Houd de aandacht van je lezer vast
In deze video geeft dr. Madelijn Strick suggesties om de aandacht van de lezer te trekken en vast te houden - over titel, verteltechnieken en het gebruik van metaforen. In de tekst vind je nog een vierde suggestie - over beeld.
Tips en tricks
1. De titel moet direct de aandacht trekken
Ze geeft hier vier tips voor:
- Verbind de titel aan een actualiteit die van belang is voor je lezers.
- Stel een vraag waar je lezer nieuwsgierig naar is.
- Gebruik ‘Hoe doe je…’ of expert advies over iets wat je lezer belangrijk vindt.
- Gebruik een tijdloos verhaal dat altijd interessant is, onafhankelijk van de actualiteit.
2. Gebruik storytelling om de emoties te raken
Vier technieken uit storytelling om de emoties van de lezer te raken:
- Gebruik het perspectief van een echt bestaand persoon om het onderwerp dichterbij te brengen.
- Introduceer een probleem of uitdaging en betrek de lezer bij je pogingen dat op te lossen.
- Geef genoeg detail, zodat de lezer zich de situatie voor kan stellen, en betrek alle zintuigen daarbij.
- Zorg voor een goed slot waarin je je probleem oplost of er een nieuw inzicht op bereikt, en refereer terug naar je personage.
3. Gebruik metaforen
Gebruik alledaagse voorwerpen en metaforen om abstracte wetenschappelijke concepten dichterbij te brengen. Madelijn legt in de video uit hoe je een goede metafoor bedenkt.
4. Voeg beeld toe
Foto’s, tekeningen en iconen kunnen je blog expressiever maken en voor nog meer aandacht zorgen. Enkele tips:
- Vermijd clichés. Beelden verliezen hun waarde als lezers ze te vaak gezien hebben. Bijvoorbeeld een foto van een waterdruppel die cirkels maakt op het wateroppervlak is een cliché.
- Bedenk dat een beeld zelf ook een boodschap overbrengt, zorg dus dat dat de juiste boodschap is. Bijvoorbeeld als je een foto plaatst van dertig mensen in een busje gepropt bij een artikel over auto-delen, dan impliceer je: auto-delen leidt to verlies van privacy en comfort.
- Zoek beelden vrij van copyright of te gebruiken onder creative commons voorwaarden.