Printen, kopiëren en scannen
Algemene informatie voor iedereen
Alle multifunctional printers zijn aangesloten op het 'Follow Me' systeem. Je stuurt je documenten vanaf je computer of mobiele apparaat naar de printers, en haalt ze vervolgens op bij de gewenste multifunctional.
Op deze manier kun je altijd bij de dichtstbijzijnde multifunctional je printjes ophalen. Ook kun je bijvoorbeeld alvast een printopdracht naar de multifunctionals sturen in de binnenstad, en deze later ophalen op het Utrecht Science Park.
UU Medewerkers:
- Medewerkers moeten hun campuskaart gebruiken. De campuskaart is automatisch aan je account gekoppeld.
- Het gebruik van een andere kaart is niet mogelijk.
- Je kunt ook inloggen op de multifunctionals met je Solis-id en wachtwoord.
UU Studenten:
- Koppelen van een nieuwe pas doe je bij de multifunctional zelf. Studenten kunnen een willekeurig pasje met een RFID-chip gebruiken (bijvoorbeeld hun OV-chipkaart*). Koppel je pas door deze boven de kaartlezer van de printer te vegen. Typ op het toetsenbordje je Solis-id en wachtwoord.
- Ontkoppelen van een oud pasje doe je op een multifuncional zelf door een nieuwe kaart te koppelen, of via myprintportal.
* Het krediet op je OV-chipkaart heeft niets te maken met je printtegoed.
Er zijn verschillende manieren om te printen.
Multifunctional printers installeren op je eigen computer (queues)
Op (de meeste) UU-computers zijn de multifunctionals al geïnstalleerd. Op je eigen computer moet je dit zelf doen. Dit is de meest gebruikte methode die ook de meeste opties biedt. Ook heb je hier de meeste flexibiliteit met papierformaat instellen. Kijk hieronder bij 'handleidingen over het installeren van de multifunctionals' hoe je dit doet.
Printen via SolisWorkspace
Via SolisWorkspace kun je altijd gemakkelijk printen. De multifunctionals zijn daar al geïnstalleerd. Hier kun je gemakkelijk het papierformaat wijzigen.
Printen via Myprintportal
Je kunt via myprintportal je bestanden uploaden en vervolgens printen. Je hebt hier meer mogelijkheden dan printen via e-mail. Wel kan het hier lastiger zijn om het juiste papierformaat te gebruiken. Wanneer in je bron-document een formaat anders dan A3 of A4 staat ingesteld (zoals 'letter'), kun je problemen hebben met printen.
Printen via e-mail
Mail je document vanuit je UU e-mailbox naar Mail2Print@uu.nl. Je ontvangt een bevestiging dat het document klaar is om opgehaald te worden bij een multifunctional. Je documenten worden standaard in kleur geprint: dit kun je op de printer wijzigen. Het kan bij deze methode ook lastiger zijn om het juiste papierformaat te gebruiken. Wanneer in je bron-document een formaat anders dan A3 of A4 staat ingesteld (zoals 'letter'), kun je problemen hebben met printen. Kijk hieronder bij 'handleidingen over het installeren van de multifunctionals' voor gedetailleerde instructies.
Op werkplekken die door de UU worden beheerd (Solis-werkplekken) zijn de multufunctionals automatisch geïnstalleerd. Dit hoef je niet zelf meer te doen. Op een eigen (privé)laptop of niet-beheerde werkplek moet je dit zelf doen.
Op de handleidingenwebsite vind je een overzicht van alle handleidingen voor het printen op de multifunctionals.
Enkele voorbeelden die je daar vindt:
- printen vanaf je privé-apparaat (laptop/smartphone/tablet)
- scannen
- kopiëren
Ook zijn er korte instructiefilmpjes waarin de basishandelingen worden getoond.
Als:
- je een grote printopdracht hebt (de multifunctionele printers zijn hiervoor niet geschikt)
- je aangepaste producten zoals posters of flyers nodig hebt
Ga dan naar de canon shop.
Informatie voor studenten
Printtegoed opwaarderen
Om je printtegoed voor de multifunctionals op te waarderen en je saldo te bekijken ga je naar myprintportal. Het kan even duren voor het bedrag is bijgeschreven na opwaarderen. UMC-studenten moeten hun printtegoed opwaarderen via de UMC-website.
N.B. Eventueel printtegoed is gekoppeld aan je universiteitsaccount (Solis-id) en niet aan je printpas (bijv. je OV-kaart). De printkaart wordt alleen gebruikt om snel in te kunnen loggen op de printer.
Restitutie
In sommige gevallen kun je printtegoed terug laten storten op je rekening. Dit mag altijd maar één keer. Binnen ongeveer vijf weken na aanvraag wordt het bedrag bijgeschreven op je rekening.
Restitutie (oud-)studenten bij verlaten van de universiteit
(Oud-)studenten kunnen een terugbetaling van het printtegoed aanvragen. Je moet dit zo snel mogelijk doen na het einde van je studie. Je komt in aanmerking voor restitutie als je aan onderstaande criteria voldoet.
- Je hebt niet eerder een verzoek gedaan tot restitutie;
- Je Solis-id is nog werkend en je kunt nog inloggen op onderstaande myprintportal;
- Je printtegoed is minimaal 5 euro of hoger.
Een verzoek tot terugbetaling doe je op myprintportal.
Restitutie wanneer je als (oud-)student gaat werken bij de UU
Was je eerst student op de UU en ben je hier komen werken? Dan heb je geen printtegoed meer nodig. Heb je nog persoonlijk printtegoed op je account staan (minimaal 5 euro) en verwacht je medewerker te blijven? Een verzoek tot terugbetaling doe je op myprintportal.
Restitutie gasten
Ben je gast op de UU? Dan is restitutie niet mogelijk. Je moet je printtegoed opmaken voordat het Solis-id verloopt.
Type afdruk | Tarief voor A4 in centen | Tarief voor A3 in centen |
---|---|---|
Zwart/wit - enkelzijdig | 3,5 | 4,5 |
Zwart/wit - dubbelzijdig | 6,0 | 7,0 |
Kleur - enkelzijdig | 6,5 | 7,5 |
Kleur - dubbelzijdig | 12 | 13 |
N.B. De tarieven in deze tabel verschillen van de tarieven van het oude printsysteem, waarin geen onderscheid werd gemaakt tussen A3- en A4-formaat. Ook wordt er alleen gebruik gemaakt van gerecycled papier.
Als je student bent en daarnaast bent aangesteld als werknemer van de universiteit, dan ben je automatisch als medewerker bekend bij de multifunctionals. Je gebruikt vanaf dan ook je campuskaart om in te loggen bij de multifunctionals. Heb je nog persoonlijk printtegoed op je account staan (minimaal 5 euro) en verwacht je medewerker te blijven, dan kun je een verzoek doen tot restitutie (zie kopje 'printtegoed opwaarderen en restitutie' hierboven).
Ga naar myprintportal om je voucher in te wisselen en printtegoed te ontvangen. Log in met je Solis-id en wachtwoord.
Informatie voor bezoekers
Als je gebruik wilt maken van de printfaciliteiten in de Universiteitsbibliotheek en je hebt geen Solis-id, ga dan naar de balie van de bibliotheek en vraag om een gast-Solis-account. Dat account geeft:
- gratis toegang tot de scanfaciliteiten van de printer.
- Voor afdrukken of kopiëren heb je printtegoed nodig: zie het tabblad 'Printtegoed en restitutie' op deze pagina.
Goed om te weten als je als gast printtegoed hebt gekocht:
- Het gast Solis-account vervalt automatisch na een jaar. Verleng het op tijd als je het printtegoed wilt behouden.
- Zodra het gast Solis-account is vervallen, vervalt ook al het printtegoed.
- Met een gastaccount van Solis heb je geen recht op een restitutie.
- Het resterende printtegoed kan worden afgelezen op het display van de printer.