In Beeld #4

In Beeld #4, het magazine vol inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van universiteitspersoneel van de Universiteit Utrecht waar publiek en wetenschap samenkomen. Laat je door de voorbeelden in dit magazine inspireren, ontwikkel je eigen ideeën en vind geschikte partners om ze te verwezenlijken. 

Open het magazine (in PDF)

Nieuw

Public engagement daagt iedereen uit om na te denken over nieuwe rollen. Wat is bijvoorbeeld de rol van wetenschappers in het publieke debat? Hoeveel ruimte is er voor activisme? En hoe slaan impact developers en andere nieuwe verbindingsprofessionals de brug tussen onderzoek en maatschappij?

Lees het voorwoord van Femke den Boer

Deze editie heeft een feestelijk tintje, want we besteden in verschillende artikelen aandacht aan het vernieuwde UMU (Universiteitsmuseum Utrecht), dat nieuwe wegen inslaat in de ontmoeting met het publiek.

Column Maarten Post: Dierenliefde

"Ik ervaar nog steeds dagelijks dat liefde voor dieren alle opleidingsniveaus en leeftijden doorsnijdt en dus prachtige kansen biedt om de brug te slaan naar een breed publiek."

Lees de column van Maarten Post

Achtiende-eeuwse MythBusters in het UMU 

Wat heeft een eeuwenoude verzameling natuurkundige instrumenten met public engagement te maken? En hoe ging dat vroeger, publiek betrekken bij wetenschap? Met Paul Lambers, conservator bij het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht) stappen we in een tijdmachine, terug naar het jaar 1777.

Lees het interview

We willen niet meer dat wetenschap iets is voor een selecte groep, er is nu meer oog voor om het echt voor iedereen te doen.

Allemaal Burger(s): van paleis tot public engagement

Wie over het Domplein loopt, is zich er waarschijnlijk niet van bewust dat meters onder de grond een middeleeuws paleis verscholen ligt. Programmamaker Erwin Maas van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur vertelt hoe het verhaal van dit paleis het startpunt moet worden van een gloednieuw educatieproject: Allemaal Burger(s).

Lees het volledige artikel

Vooral in het leren kennen van de doelgroep ligt een grote uitdaging

Bingo!

De begrippen op de bingokaart hebben te maken met maatschappelijke betrokkenheid of impact. Je kunt deze bingokaart gebruiken in een gesprek. Als we met elkaar praten over onze doelen of strategieën voor maatschappelijke betrokkenheid of impact, merken we vaak dat niet iedereen dezelfde betekenis geeft aan de woorden die we gebruiken. Dat kan tot verwarring en onbegrip leiden. Door deze bingo te gebruiken, maak je betekenisverschillen expliciet. Zo zorg je voor een gemeenschappelijke basis in het gesprek.

Download de bingo!

Doctor Atomic

In juli 2023 werd de Werkspoorkathedraal in Utrecht omgetoverd tot een theater waarin het Utrechtsch Studenten Concert de opera ‘Doctor Atomic’ uitvoerde. Deze opera gaat over de ontwikkeling van de atoombom en neemt het publiek mee in de spanning van de laatste uren voor de eerste atoomproef.

Lees het volledige artikel

Impact als tweede natuur

De faculteit Geesteswetenschappen zet de komende jaren vol in op impact. Drie betrokkenen geven hun visie.

Lees het artikel

Ontmoeting tussen publiek en wetenschap

Spoken word-artist, filosoof en theatermaker Lev Avitan schreef een mooie tekst over de ontmoeting tussen publiek en wetenschap. Deze tekst werd door hem voorgedragen tijdens het Betweter Festival 2023.

Lees de voordracht van Lev Avitan

Eerdere edities In Beeld

Columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers: het magazine In Beeld laat de connectie zien tussen publiek en wetenschap aan de Universiteit Utrecht. Laat je door de voorbeelden in dit magazine inspireren, ontwikkel je eigen ideeën en vind geschikte partners om ze te verwezenlijken. 

In Beeld #3 (maart 2023)
In Beeld #2 (juni 2022)
In Beeld #1 (november 2020)