In de praktijk: studenten en kinderen als klimaatbewuste pioniers
Hoewel de inwoners van Narsaq (Groenland) direct getuige zijn van de gevolgen van klimaatverandering, weten ze niet altijd hoe ze bij kunnen dragen aan oplossingen. Gletsjeronderzoeker Faezeh Nick en haar collega’s hopen dit te veranderen. Ze besloten om samen met een lokale basisschool een ‘tiny forest’ te planten om zo het klimaatbewustzijn en de actieve betrokkenheid van inwoners bij hun omgeving te vergroten. Wat kunnen we leren van dit project?
Dat klinkt als een leuk project! Kun je er meer over vertellen?
“We betrekken de kinderen bij het hele proces. We zaaien eerst de zaadjes van inheemse boomsoorten in de kas, en verzorgen dan samen de zaailingen. Zodra die groot genoeg zijn nemen we de kinderen mee om ze te planten. Tijdens dit werk praten we over welke boomsoorten hier het beste groeien en welke verzorging ze nodig hebben. We merken tot ons plezier dat de inwoners steeds enthousiaster worden over wat we doen.”
Welke uitdagingen kom je tegen bij zo’n project?
“De voornaamste uitdaging is de logistiek. Kleine dorpjes worden van elkaar gescheiden door fjorden, bergen en gletsjers. Dit maakt het verplaatsen van mensen en spullen erg lastig. Ook is er een duidelijk cultuurverschil. Het is soms moeilijk om iets concreets af te spreken met de lokale bevolking. Laatst had ik een trekker nodig, maar tot de laatste minuut blijft het onzeker of zoiets ook echt geregeld is.”

Vorig jaar hebben jullie het Public Engagement Seed Fund ontvangen, hoe heeft dat jullie geholpen?
“We hebben dit geld gebruikt om twee studenten naar Narsaq te sturen in augustus 2023. Eerst zag ik dat vooral als een verlichting van mijn eigen taken, maar gaandeweg kwamen we erachter dat zij op een heel ander niveau contact leggen met de leerlingen. De studenten spraken tijdens het bomen planten ook over hun leven in Nederland als jongvolwassenen, het leven op de universiteit en wat onderzoek doen nou eigenlijk inhoudt. Dat komt echt aan bij de kinderen.”
Hoe willen jullie dat in de toekomst gebruiken?
“We willen veel vaker studenten naar Groenland sturen. Daarnaast willen we uitbreiden naar andere scholen in Groenland en spelen we met het idee om ze te koppelen aan Nederlandse scholen. Zo leren ze over elkaars leven, cultuur en klimaat. Hopelijk sluiten er in de toekomst steeds meer scholen aan, en wordt het een doorlopend project.”
Dr. Faezeh Nick is universitair docent bij de faculteit Geowetenschappen
Tekst: Sigrid Dekker
