aan. De inwoners deden onder begeleiding van archeologen echt archeologisch onderzoek.
Bingo!
De begrippen op de bingokaart hebben te maken met maatschappelijke betrokkenheid of impact. Je kunt deze bingokaart gebruiken in een gesprek. Als we met elkaar praten over onze doelen of strategieën voor maatschappelijke betrokkenheid of impact, merken we vaak dat niet iedereen dezelfde betekenis geeft aan de woorden die we gebruiken. Dat kan tot verwarring en onbegrip leiden. Door deze bingo te gebruiken, maak je betekenisverschillen expliciet. Zo zorg je voor een gemeenschappelijke basis in het gesprek.
Wetenschappers voor een klas vol families
Langzaam druppelen nieuwsgierige families de zaal binnen, het is weer de laatste zondag van de maand en daarmee tijd voor een familiecollege in het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht). José de Wit organiseert de familiecolleges en vertelt hoe ze dit aanpakt.
Een nieuwe samenwerking
Het Centrum voor Wetenschap en Cultuur wil met publieksactiviteiten een zo breed mogelijke doelgroep bereiken. Maar deze publieksactiviteiten worden altijd georganiseerd en uitgevoerd door collega’s en studenten van de Universiteit Utrecht, en daar wilden we graag verandering in brengen.
Doctor Atomic
In juli 2023 werd de Werkspoorkathedraal in Utrecht omgetoverd tot een theater waarin het Utrechtsch Studenten Concert de opera ‘Doctor Atomic’ uitvoerde. Deze opera gaat over de ontwikkeling van de atoombom en neemt het publiek mee in de spanning van de laatste uren voor de eerste atoomproef.
Interview: ‘Ik ga actief in gesprek met mensen – van advocaten tot tuinders’
Sinds Chiel Jonker, milieuchemicus, meewerkte aan het tv-programma Zembla, willen allerlei mensen met hem in gesprek als ‘PFAS-expert’.
Mag ik even je aandacht?
Kun je twee dingen tegelijk doen? In de onderzoeksworkshop ‘Aandacht!’ in het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) doen families samen onderzoek naar aandacht en multitasking.
Column Yvon van der Pijl: Dienstbaarheid
"Ik voelde me opgesloten in een systeem dat werkelijke ontmoeting met een werkelijk buiten belemmerde."
Werken aan een toegankelijk museum
Het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) wil een museum zijn voor alle nieuwsgierige mensen. Ook voor mensen die slecht ter been, slechthorend of doof zijn, een visuele beperking hebben of door bijvoorbeeld autisme of niet-aangeboren hersenletsel niet goed tegen prikkels kunnen. Marieke Verhoeven legt uit hoe het museum zich aanpast.
Verander de wereld, begin bij een bordspel
Hoe weten we wat werkt bij publieksactiviteiten? Dat is de onderzoeksvraag waarmee Nieske Vergunst begon toen ze werd aangesteld als postdoc. Na enkele maanden lezen, praten met mensen en brainstormen kwam ze uit op een spel.
Wat eraan voorafging
Onderzoekers lijken hun hand er niet voor om te draaien: voor bomvolle zalen staan tijdens een festival of voor de klas op een basisschool. Wat krijgen ze voor trainingen en ondersteuning voordat ze de bühne op gaan?
Eerdere edities In Beeld
Columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers: het magazine In Beeld laat de connectie zien tussen publiek en wetenschap aan de Universiteit Utrecht. Laat je door de voorbeelden in dit magazine inspireren, ontwikkel je eigen ideeën en vind geschikte partners om ze te verwezenlijken.