Printen, kopiëren en scannen

Algemene informatie voor iedereen
Alle multifunctional printers zijn aangesloten op het 'Follow Me' systeem. Je stuurt je documenten vanaf je computer of mobiele apparaat naar de printers, en haalt ze vervolgens op bij de gewenste multifunctional.
Op deze manier kun je altijd bij de dichtstbijzijnde multifunctional je printjes ophalen. Ook kun je bijvoorbeeld alvast een printopdracht naar de multifunctionals sturen in de binnenstad, en deze later ophalen op het Utrecht Science Park.
UU Medewerkers:
- Medewerkers moeten hun campuskaart gebruiken. De campuskaart is automatisch aan je account gekoppeld.
- Het gebruik van een andere kaart is niet mogelijk.
- Je kunt ook inloggen op de multifunctionals met je Solis-id en wachtwoord.
UU Studenten:
- Koppelen van een nieuwe pas doe je bij de multifunctional zelf. Studenten kunnen een willekeurig pasje met een RFID-chip gebruiken (bijvoorbeeld hun OV-chipkaart*). Koppel je pas door deze boven de kaartlezer van de printer te vegen. Typ op het toetsenbordje je Solis-id en wachtwoord.
- Ontkoppelen van een oud pasje doe je op een multifuncional zelf door een nieuwe kaart te koppelen, of via https://www.uu.nl/myprintportal.
* Het krediet op je OV-chipkaart heeft niets te maken met je printtegoed.
Er zijn verschillende manieren om te printen.
Multifunctional printers installeren op je eigen computer (queues)
Op (de meeste) UU-computers zijn de multifunctionals al geïnstalleerd. Op je eigen computer moet je dit zelf doen. Dit is de meest gebruikte methode die ook de meeste opties biedt. Ook heb je hier de meeste flexibiliteit met papierformaat instellen. Kijk hieronder bij 'handleidingen over het installeren van de multifunctionals' hoe je dit doet.
Printen via SolisWorkspace
Via SolisWorkspace kun je altijd gemakkelijk printen. De multifunctionals zijn daar al geïnstalleerd. Hier kun je gemakkelijk het papierformaat wijzigen.
Printen via Myprintportal
Je kunt via uu.nl/myprintportal je bestanden uploaden en vervolgens printen. Je hebt hier meer mogelijkheden dan printen via e-mail. Wel kan het hier lastiger zijn om het juiste papierformaat te gebruiken. Wanneer in je bron-document een formaat anders dan A3 of A4 staat ingesteld (zoals 'letter'), kun je problemen hebben met printen.
Printen via e-mail
Mail je document vanuit je UU e-mailbox naar mail2print@uu.nl. Je ontvangt een bevestiging dat het document klaar is om opgehaald te worden bij een multifunctional. Je documenten worden standaard in kleur geprint: dit kun je op de printer wijzigen. Het kan bij deze methode ook lastiger zijn om het juiste papierformaat te gebruiken. Wanneer in je bron-document een formaat anders dan A3 of A4 staat ingesteld (zoals 'letter'), kun je problemen hebben met printen. Kijk hieronder bij 'handleidingen over het installeren van de multifunctionals' voor gedetailleerde instructies.
Op werkplekken die door de UU worden beheerd (Solis-werkplekken) zijn de multufunctionals automatisch geïnstalleerd. Dit hoef je niet zelf meer te doen. Op een eigen (privé)laptop of niet-beheerde werkplek moet je dit zelf doen.
Op de handleidingenwebsite vind je een overzicht van alle handleidingen voor het printen op de multifunctionals.
Enkele voorbeelden die je daar vindt:
- printen vanaf je privé-apparaat (laptop/smartphone/tablet)
- scannen
- kopiëren
Ook zijn er korte instructiefilmpjes waarin de basishandelingen worden getoond.
Als:
- je een grote printopdracht hebt (de multifunctionele printers zijn hiervoor niet geschikt)
- je aangepaste producten zoals posters of flyers nodig hebt
Ga dan naar https://uu.shop.canon.nl/.
Informatie voor studenten
Printtegoed
Om je printtegoed voor de nieuwe multifunctionals op te waarderen en je saldo te bekijken ga je naar uu.nl/myprintportal. Het kan even duren voor het bedrag is bijgeschreven na opwaarderen. UMC-studenten moeten hun printtegoed opwaarderen via de UMC-website.
N.B. Eventueel printtegoed is gekoppeld aan je universiteitsaccount (Solis-id) en niet aan je printpas (bijv. je OV-kaart). De printkaart wordt alleen gebruikt om snel in te kunnen loggen op de printer.
Restitutie bij verlaten van de universiteit
Je kunt een terugbetaling van je printtegoed aanvragen als je aan onderstaande criteria voldoet:
Studenten
- Mogen éénmaal een restitutieverzoek indienen.
- Dit is mogelijk na het afronden van de studies en zolang het Solis-id actief is.
- Printtegoed is niet meer beschikbaar nadat het Solis-id is gedeactiveerd.
- Verzoeken vanaf €5,- komen in aanmerking om te worden teruggestort.
- In de MyPrintPortal is daarom het restitutieverzoek alleen zichtbaar als het minimum saldo voor teruggave beschikbaar is.
- Binnen vijf weken wordt de terugstorting uitgevoerd.
Gasten
- Moeten de printtegoeden uitgeven voordat hun Solis-id verloopt, omdat ze geen recht hebben op restitutie.
Type afdruk | Tarief voor A4 in centen | Tarief voor A3 in centen |
---|---|---|
Zwart/wit - enkelzijdig | 3,5 | 4,5 |
Zwart/wit - dubbelzijdig | 6,0 | 7,0 |
Kleur - enkelzijdig | 6,5 | 7,5 |
Kleur - dubbelzijdig | 12 | 13 |
N.B. De tarieven in deze tabel verschillen van de tarieven van het oude printsysteem, waarin geen onderscheid werd gemaakt tussen A3- en A4-formaat. Ook wordt er alleen gebruik gemaakt van gerecycled papier.
Als je student bent en daarnaast bent aangesteld als werknemer van de universiteit, dan ben je automatisch als medewerker bekend bij de multifunctionals. Je gebruikt vanaf dan ook je campuskaart om in te loggen bij de multifunctionals. Had je nog persoonlijk printtegoed op je account staan en verwacht je medewerker te blijven, dan kun je een verzoek doen tot restitutie.
Ga naar myprintportal.uu.nl om je voucher in te wisselen en printtegoed te ontvangen. Log in met je Solis-id en wachtwoord.
Informatie voor bezoekers
Als je gebruik wilt maken van de printfaciliteiten in de Universiteitsbibliotheek en je hebt geen Solis-id, ga dan naar de balie van de bibliotheek en vraag om een gast-Solis-account. Dat account geeft:
- gratis toegang tot de scanfaciliteiten van de printer.
- Voor afdrukken of kopiëren heb je printtegoed nodig: zie het tabblad 'Printtegoed en restitutie' op deze pagina.
Goed om te weten als je als gast printtegoed hebt gekocht:
- Het gast Solis-account vervalt automatisch na een jaar. Verleng het op tijd als je het printtegoed wilt behouden.
- Zodra het gast Solis-account is vervallen, vervalt ook al het printtegoed.
- Met een gastaccount van Solis heb je geen recht op een restitutie.
- Het resterende printtegoed kan worden afgelezen op het display van de printer.