In de praktijk: wetenschappers voor een klas vol families

Langzaam druppelen nieuwsgierige families de zaal binnen, het is weer de laatste zondag van de maand en daarmee tijd voor een familiecollege in het UMU (Universiteitsmuseum Utrecht). José de Wit organiseert de familiecolleges en vertelt hoe ze dit aanpakt.

een familie kijkt naar de balein van een bruinvis
Echte objecten, zoals deze balein, worden enthousiast door families bekeken | Foto: Emma Pot

Hoe onderzoek je dierensmokkel, de binnenkant van de aarde of gestrande walvissen? Deze vragen stonden centraal tijdens de familiecolleges in het najaar van 2023. Aan mij de taak om samen met de onderzoekers de colleges vorm te geven, zodat families na afloop een beeld hebben van hoe onderzoekers onderzoek doen. Wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe pak je dat aan? En waar zijn onderzoekers zelf het meest nieuwsgierig naar?

We vinden het belangrijk dat de colleges interactief zijn. Dus niet een uur lang luisteren naar wat verteld wordt, maar juist zelf nadenken over onderzoek. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met andere bezoekers, of door zelf een deel van het onderzoek te doen en zo te ervaren wat hier allemaal bij komt kijken. Informatie beklijft daardoor beter en het zorgt voor leuke en interessante vervolgvragen van families. En dat merken we tijdens de colleges!

Onderzoeker Eva Schotanus laat een bot zien aan bezoekers van de familielezing
Onderzoeker Manon Lock laat botten van een bruinvis zien | Foto: Emma Pot

In december 2023 organiseerden we een college over gestrande bruinvissen. Een onderwerp dat veel vragen opriep bij het publiek; wat is een bruinvis eigenlijk? Wat gebeurt er als dit dier aanspoelt? En hoe onderzoek je de doodsoorzaak? Door de families te laten overleggen over deze vragen, creëerden ze zelf een beeld van wat bruinvissen zijn, hoe deze dieren leven en welke gevaren ze tegenkomen in de Noordzee. Onderzoekers Manon Lock en Eva Schotanus van de faculteit Diergeneeskunde namen het publiek vervolgens mee in hun onderzoek. Tijdens het college bekeken ze samen met het publiek gestrande bruinvissen en wisselden de families ideeën uit over wat er was gebeurd met deze dieren.

Dit alles zorgde ervoor dat er tijdens en na afloop druk door families werd gediscussieerd. Ze ontdekten meer over elkaars ideeën, werkten samen om oplossingen te bedenken en stelden nieuwe vragen. Net zoals onderzoekers zelf ook doen. En dat is precies wat we met onze colleges willen stimuleren en bereiken.

José de Wit is programmamaker familie-activiteiten bij het UMU

Tekst: José de Wit

Ze ontdekten meer over elkaars ideeën, werkten samen om oplossingen te bedenken en stelden nieuwe vragen. Net zoals onderzoekers zelf ook doen.

In Beeld

Dit artikel staat ook in de vierde editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers. 

Ga naar In Beeld #4