Wetenschappers waarschuwen voor schade bij uitgezette kinderen

Dynamics of Youth-onderzoekers onderschrijven rapport

De zaak Howick en Lili, twee Armeense kinderen die na tien jaar verblijf in Nederland uitgezet dreigden te worden, vestigde deze zomer de aandacht op zo’n 400 kinderen die al langer dan vijf jaar in Nederland zijn, maar buiten het kinderpardon vallen. Een coalitie van wetenschappers uit verschillende disciplines stelt dat deze kinderen ernstig schade op kunnen lopen in hun emotionele, sociale en fysieke ontwikkeling als ze alsnog worden uitgezet en dat daarom uitzetten onverantwoord is. Ook meerdere onderzoekers van Dynamics of Youth onderschrijven de 'schadenota'.

Voortdurende stress en gebrek aan stabiliteit

De opstellers van het rapport ‘Schaderisico bij uitzetting langdurig verblijvende kinderen. Een multidisciplinaire wetenschappelijke onderbouwing’ concluderen dat kinderen die na jarenlang verblijf in Nederland met uitzetting bedreigd worden, extreem kwetsbaar zijn vanwege de voortdurende stress en een gebrek aan stabiliteit. De schadenota is geschreven door hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder (VU), universitair docent Orthopedagogiek Elianne Zijlstra (RUG) en universitair docent Kinderen en Recht Carla van Os (RUG).

Ook beroepsorganisaties onderschrijven rapport

De schadenota werd ondertekend door de beroepsorganisaties het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) en de beroepsvereniging Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN).

Verder onderschreven ook verschillende onderzoekers van Dynamics of Youth het rapport:

De auteurs en ondergetekenden roepen op de kennis uit de schadenota te benutten voor de besluitvorming over deze kinderen.

Onderzoeksthema Dynamics of Youth

Wil je maatschappelijke problemen aanpakken, dan kun je het beste beginnen bij kinderen. Het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth investeert in een veerkrachtige jeugd. Wetenschappers uit alle vakgebieden werken samen om kinderontwikkeling beter te leren begrijpen. Hoe helpen we kinderen en jongeren groeien en bloeien in onze snel veranderende samenleving?

Lees ook:

Hoogleraar Susan Branje over 'Waar hoor ik thuis?': “De identiteit van een persoon hangt nauw samen met de plek waar hij of zij thuis hoort”

Jeugdonderzoek aan de Universiteit Utrecht