Column: Dierenliefde

Door Maarten Post

Toen ik vijftien jaar geleden bij De Telegraaf ging werken, zei de eindredacteur op m’n eerste dag: “Het streven is: op elke binnenlandpagina minstens één verhaal of foto met een dier. Dat gaat er bij de lezers in als Ketellapper.”

Portretfoto Maarten Post
Foto: Bas Niemans

Inmiddels ben ik team lead Public Engagement bij de faculteit Diergeneeskunde. En ik ervaar nog steeds dagelijks dat liefde voor dieren alle opleidingsniveaus en leeftijden doorsnijdt en dus prachtige kansen biedt om de brug te slaan naar een breed publiek. Onlangs wilden twee wetenschappers graag diereigenaren bereiken om mee te werken aan onderzoek naar vuurwerkangst. We maakten een reel voor Instagram en boorden de juiste Facebookgroepen aan. Binnen een week vonden we 2.000 deelnemers.

Mensen engageren zich ook ongevraagd met wat we doen op de faculteit. Zo startte de Vegan Student Association (VSA) een petitie tegen extra kippenverblijven. Daarop nodigden de onderzoekers hen uit om toe te lichten welk onderzoek ze in de verblijven willen doen. Het werd een open gesprek over nut en noodzaak van dierproeven en vlees eten. De VSA gaat ons kritisch volgen, maar ook in de achterban zoeken naar mensen die kippen na afloop van het onderzoek willen adopteren. Het was een mooi ‘omgekeerd’ staaltje van public engagement: de VSA maakte zich druk over een maatschappelijk verschijnsel (dierproeven) en wilde er meer van weten, ging in gesprek met de mensen die het aangaat (onze onderzoekers in dit geval) en was daarna bereid de eigen plannen bij te stellen (de aangekondigde demonstratie werd een adoptiecampagne).

Daar gun ik ons als universiteit ook nog meer van. Want ik weet dat we ons onderzoek en onderwijs willen afstemmen op de grote maatschappelijke vraagstukken. Maar ik merk dat het nog niet altijd meevalt om onszelf echt te laten beïnvloeden. Soms zijn er bijvoorbeeld schotten tussen faculteiten die flexibiliteit in de weg staan. Soms zouden we graag willen inspelen op een maatschappelijke vraag, maar is het lastig extern geld te verwerven, denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar ‘kalf bij koe’.

Ik vind het heel gaaf om te zien hoe het gesprek over het belang van public engagement binnen de universiteit en faculteit steeds beter van de grond komt. En hoe mensen zoals Arend Schot en Chiel Jonker het in de praktijk voor elkaar boksen. Die hebben pas écht een goed verhaal voor in De Telegraaf.

Maarten Post is team lead Public Engagement bij de afdeling Communicatie en Multimedia van de faculteit Diergeneeskunde

In Beeld

Dit artikel staat ook in de vierde editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers. 

Ga naar In Beeld #4