Hoe ga je om met trollen en negatieve reacties op social media?
Als je online schrijft over je onderzoek, is de kans groot dat lezers op jouw blogs gaan reageren. Bijvoorbeeld op het blog platform dat je hebt gekozen of via sociale media. Meestal is het krijgen van zulke feedback heel leuk en nuttig, maar het kan helaas ook zijn dat je soms te maken krijgt met negatieve reacties. In deze video legt taalwetenschapper dr. Sterre Leufkens uit hoe je het beste met dit soort negatieve reacties of trollen kunt omgaan.
Tips en tricks
Sterre deelt haar tips voor het omgaan met negatieve feedback in reactie op je blog(s):
Realiseer je dat het niet om jou gaat
Mensen reageren vaak op basis van al bestaande ideeën over wetenschap, over jouw vakgebied of het onderwerp – niet op wat jij daarover zegt.
Realiseer je dat mensen die enthousiast zijn juist niet reageren
Realiseer je dat mensen eerder de neiging hebben om te reageren als ze boos zijn dan als ze heel enthousiast zijn. Voor alle negatieve reacties die je krijgt, zijn er minstens zoveel mensen die je verhaal erg waarderen; maar hen zul je minder vaak horen.
Beperk je reacties
Als iedereen het laatste woord wil hebben, kunnen discussies op social media oneindig lang doorgaan. Accepteer dat je iemand anders niet van gedachten kunt laten veranderen en dat niemand gebaat is bij nog meer discussie. Reageer een of twee keer, en laat het daarbij.
Block, mute, en report op social media
Gebruik de blokkeer, mute of rapporteer functies op social media als mensen onbeleefd zijn. Als wetenschapper voel je je misschien verplicht om op alles in te gaan, maar als iemand de regels voor een constructieve discussie overtreedt, ben je hem of haar niets verplicht. Bepaal je eigen regels en laat je niet verleiden om die te overtreden.
Mute: De persoon in kwestie kan nog steeds met je communiceren, maar je zal de posts zelf niet langer zien. Anderen zien de opmerkingen van hem of haar nog wel.
Blokkeer: De betreffende persoon kan jouw posts niet langer zien en/of erop reageren. Daardoor kunnen de posts/tweets ook niet meer 'geliked’ of verder gedeeld worden op het platform.
Rapporteer: Het platform zal na gebruik van deze functie onderzoeken of de gerapporteerde persoon de basisregels heeft overtreden. Als dat het geval is, kan het zijn dat hij of zij tijdelijk of voorgoed de toegang tot het platform wordt ontzegd.
Modereer de reacties
Sommige mensen raden aan om de reacties op je blogs niet te lezen. Als het gaat om een algemene website of social media-pagina kan dat een goed idee zijn; maar als het om je eigen blog(site) gaat, wil je waarschijnlijk juist interactie stimuleren. Dus lees opmerkingen wel, maar modereer ze: je hebt het recht om zelf de regels te bepalen voor de reacties op jouw platform.
Vraag hulp
Het komt niet veel voor, maar mocht je het slachtoffer worden van een significante trollen-storm, schakel dan je eigen community in. Laat je netwerk, collega’s en vrienden weten wat er aan de hand is. Vermijd sociale media een tijdje. Schakel je communicatieadviseur of leidinggevende in als het nodig is. Niemand kan zo’n storm voorkomen of ineens stoppen, maar het helpt als je steun hebt vanuit je omgeving.
Blijf schrijven!
Misschien wel het meest belangrijk: blijf schrijven! Jouw bijdrage aan wetenschapscommunicatie is belangrijk en waardevol. Laat negatieve reacties dat niet verpesten. Wat jij doet, wordt gewaardeerd en ondersteund.
Online intimidatie via de (sociale) media
De Universiteit Utrecht stimuleert wetenschappers om via (sociale) media deel te nemen aan het publieke debat. Dat biedt kansen om een breed publiek te bereiken en met dat publiek in gesprek te gaan. Naast kansen zijn er ook risico’s. Zo moet je als wetenschapper die zich via deze weg in het debat begeeft, voorbereid zijn op soms heftige reacties. Via intranetpagina Online intimidatie via de (sociale) media (inlog vereist) helpt de universiteit haar medewerkers beter te ondersteunen in situaties waar het mis gaat.