Kies het juiste platform

Als je besluit om over je onderzoek te gaan bloggen, zijn er verschillende mogelijkheden om je blogs online te publiceren. In dit filmpje legt dr. ir. Niko Wanders uit welke verschillende soorten platforms je zou kunnen kiezen en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Daarnaast geeft hij tips over hoe je jouw blog kunt laten aansluiten bij de interesse van je publiek, wie jou kunnen helpen om je blogs zo toegankelijk mogelijk te maken en hoe je ervoor zorgt dat een redacteur jouw tekst graag wil plaatsen.

Niko Wanders over de verschillende mogelijkheden om je blog te plaatsen

Tips en tricks

Om je blogs online te publiceren, heb je drie verschillende opties: 

  1. Het starten van je eigen kanaal/website, waarmee je een specifiek eigen lezerspubliek kunt bereiken en een network op kunt bouwen.
  2. Op regelmatige basis bijdragen aan een bestaand platform.
  3. Of wat meer ad hoc: als je een goed idee hebt voor een onderwerp of standpunt kun je jouw voorstel pitchen bij een extern (media)platform.

Voor- en nadelen van de drie opties

  1. Pro: Je kunt je eigen regels en kaders bepalen. Het is niet nodig om een redacteur te overtuigen van jouw goede idee om je blog gepubliceerd te krijgen. Bovendien zullen de mensen die jouw blog volgen specifiek geïnteresseerd zijn of raken in jouw onderzoek / vakgebied. Je kunt ze dus makkelijk(er) aan je binden. 
    Con: Het opzetten en bijhouden van je eigen blog platform kost aardig wat tijd. Je moet actief werken aan een eigen publiek en aan zichtbaarheid/vindbaarheid van je website en dit vanaf ‘nul’ opbouwen.    
  2. Pro: De lezers en het bereik zijn er al. Bijdragen aan een extern platform kost minder tijd dan je eigen blog onderhouden, omdat je relatief minder vaak iets hoeft te schrijven (lezers hebben tenslotte een veel breder aanbod dan alleen jouw bijdragen). Je moet wel je best doen om op te vallen tussen de andere bijdragen, maar het bereik zal vaak groter zijn. 
    Con: Je hebt nog steeds een regelmatige verplichting om bij te dragen, bijvoorbeeld eens per maand.  
  3. Pro: Je kunt zelf kiezen welk moment voor jou geschikt is om een blog te schrijven. Zo kun je bijvoorbeeld goed aanhaken bij thema’s uit de actualiteit, wat jouw blog aantrekkelijker maakt om (op dat moment) te lezen. Per onderwerp kun je het meest geschikte medium kiezen. Ook wordt er vaak hulp geboden bij de redactie van je stuk.
    Con: Je moet jouw idee of verhaal kunnen ‘verkopen’ aan een platform of redacteur. Dat outlet heeft mogelijk strenge deadlines en/of richtlijnen waar jouw blog aan moet voldoen. Je hebt dus wat minder vrijheid en meestal ook een minder specifiek publiek. Dit kan betekenen dat je een wat andere insteek, toon of inhoud moet kiezen om aan te sluiten bij de lezers. 

Leg je idee voor aan een blogredacteur

Ieder blog begint bij een idee, iets dat jij graag wilt delen met een breder publiek. Of het nou een onderzoeksresultaat, een gebeurtenis in het nieuws is of een onderwerp waar jij een unieke visie op hebt. Je kunt dit idee pitchen bij een redacteur van een blog platform – of misschien word je zelf wel benaderd. Handig om te weten is dat je nog geen kant-en-klaar stuk paraat hoeft te hebben! 

Vraag om tips en advies

Laat collega-onderzoekers, familieleden/vrienden of een communicatieadviseur van de universiteit meelezen met je opzet, om feedback te ontvangen op de begrijpelijkheid en leesbaarheid van je stuk (voor niet-kenners). Zij kunnen je nuttige tips en advies geven om je blog toegankelijk te maken voor een breder publiek.

Overtuig anderen

Is het moeilijk om een blog te schrijven en gepubliceerd te krijgen? Ja, het kan best een uitdaging zijn. Maar onthoud: als jij enthousiast bent over het verhaal en de visie die je te delen hebt en dit heel graag met anderen wilt delen, dan zal het zeker eenvoudiger zijn om anderen ook te overtuigen van de relevantie ervan.

WordPress voor onderzoekers van de Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht biedt de mogelijkheid om een eigen WordPress website te maken waarop je al je blogs kunt plaatsen. Neem contact op met de communicatieafdeling van de faculteit waar je aan verbonden bent voor meer informatie.

Laat je niet ontmoedigen door vervelende feedback

Als je blog eenmaal online staat, is de kans groot dat lezers hierop gaan reageren. Dit kunnen zowel positieve als negatieve reacties zijn. Laat je niet ontmoedigen door vervelende feedback – er zullen altijd mensen zijn die zich niet in je verhaal kunnen vinden, maar dat betekent niet dat het geen goed stuk is! 

Als je meer wilt weten over hoe je het beste kunt omgaan met zulke (negatieve) reacties, bekijk dan zeker ook deel 7 van deze blogtraining!

Leestips

Blogs, aanbevolen door Niko Wanders: