Maak kennis met Leoniek Wijngaards en Kim Zunderdorp

In deze rubriek stellen UU'ers uit de Open Science community zich voor. Deze keer Leoniek Wijngaards en Kim Zunderdorp, de trekkers van de nieuwe track binnen het Open Science programma, Open Science in Education.

Wie zijn Leoniek Wijngaards en Kim Zunderdorp?

Leoniek: Ik werk als vice-decaan aan de faculteit Sociale Wetenschappen en ben daarnaast als hoogleraar verbonden aan de afdeling Methodenleer & Statistiek van die faculteit. Naast mijn bestuurlijke taken, mijn onderzoek en onderwijs, werk ik al jaren aan verschillende vormen van onderwijsinnovaties in het hoger onderwijs, zoals projecten rondom diversiteit, inclusie, matching en leerlijnen in curricula. Ik werk graag samen met collega’s van verschillende faculteiten en universiteiten, onder andere in de context van het Centre for Academic Teaching UU waar ik als principal fellow aan verbonden ben.

Kim: Ik werk sinds 2016 als beleidsadviseur onderwijs bij de directie Studenten, Onderwijs en Onderzoek van de Universiteit Utrecht. Ik heb me daar in het verleden bezig gehouden met honoursonderwijs, de Nationale Studentenenquête en het afstuderen van studenten. Nu hou ik me bezig met community engaged learning, interne certificering (onderdeel van de interne kwaliteitszorg) en sinds kort de track Education in Open Science. Naast het werk woon ik in Utrecht samen met mijn partner René, ben ik moeder van dochtertje Vera van 6 maanden, doe ik aan moderne dans, wandel ik graag en hou ik van eten en koken.

Hoe zijn jullie betrokken geraakt bij Open Science?

Kim: Eigenlijk ben ik al een tijdje betrokken bij open science, al heb ik dat nooit zo expliciet benoemd. In 2018 schreef ik een advies over het beleid voor het open delen van onderwijsmaterialen in de online repository figshare. En sinds datzelfde jaar ben ik programmamanager community engaged learning, waarin we stimuleren dat studenten, docenten en maatschappelijke partners van elkaar leren over maatschappelijke vraagstukken. Beide sluiten goed aan bij de visie achter open science: het breder delen van onze kennis met de samenleving én hen actief betrekken bij het verder ontwikkelen van onze kennis over maatschappelijke vraagstukken. Op basis van die ervaringen was ik dan ook erg enthousiast om samen met Leoniek de nieuwe track Education in het Open Science programma te gaan trekken.

Leoniek: Als bestuurder én als hoogleraar staat het thema erkennen en waarderen en de implementatie hiervan hoog op mijn agenda. De universiteit heeft het nodig deze cultuurverandering door te maken, om beter de kerndoelen onderzoek en onderwijs op zinvolle en integere wijze te kunnen bereiken. Andere (cultuur)veranderingen, zoals bijvoorbeeld FAIR data zitten verweven in mijn onderwijs als docent bij de afdeling Methodenleer & Statistiek. Het voelt dan ook heel natuurlijk om nu samen met Kim de trekker te worden van de track education bij het Open Science programma.

Waar wil je aandacht voor vragen in het kader van Open Science?

Kim: Ik denk dat langdurige, wederzijdse relaties met de samenleving cruciaal zijn voor het slagen van Open Science. Kennis alleen ter beschikking stellen is niet genoeg, want je hebt flink wat bagage nodig om universitaire kennis goed toe te kunnen passen in de samenleving. En andersom zijn langdurige, wederzijdse relaties heel waardevol om relevante onderzoeksvragen op te stellen en onderzoek uit te kunnen voeren dat echt van waarde is voor de wetenschap en de samenleving. Ten slotte kunnen die wederzijdse relaties leiden tot een groot gevoel van zingeving bij studenten en docenten. Ik hoop op levendige gemeenschappen waarin studenten, docenten en externe partners samen zich verdiepen in maatschappelijke vraagstukken en zo van elkaar en over elkaar leren.

Leoniek: Ik denk dat het belangrijk is om in de eerste fase de reikwijdte van het thema met veel mensen te bespreken. Wat betekent Open Science voor ons onderwijs? Je denkt al snel aan de vaardigheden en houding van de open scientist in het onderwijs. Dit is uiteraard essentieel, maar er zijn nog veel meer aspecten aan het onderwijs die ook met dit vraagstuk te maken hebben. Zo kan je je afvragen hoe open ons onderwijs is en hoe we onze studenten het beste kunnen voorbereiden op hun rol in de samenleving.

Wat worden jullie grootste uitdagingen?

Leoniek: De werkdruk bij collega’s is hoog, en er zijn veel belangrijke onderwijsinnovaties die om aandacht vragen. De uitdaging is om de docenten te stimuleren en zo goed mogelijk te ondersteunen in de veranderingen die er nodig zijn op het gebied van Open Science. Daarbij is het van groot belang om goed te blijven afstemmen met andere onderwijsprojecten.

Kim: Op het gebied van Open Science en onderwijs zijn al allerlei initiatieven binnen de UU – soms wel en soms niet onder die noemer. Waar zit precies de meerwaarde van een track education in het Open Science programma? Wat kunnen en moeten we concreet opleveren? Dat lijkt mij de grootste uitdaging voor de start van ons werk.

Waar zijn jullie trots op in relatie tot Open Science?

Kim: Ik vind het mooi om te zien dat Open Science echt een beweging is geworden binnen de UU waar veel wetenschappers zich verbonden aan voelen. Ik hoop dat we net zoveel betrokkenheid van wetenschappers hebben bij onze track.

Leoniek: Ik ben trots dat de UU in nationaal en internationaal debat een voortrekkersrol speelt in de erkennen en waarderen-veranderingen. Zelf wil ik daarbij graag aandacht vragen voor de aspecten onderwijs en leiderschap, aspecten die ook cruciaal zijn om de education track van Open Science goed van de grond te krijgen.