prof. dr. Paul Leseman
P.P.M.Leseman@uu.nl
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:26


Leeropdracht
Orthopedagogiek, in het bijzonder onderwijsleerproblemen
Benoemingsdatum 01-07-2003
Oratiedatum 14-10-2004
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:26
Curriculum vitae

Paul Leseman studeerde psychologie (major) en linguïstiek (minor) aan de Universiteit van Amsterdam en was daarna werkzaam als onderzoeker bij de Rotterdamse Schooladviesdienst en de Erasmus Universiteit. Hij promoveerde in 1990 (cum laude) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een proefschrift over de structurele en pedagogische determinanten van schoolloopbanen. Van 1990-1995 was hij postdoctoraal onderzoeker in het kader van het Programma Academieonderzoekers van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Van 1994 tot 2002 werkte hij als hoofdonderzoeker en docent in de pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Van 2000-2003 was hij visiting scholar aan de Freie Universität Berlin, afdeling Kleinkindpädagogik. Sinds 2003 is hij hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Hij was wetenschappelijk directeur van het Langeveld Instituut voor pedagogisch en onderwijskundig onderzoek (2004-2009), voorzitter van het Department Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen (2005-2009), en voorzitter van de nationale onderzoeksschool voor de pedagogische wetenschappen ISED (2010-2012). Hij is hoofdonderzoeker en mede-projectleider van de nationale cohortstudie Pre-COOL naar de effecten van voorschoolse opvang en educatie op de ontwikkeling van kinderen (2009-2018), wetenschappelijk coördinator van het Europese FP7 project CARE (Curriculum and Quality Assessment and Impact Analysis of European Early Childhood Education and Care; 2014-2016) en het Europese Horizon 2020 project ISOTIS (Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society; 2017-2019). Hij is projectleider van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK; 2017-2027). Daarnaast is hij lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Centre for Evaluation and Monitoring (CEM) van Durham University (sinds 2015), lid van de wetenschappelijke adviesraad van de Bamberg University Graduate School of Social Sciences (BAGSS; sinds 2015), lid van de OECD Technical Advisory Committee bij de TALIS en Starting Strong Staff Surveys (sinds 2016), lid van de internationale review commissie van het Noorse pedagogische en onderwijskundige onderzoek (UTDEVAL; 2016-2017). Publicaties betreffen o.m. vroege taalontwikkeling en meertaligheid, ontluikende geletterdheid en gecijferdheid, ontwikkeling van executieve functies en zelfregulatie, effecten van voor- en vroegschoolse interventieprogramma’s.

Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:26

Selected international refereed publications: 

2017 and in press

Boerma, T., Leseman, P., Wijnen, F., & Blom, E. (in press). Language proficiency and sustained attention in monolingual and bilingual children with and without language impairment. Frontiers in Psychology.

Boerma, T., Wijnen, F., Leseman, P., & Blom, E. (in press). Grammatical morphology in monolingual and bilingual children with and without language impairment: The case of Dutch plurals and past participles. Journal of Speech, Language, and Hearing Research.

Broekhuizen, M.L., Dubas, J.S., van Aken, M.A.G., & Leseman, P.P.M. (in press). Effects of early center-based child care quality on child socio-emotional outcomes: Does quantity of care matter? Infant and Child Development.

Broekhuizen, M.L., Dubas, J.S., Van Aken, M.A.G., Slot, P.L., & Leseman, P.P.M. (in press). Teacher's emotional and behavioral support and preschooler's self-control: Relations with social and emotional skills during play. Early Education and Development.

Janssen, E.M., Van der Ven, S.H.G., Van Hoogmoed, A.H., & Leseman, P.P.M. (2017). The effect of anticipated achievement feedback on students' semantic processing as indicated by the N400 cloze effect. Learning and Instruction, 43, 80-90.

Leseman, P., Mulder, H., Verhagen, J., Broekhuizen, M., Slot, P., & Van Schaik, S. (2017). Effectiveness of Dutch targeted preschool education policy for disadvantaged children. In H. P. Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek & M. Triventi (Eds.), Childcare, early education, and social inequality – An international perspective (pp. 173-193). Cheltenham, UK: Edward Elgar.

Leseman, P.P.M., Henrichs, L.F., Blom, E. & Verhagen, J. (in press). Young mono- and bilingual children’s exposure to academic language as related to language development and school achievement: The DASH-project. In V. Grøver, P. Ucelli, M. Rowe & E. Lieven (Eds), Learning through language. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Poolman, B.G., Minnaert, A., Doornenbal, J., & Leseman, P.P.M. (2017). Development of language proficiency of 5-7-year-olds in rural areas. Early Child Development and Care, 187:3-4, 756-777.

Slot, P.L., Boom, J., Verhagen, J., & Leseman, P.P.M. (2017). Measurement properties of the Classroom Assessment Scoring System Toddler in early childhood education and care in the Netherlands. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 79-91.

Slot, P.L., Mulder, H., Verhagen, J., & Leseman, P.P.M. (in press). Preschoolers’ cognitive and emotional self-regulation in play: Relations with executive functions and quality of play. Infant and Child Development.

Van de Beek, J.P.J., Van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.H., & Leseman, P.P.M. (2017). Self-concept mediates the relations between achievement and emotions in mathematics. British Journal of Educational Psychology.

Van Schaik, S.D.M., De Haan, M.J., & Leseman, P.P.M. (2017). Using a group-centered approach to evaluate quality of early childhood education and care. Child Development.

Verhagen, J., Mulder, H., & Leseman, P.P.M. (2017). Effects of home language environment on inhibitory control in bilingual three-year-old children. Bilingualism: Language and Cognition, 20(1), 114-127.

2016

Verhagen, J., & Leseman, P.P.M. (2016). How do phonological memory and working memory relate to the acquisition of vocabulary and grammar? A comparison between first and second language learners. Journal of Experimental Child Psychology, 141, 65-82.

Oudgenoeg-Paz, O., Volman, M.J.M., & Leseman, P.P.M. (2016). Development of exploration of spatial-relational object properties in the second and third year of life. Journal of Experimental Child Psychology, 146, 137-155.

Boerma, T., Leseman, P., Timmermeister, M., Wijnen, F., & Blom, E. (2016). Narrative abilities of monolingual and bilingual children with and without language impairment: implications for clinical practice. International Journal of Language and Communication Disorders. (online)

Van ’t Noordende, J., Volman, M.J.M., Leseman, P.P.M., & Kroesbergen, E.H., (2016). An embodiment perspective on number-space mapping in Dutch 3.5-year-old children. Infant and Child Development. (online)

Verhagen, J., De Bree, E., Mulder, H., & Leseman, P.P.M. (2016). Effects of vocabulary and phonotactic probability on two-year-olds' nonword repetition. Journal of Psycholinguistic Research. (online)

Oudgenoeg-Paz, O., Volman, M.J.M., & Leseman, P.P.M. (2016). First steps into language: Longitudinal relations between, walking, exploration and spatial language. Frontiers in Psychology, 7, 1458 (online)

Van der Ven, S.H.G., Van Touw, S.A.C., Van Hoogmoed, A.H., Janssen, E.M., & Leseman, P.P.M. (2016). The effect of a prospected reward on semantic processing: an EEG study on the N400 effect. Zeitschrift für Psychologie, 224(4), 257-265.

2015

Boerma, T.D., Chiat, S., Leseman, P., Timmermeister, M., Wijnen, F., & Blom, E. (2015). A quasi-universal nonword repetition task as a diagnostic tool for bilingual children learning Dutch as a second language. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(6), 1747-1760.

Broekhuizen, M.L., Van Aken, M.A.G., Dubas, J.S., Mulder, H., & Leseman, P.P.M. (2015). Individual differences in effects of child care quality: The role of child affective self-regulation and gender. Infant Behavior and Development, 40, 216-230.

Hellendoorn, A., Leseman, P.P.M., Wijnroks, A., & Van Dalen, E. (2015). Motor functioning, exploration, visuospatial cognition and language development in preschool children with autism. Research in Developmental Disabilities, 39, 32-42.

Hellendoorn, A., Wijnroks, L., & Leseman, P.P.M. (2015). Reconsidering the nature of autism: Finding order amidst change. Frontiers in Psychology, 6, 1-16.

Messer, M.H., Verhagen, J., Boom, J., Mayo, A., & Leseman, P.P.M. (2015). Growth of Verbal Short-Term Memory of nonwords varying in phonotactic probability: A longitudinal study with monolingual and bilingual children. Journal of Memory and Language, 86, 24-36.

Oudgenoeg-Paz, O., Volman, M.J.M., & Leseman, P.P.M. (2015). Exploration as a mediator of the relation between attainment of motor mile-stones and the development of spatial cognition and spatial language. Developmental Psychology, 51(9), 1241-1253.

Slot, P.L., Leseman, P.P.M., Verhagen, J., & Mulder, H. (2015). Associations between structural quality and process quality in Dutch early childhood education and care. Early Childhood Research Quarterly, 33, 64-76.

Verhagen, J., Leseman, P.P.M., & Messer, M.H. (2015). Phonological memory and the acquisition of grammar in child L2 learners. Language Learning, 65(2), 417-448.

2014

Blom, E., Küntay, A.C., Messer, M., Verhagen, J., & Leseman, P.P.M. (2014). The benefits of being bilingual: Working memory in bilingual Turkish-Dutch children. Journal of Experimental Child Psychology, 128, 105-119.

De Haan, A.K.E., Elbers, E., & Leseman, P.P.M. (2014). Teacher- and child-managed academic activities in preschool and kindergarten and the influence on children’s gains in academic skills. Journal of Research in Childhood Education, 28(1), 43-58.

Friso-Van den Bos, I., Kolkman, M.E., Kroesbergen, E.H., & Leseman, P.P.M. (2014). Explaining variability: Numerical representations in 4- to 8-year-olds. Journal of Cognition and Development, 15, 325-344.

Hellendoorn, A., Langstraat, I., Wijnroks, L., Buitelaar, J.K., Van Dalen, E., & Leseman, P.P.M. (2014). The relationship between atypical visual processing and social skills in young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 35, 2, 423-428.

Henrichs, L.F., & Leseman, P.P.M. (2014). Early science instruction and academic language development can go hand in hand. International Journal of Science Education, 36, 17, 2978-2995.

Kolkman, M.E., Kroesbergen, E.H., & Leseman, P.P.M. (2014). Involvement of working memory in longitudinal development of number-magnitude skills. Infant and Child Development, 23(1), 36-50.

Leseman, P.P.M., & Slot, P.L. (2014). Breaking the cycle of poverty: Challenges for European early childhood education and care. European Early Childhood Education Research Journal, 22(3), 314-326.

Mulder, H., Hoofs, H., Verhagen, J., Van der Veen, I., & Leseman, P.P.M. (2014). Psychometric properties and convergent and predictive validity of an executive function test battery for two-year-olds. Frontiers in Psychology, 5, article 733, 1-17.

Oudgenoeg-Paz, O., Leseman, P.P.M., & Volman, M.J.M. (2014). Can infant self-locomotion and exploration predict spatial memory at school age? European Journal of Developmental Psychology, 11(1), 36-48.

Van Kruistum, C.J., Leseman, P.P.M., & De Haan, M.J. (2014). Youth media lifestyles. Human Communication Research, 40(4), 508-529.

Van Schaik, S.D.M., Huijbregts, S.K., & Leseman, P.P.M. (2014). Cultural diversity in teachers' group-centered beliefs and practices in early childcare. Early Childhood ResearchQuarterly, 29(3), 369-377.

2013

De Haan, A.K.E., Hoofs, H., Leseman, P.P.M., & Elbers, E. (2013). Effects of targeted versus mixed preschool and kindergarten on disadvantaged children’s emergent academic skills: A cohort-sequential latent growth modeling approach. School Effectiveness & School Improvement, 24(2), 177-194.

Janssen, M., Bosman, A.M.T., & Leseman, P.P.M. (2013). The relationships between phoneme awareness, vocabulary and reading in monolingual and bilingual Dutch children. Journal of Research in Reading, 36(1), 1-13.

Kolkman, M.E., Hoijtink, H., Kroesbergen, E.H., & Leseman, P.P.M. (2013). The role of executive functions in numerical skills. Learning and Individual Differences, 24, 145-151.

Kolkman, M.E., Kroesbergen, E. H., & Leseman, P.P.M. (2013). Early numerical development and the role of non-symbolic and symbolic skills. Learning and Instruction, 25(1), 95-103.

Leseman, P.P.M. (2013). Angebote für Kinder und Familien in den Niederlanden. In L. Corell & J. Lepperhoff (Hrsg.), Frühe Bildung in der Familie: Perspektiven der Familienbildung (pp. 185-195). Weinheim u. Basel: Beltz Juventa.

Leseman, P.P.M., & De Winter, M. (2013). Early childhood services and family support in the Netherlands. In V. Barnekow, B.B. Jensen, C. Currie, A. Dyson, N. Eisenstadt & E. Melhuish (Eds.), Improving the lives of children and young people: Case studies from Europe (Volume 1: Early Childhood; pp. 15-31). Copenhagen, Denmark: World Health Organisation.

Van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.H., Boom, J. & Leseman, P.P.M. (2013). The structure of executive functions in children: A closer examination of inhibition, shifting, and updating. British Journal of Developmental Psychology, 31, 70-87.

Van Tuijl, C., &  Leseman, P.P.M. (2013). School or home? Where early education of young immigrant children works best. In E.L. Grigorenko (Ed.), Handbook  of US immigration and education (pp. 207-234). New York: Springer.

Van Viersen, S., Slot, E.M., Kroesbergen, E.H., Van ’t Noordende, J.E., & Leseman, P.P.M. (2013). The added value of eye-tracking in diagnosing dyscalculia: A case study. Frontiers in Psychology, 4, 679, 1-11.

2012

Bus, A.G., Leseman, P.P.M., & Neuman, S.B. (2012). Methods for preventing early academic difficulties. In K.R. Harris, S. Graham & T. Urdan (Eds.), APA Educational Psychology Handbook (Volume 3; pp. 227-250). Washington, DC: American Psychological Association.

Leseman, P. (2012). Preschool learning-related skills (E. Melhuish, topic editor) In R.E. Tremblay, M. Boivin & R. Peters (Eds.), Encyclopedia on Early Childhood Development (pp. 1-8). Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development and Strategic Knowledge Cluster on Early Child Development. Online publication, available at: http://www.child-encyclopedia.com/documents/LesemanANGxp1.pdf.

Scheele, A.F., Leseman, P.P.M., Mayo, A.Y, & Elbers, E. (2012). Relations of home language and literacy with three-year-old’s emergent academic language in narrative and instruction genres. The Elementary School Journal, 112(3), 419-444.

Janssen, M., Bakker, J.T.A., Bosman, M.T., Rosenberg, K., & Leseman, P.P.M. (2012). Differential trust between parents and teachers of children of low-income and immigrant background. Educational Studies, 38(4), 383-396.

Oudgenoeg-Paz, O., Volman, M.J.M., & Leseman, P.P.M. (2012). Attainment of sitting and walking predicts productive vocabulary development between the ages 16 and 28 months. Infant Behavior & Development, 35(4), 733-736.

Van der Ven, S.H.G., Boom, J., Kroesbergen, E.K., & Leseman, P.P.M. (2012). Developmental patterns of children’s multiplication learning: Confirming the Overlapping Waves model by latent growth modeling. Journal of Experimental Child Psychology, 113(1),1-19.

2011

Van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.K., Boom, J., & Leseman, P.P.M. (2011). The development of executive functions and early mathematics: a dynamic relationship. British Journal of Educational Psychology, 82(1), 100-119.

2010

Henrichs, L., Leseman, P., Broekhof, K., & Cohen de Lara, H. (2010). Kindergartners’ talk about science and technology. In J. Walma van de Molen (Eds.), Professional development for primary teachers in science and technology (pp. 217-227). Rotterdam: Sense Publishers.

Messer, M.H., Leseman, P.P.M., Mayo. A.Y., & Boom, J. (2010). Phonotactic probability effects in nonword recall and its relationship with vocabulary in monolingual and bilingual preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology, 105, 306-323.

Scheele, A.F., Leseman, P.P.M., & Mayo, A.Y. (2010). The home language environment of mono- and bilingual children and their language proficiency. Applied Psycholinguistics, 31, 117-140.

Ünlüsoy, A., De Haan, M., Leseman, P.P.M., & Van Kruistum, C. (2010). Gender differences in adolescents' out-of-school literacy practices: A multifaceted literacy approach. Computers & Education, 55, 745-751.

2009

Huijbregts, S.K., Tavecchio, L.W.C., Leseman, P.P.M., & Hoffenaar, P.J. (2009). Beliefs of Dutch, Caribbean-Dutch, and Mediterranean-Dutch caregivers in center-based day care. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40(5), 797-815.

Leseman, P.P.M. (2009). Integrated early childhood education and care: Combating educational disadvantages of children from low income and immigrant families. In Eurydice/EAC Executive Agency, Early childhood education and care in Europe: Tackling social and educational inequalities (pp.17-49). Brussels, Belgium: EURYDICE & EAC/EA.

Leseman, P.P.M., Mayo, A.Y., & Scheele, A.F. (2009). Traditional and new media in the lives of young disadvantaged bilingual children. In A.G. Bus & S.B. Neuman (Eds.), Literacy and media. New York: Falmer Press.

Leseman, P.P.M., Scheele, A.F., Messer, M.H., & Mayo, A.Y. (2009). Bilingual development in early childhood and the languages used at home: Competition for scarce resources? In I. Gogolin & U. Neumann (Eds.), Streitfall Zweisprachigkeit – The bilingualism controversy (pp. 289-316). Wiesbaden: VS-Verlag.

Van Kruistum, C., Leseman, P. & De Haan, M. (2009). Features of at-risk teens' new literacy practices. In  A. Backus, M. Keijzer, I. Vedder, & B. Weltens (Eds.), Artikelen van de Zesde Anéla-conferentie. (pp. 339-347). Delft: Eburon.

2008

Huijbregts, S.K., Leseman, P.P.M., & Tavecchio, L.W.C. (2008). Cultural diversity in center-based child care: Childrearing beliefs of professional caregivers from different cultural communities. Early Childhood Research Quarterly, 22, 233-244.

Mayo, A.Y., & Leseman, P.P.M. (2008). Off to a Good Start? Vocabulary development and characteristics of early family and classroom experiences of children from native-Dutch speaking and bilingual minority families in the Netherlands. Educational and Child Psychology, 25(3), 66-78.

2007

Leseman, P.P.M., Scheele, A.F., Mayo, A.Y., & Messer, M.H. (2007). Home literacy as a special language environment to prepare children for school. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 10(3), 334-355.

Van Tuijl, C., & Leseman, P.P.M. (2007). Preschool boosts IQ of disadvantaged children. Early Childhood Research Quarterly, 22, 188-203.

1996-2006

Blok, H., Fukkink, R.G., Gebhardt, E.C., & Leseman, P.P.M. (2005). The relevance of delivery mode and other program characteristics for the effectiveness of early childhood intervention with disadvantaged children. International Journal of Behavioral Development, 29, 1, 35-47.

Bus, A.G., Leseman, P.P.M., & Keultjes, P. (2000). Joint book reading across cultures: A comparison of Surinamese-Dutch, Turkish-Dutch, and Dutch parent-child dyads. Journal of Literacy Research, 32, 1, 53-76.

De Jong, P.F., & Leseman, P.P.M. (2001). Lasting effects of home literacy on reading achievement in school. Journal of School Psychology, 38, 5, 389-414.

De Ridder, D.T.D., Leseman, P.P.M., & De Rijk, A. (2004). Predicting the short-term course of fatigue symptoms. British Journal of Health Psychology, 9, 69-80.

Eldering, L., & Leseman, P.P.M. (1999). Enhancing educational opportunities. In L. Eldering & P.P.M. Leseman (Eds.), Effective early education: cross-cultural perspectives (pp. 3-25). New York: Falmer Press.

Leseman, P. (2006). Early childhood education and the prevention of learning disabilities. In J.J. van Kuyk (Ed.), The quality of early childhood education (pp. 85-99). Arnhem: CITO.

Leseman, P.P.M. (1999). Home and school literacy in a multicultural society. In L. Eldering & P. Leseman (Eds.), Effective early education: cross-cultural perspectives (pp. 163-190). New York: Falmer Press.

Leseman, P.P.M. (2000). Bilingual vocabulary development of Turkish-Dutch preschoolers. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 21,  2, 93-112.

Leseman, P.P.M. (2002). Accessibility of early childhood education and care provisions for low income and minority families. Paris: OECD.

Leseman, P.P.M. (2002). Early childhood services in The Netherlands: Structure, tensions, and changes. In L. Chan & E.J. Mellor (Eds.), International developments in early childhood services (pp. 134-152). New York/Bern: Peter Lang.

Leseman, P.P.M., & De Jong, P.F. (1998). Home literacy: opportunity, instruction, cooperation, and social-emotional quality predicting early reading achievement. Reading Research Quarterly, 33, 3, 294-318.

Leseman, P.P.M., & De Jong, P.F. (2001). How important is home literacy for acquiring literacy in school? In L. Verhoeven & C.E. Snow (Eds.), Literacy and motivation: reading engagement in individuals and groups (pp. 71-93). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Leseman, P.P.M., & De Jong, P.F. (2004). Förderung von Sprache und Präliteralität in der Familie und (Vor-) Schule. In G. Faust, M. Götz, H. Hacker & H.-G. Rossbach  (Hrg.), Anschlussfähige Bildungsprozesse im Elementar- und Primarbereich (pp. 168-189). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag.

Leseman, P.P.M., & Sijsling, F.F. (1996). Cooperation and instruction in practical problem-solving: differences in interaction styles of mother-child dyads as related to socioeconomic background and cognitive development. Learning and Instruction, 6, 4, 307-323.

Leseman, P.P.M., & Van den Boom, D.C. (1999). Effects of quantity and quality of home proximal processes on Dutch, Surinamese-Dutch, and Turkish-Dutch preschoolers' cognitive development. Infant and Child Development, 8, 19-38.

Leseman, P.P.M., & Van Tuijl, C. (2001). Home support for bilingual development of Turkish 4-6-year-old immigrant children in the Netherlands: Efficacy of a home-based educational program. Journal of Multicultural and Multilingual Development, 21, 4, 309-324.

Leseman, P.P.M., & Van Tuijl, C. (2006). Cultural diversity in early literacy development. In S.B. Neuman & D.K. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research. Volume 2 (pp. 211-228). New York: Guilford.

Leseman, P.P.M., Rollenberg, L., & Gebhardt, E. (2000). Co-construction in kindergartners' free play: Effects of social, individual and didactic factors. In H. Cowie & G. van der Aalsvoort (Eds.), Social interaction in learning and instruction: The meaning of discourse for the construction of knowledge (pp. 104-128). London: Pergamon Press.

Leseman, P.P.M., Rollenberg, L., & Rispens, J. (2001). Playing and working in kindergarten: Cognitive co-construction in different educational situations. Early Childhood Research Quarterly, 16, 3, 363-384.

Van Tuijl, C., & Leseman, P.P.M. (2004). Improving mother-child interaction in low-income Turkish-Dutch families: A study of mechanisms mediating improvements resulting from participating in a home-based preschool intervention programme. Infant and Child Development, 13, 323-340.

Van Tuijl, C., Leseman, P.P.M., & Rispens, J. (2001). Efficacy of an intensive home-based educational intervention program for 4-6 year old ethnic minority children in the Netherlands. International Journal of Behavioral Development, 25, 2, 148-159. 

Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
Broekhuizen, Martine L., van Aken, Marcel A.G., Dubas, Judith S. & Leseman, Paul P.M. (2017). Child care quality and Dutch 2- and 3-year-olds' socio-emotional outcomes - Does the amount of care matter?. Infant and Child Development
Mulder, Hanna, Verhagen, Josje, Van Der Ven, Sanne H. G., Slot, Pauline L. & Leseman, Paul (2017). Early Executive Function at Age Two Predicts Emergent Mathematics and Literacy at Age Five. Frontiers in Psychology, 8 (14 p.).
Leseman, P.P.M., Mulder, H., Verhagen, J., Broekhuizen, M.L., van Schaik, S.D.M. & Slot, P.L. (2017). Effectiveness of Dutch targeted preschool education policy for disadvantaged children. In H.P. Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek & M. Triventi (Eds.), Childcare, early education, and social inequality – An international perspective (pp. 173-193). Cheltenham/Edward Elgar.
van Schaik, S.D.M., Leseman, P.P.M. & de Haan, M.J. (2017). Using a Group-Centered Approach to Observe Interactions in Early Childhood Education. Child Development (17 p.).
  2017 - Vakpublicaties
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:26
Project:
Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK)
01-05-2017 tot 30-04-2021
Algemene projectbeschrijving 

Een consortium van de Universiteit Utrecht en Sardes BV voert in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoek uit naar de pedagogische kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen in Nederland en de ontwikkelingen en daarin. Het onderzoek is een voortzetting van het NCKO onderzoek van de afgelopen jaren en zal ten dele dezelfde instrumenten gebruiken, ten dele nieuwe om recht te doen aan recente ontwikkelingen in de kinderopvangsector. Nieuw ten opzicht van het voorgaande onderzoek is ook dat de gastouderopvang in de monitor wordt meegenomen. Ieder jaar zal in een landelijk representatieve steekproef van groepen in de kinderopvang, het peuterspeelzaalwerk, de buitenschoolse opvang en de gastouderopvang door middel van gestandaardiseerde observaties en interviews de pedagogisch kwaliteit van de voorzieningen worden bepaald. Over de jaren heen ontstaat zo een betrouwbaar en landelijk dekkend beeld. Bovendien kunnen door de jaarlijkse metingen trends in de kwaliteit worden gesignaleerd. Het onderzoek loopt in eerste instantie t/m april 2021, met uitzicht op continuering tot april 2027.

Rol: Onderzoeksleider Financiering
3e geldstroom - overig: Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; subsidiebedrag 1.5 miljoen euro
Projectleden
Overige projectleden:
  • IJsbrand Jepma
  • Paulien Muller
Project:
ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
01-10-2016 tot 31-12-2019
Algemene projectbeschrijving 

ISOTIS addresses the nature, causes and impact of early emerging social and educational inequalities in the context of socioeconomic, cultural and institutional processes. Quasi-panels and pooled longitudinal datasets will be used to examine the variation in early educational gaps and developmental trajectories across countries, education systems and time. To disentangle the complex interactions between characteristics of systems and target groups, ISOTIS will study significant immigrant, indigenous ethnic-cultural and low-income native groups, associated with persistent educational disadvantages. ISOTIS will examine current resources, experiences, aspirations, needs and well-being of children and parents in these groups in the context of acculturation and integration, and in relation to local and national policies. ISOTIS aims to contribute to effective policy and practice development by generating recommendations and concrete tools for: (1) supporting disadvantaged families and communities in using their own cultural and linguistic resources to create safe and stimulating home environments for their children; (2) creating effective and inclusive pedagogies in early childhood education and care centres and primary schools, including multilingual support; (3) professionalization of staff, centres and schools to improve quality and inclusiveness; and (4) establishing inter-agency coordination of support services to children and families.

Rol: Onderzoeksleider Financiering
3e geldstroom - EU: Gesubsidieerd in het kader van Horizon 2020; 5 miljoen euro
Projectleden
Project:
L2TOR - Second language tutoring of young children using a social robot
01-01-2016 tot 31-12-2018
Algemene projectbeschrijving 

The L2TOR project capitalises on recent developments in human-robot interaction in which the use of social robots is explored in the context of teaching and tutoring. Social robots have been shown to have marked benefits over screenbased tutoring technologies, and have demonstrable positive impacts on motivation in learners and their learning outcomes. L2TOR focuses on the domain of second language learning in early childhood: due to increased mobility of European citizens and increasing internationalisation, most children in Europe will be required to fluently use two or more languages. As language acquisition benefits from early, personalised and interactive tutoring, current language tutoring delivery is often ill-equipped to deal with this. As resources are insufficient to offer one-to-one tutoring with (near) native speakers in educational and home contexts, L2TOR will further the science and technology of language tutoring robots, with a strong focus on multimodal interactive tutoring for young children (4 years of age). L2TOR will focus on native speaking Dutch, German and Turkish children learning English. In addition, Turkish immigrant children in the Netherlands and Germany will be supported by a robot in acquiring Dutch and German. To realise this ambition L2TOR needs to address both technical aspects -such as multimodal interaction, human-robot interaction management and social signal processing-, pedagogical aspects -such as exploring the pedagogy of social robots and the use of social robot to assist in language tutoring- and developmental psychology aspects -such as understanding how children learn a first and second language from others and how this can be transposed to learning from robots.

Rol: Onderzoeksleider Financiering
3e geldstroom - EU: Gesubsidieerd binnen het Europese Horizon 2020 programma; 3 miljoen euro; 520 duizend euro voor UU
Projectleden
Project:
Beyond flatland - Naar verdiepinging van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool
01-07-2015 tot 30-06-2018
Algemene projectbeschrijving 

Om leerlingen voor te bereiden op de 21ste eeuw is het belangrijk ze hogere-orde-vaardigheden (HOV) te leren. Voor de realisatie hiervan is een goed theoretisch en praktisch inzicht nodig in hoe HOV zich ontwikkelen en gestimuleerd kunnen worden. Het onderzoeksproject draagt hieraan bij vanuit een domein-specifieke benadering van HOV en richt zich op wiskundige HOV bij elementaire vormen van verwerking van dynamische gegevens, kansrekening en algebra. Terwijl internationaal steeds meer wordt benadrukt om de fundamenten voor HOV op jonge leeftijd te leggen, wordt in het Nederlandse basisonderwijs aan HOV vrijwel geen aandacht besteed. Doel van dit onderzoek is om – uitgaande van de embodiment, representational redescription en variatietheorie, en gebruikmakende van interventies in ict-omgevingen – te komen tot verrijking van het reken-wiskundecurriculum. Het onderzoek heeft een experimentele opzet waarbij macro-genetische longitudinale studies (ontwikkeling binnen een schooljaar) worden gecombineerd met micro-genetische studies (ontwikkeling binnen lessenserie) die genest zijn in de macrogenetische studies.

Rol: Promotor Financiering
2e geldstroom - overig: Gesubsidieerd in het kader van het NRO programma fundamenteel onderzoek (interrelated projects); 700 duizend euro
Projectleden
Overige projectleden:
  • Leibniz Institut IPN Kiel
Project:
VLOT: Een nieuw instrument voor het evalueren van taalomgeving bij jonge kinderen
01-09-2014 tot 01-06-2018
Algemene projectbeschrijving 

De VLOT (Vragenlijst Ouders Thuistaalomgeving) is een screeningsinstrument dat gebruikt kan worden door consultatiebureaus om risicofactoren in de taalomgeving van tweejarige kinderen te signaleren ten behoeve van advisering van ouders en toeleiding van kinderen naar voorzieningen voor voor- en vroegschoolse educatie en ander activiteiten. Om de VLOT te valideren en optimale afkapwaarden te bepalen wordt een longitudinaal onderzoek uitgevoerd waarin de betrouwbaarheid, begripsvaliditeit, predictieve waarde en sensitiviteit-specificiteit van de VLOT worden onderzocht.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - overig: ZonMW
Projectleden
Project:
Pre-COOL Landelijk Cohortonderzoek Educatie en Opvang in de Voor en Vroegschoolse Periode
01-09-2009 tot 31-12-2018
Algemene projectbeschrijving 

Pre-COOl is landelijk representatieve cohortstudie, waarin ca. 2900 kinderen vanaf 2-jarige leeftijd worden gevolgd tot medio groep 2 van de basisschool om de effecten vast te kunnen stellen van kinderopvang en educatieve programma's in de voorschoolse periode op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Vanaf groep 2 wordt een deel van het Pre-COOL cohort verder gevolgd in het COOL-cohort tot aan 18-jarige leeftijd, zodat op den duur ook uitspraken over langetermijneffecten kunnen worden gedaan. Pre-COOL wordt uitgevoerd door een consoprtium van Kohnstamm Instituut, ITS en de Universiteit Utrecht. Binnen het consortium, is de UU met name verantwoordelijk voor de constructie van tests, observatie-instrumenten en vragenlijsten.

Rol: Promotor & onderzoeksleider Financiering
2e geldstroom - NWO: Gesubsidieerd door NWO PROO; 5.6 miljoen euro voor het consortium
Projectleden
Overige projectleden:
  • Kohnstamm Instituut; ITS Nijmegen

Afgesloten projecten

Project:
SPACE - Mapping numbers to space: An embodied cognition perspective on number line development in infancy and early childhood 01-10-2011 tot 31-12-2016
Algemene projectbeschrijving

Dit project richt zich op number-space mapping (het leggen van een link tussen hoeveelheden/getallen en ruimte) vanuit het embodiment perspectief. Concreet betekent dit dat er wordt onderzocht of er een relatie is tussen motorische ontwikkeling, exploratiegedrag, ruimtelijke cognitie en voorbereidende rekenvaardigheden in de baby-, peuter-, en kleutertijd. Twee groepen kinderen worden drie jaar gevolgd om hun ontwikkeling in kaart te brengen. De eerste groep wordt gevolgd vanaf de leeftijd van 7 maanden, de tweede groep vanaf de leeftijd van 2 jaar en 7 maanden.

 
Rol: Promotor Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project:
CARE - Curriculum and Quality Assessment and Impact Review of European Early Childhood Education and Care 01-01-2014 tot 31-12-2016
Algemene projectbeschrijving

In line with the EU strategies for 2020 and the need for a systemic and integrated approach to Early Childhood education and Care (ECEC), the project identifies eight key issues and questions for which effective policy measures and instruments should be developed. They concern assessing the impact of ECEC, optimizing quality and curricula for ECEC to increase effectiveness, raising the professional competencies of staff, monitoring and assuring quality of ECEC, increasing the inclusiveness of ECEC, in particular for socioeconomically disadvantaged children, funding of ECEC, and the need for innovative European indicators of children’s wellbeing. The project addresses these issues in an integrative way by combining state-of-the-art knowledge of factors determining personal, social and economic benefits of ECEC with knowledge of the mechanisms determining access to and use of ECEC. In developing a European knowledge base for ECEC, the project adds to the existing knowledge in three ways. First, it includes secondary analyses of recent and ongoing large-scale longitudinal ECEC research from several European countries. Second, it includes the perspectives of important stakeholders and integrate cultural beliefs and values through a large scale survey across Europe. Third, it includes an observational in-depth study in ECEC centers in eight countries, along with a cross-cultural evaluation of observed practices. The central aim is to develop an evidence-based and culture-sensitive framework of (a) Developmental goals, quality assessment, curriculum approaches and policy measures for improving the quality and effectiveness of ECEC; and (b) Effective strategies of organizing, funding and governing ECEC that increase the impact of ECEC. The interdisciplinary research team constructs this framework, based on the competencies and skills that young children need to develop in current societies, identifies the conditions that have to be fulfilled to promote child development and wellbeing, and identifies strategies and policy measures that support access to high quality provisions, and that are likely to receive broad support of stakeholders, thereby enhancing the impact of ECEC. Website: http://ecec-care.org. 

 
Rol: Onderzoeksleider Financiering
3e geldstroom - EU: Gesubsidieerd binnen het Europese 7e kader programma; 2.5 miljoen euro
Projectleden
Project:
Belichaamde cognitie en verbale herschrijving in het begrijpen van wetenschappelijke en technische verschijnselen 01-08-2012 tot 31-12-2015
Algemene projectbeschrijving

Het doel van dit onderzoek om het talent van kinderen op het gebied van het begrijpen van verschijnselen uit wetenschap en techniek (W&T) aan het licht te brengen en kennis te vergaren over hoe dit begrip zich ontwikkeld. Het onderzoek zal zich richten op twee leeftijdsgroepen (4-5 jarigen en 10-11 jarigen) en omvat drie W&T systemen (natuurkundige systemen, mathematische systemen en techniek systemen). Het onderzoek draagt bij tot de ‘vulling’ van de ‘Talentenkaart’ die bedoeld is als kader om W&T-talent van kinderen te stimuleren. De kern van het onderzoek wordt gevormd door de bij de kinderen af te nemen interview, die theoriegeleid zijn en gebaseerd zijn op de principles van ‘embodied cognition’ en ‘representational redescription’. Op grond van de verzamelde data kunnen zowel micro- en macro-genetische diachrone analyses binnen systemen als synchrone analyses tussen systemen worden uitgevoerd.

 
Rol: Promotor & onderzoeksleider Financiering
3e geldstroom - overig
Projectleden
Project:
DASH - De ontwikkeling van schooltaalvaardigheid van Turkse, Marokkaans-Berberse en Nederlandse 3-6-jarigen: linguïstische, psychologische, pedagogische en onderwijskundige determinanten 01-07-2004 tot 30-06-2015
Algemene projectbeschrijving

Het onderzoeksprogramma Ontwikkeling van Schooltaal onderzoekt hoe jonge kinderen de taalkennis verwerven die ze nodig hebben om op school goed van instructie te kunnen profiteren. Schooltaal is een apart soort taal. Het gaat enerzijds om moeilijke, abstracte woorden, anderzijds om ingewikkelde zinsstructuren met vreemde werkwoordstjjden, bijzinnen en voegwoorden, en om manieren van samenhangend betogen en analyseren die ‘wetenschappelijk’ aandoen. We onderzoeken hoe kinderen al vroeg schooltaalkennis opdoen, via welke media zij die kennis vooral opdoen, en wat de rol hierbij is van de opvoeders en de school. We hebben een groep van 162 Nederlandse, Marokkaans-Berberse en Turkse kinderen gevolgd vanaf 3 jaar tot – nu – 8 jaar. De Marokkaanse en Turkse kinderen worden zowel in hun eerste als tweede taal getest. We kijken naar woordenschat, grammaticale kennis, tekstbegrip en tekstproductie. De resultaten laten zien dat de verwerving van schooltaal al vroeg begint en sterk afhangt van een type taalaanbod in het gezin dat gekenmerkt wordt door frequent voorlezen van verhalenboeken, kijken naar educatieve televisieprogramma’s en praten over algemene kennisonderwerpen. Aan de rol van tweetaligheid en aan de vraag of er voor- dan wel nadelen verbonden zijn aan tweetalig opgroeien, besteden we in dit verband ook veel aandacht. De resultaten, o.a. gebaseerd op latente groeimodellen met eerste en tweede taal in één model, wijzen uit er sprake van zowel voor- als nadelen. Kinderen die, mede door een rijk en ruim taalaanbod in de eerste taal, de eerste taal relatief goed beheersen, leren de tweede taal, het Nederlands, makkelijker – een verschijnsel dat ook wel transfer wordt genoemd. Tegelijkertijd, en dit is de paradox, zien we dat aanbod in de eerste taal concurreert met aanbod in de tweede taal, oftewel er is een soort competitie tussen de twee talen, die ertoe leidt dat beide talen zich niet optimaal ontwikkelen, ondanks de transfer. De eerste fase van het onderzoek werd uitgevoerd in de periode juli 2004 en juli 2010. De tweede fase betrof een follow-up onderzoek dat in de periode 2013-2015 werd uitgevoerd

 
Rol: Promotor & onderzoeksleider Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Overige projectleden:
  • Universiteit van Tilburg; Universiteit van Amsterdam
Project:
Kwaliteit van kinderopvang en voorschoolse educatie in relatie tot de ontwikkeling van executieve functies 01-01-2010 tot 31-12-2014
Algemene projectbeschrijving

Deelname aan voorschoolse voorzieningen voor opvang en educatie toonde de afgelopen decennia een sterke sociaal-selectieve tendens. Kinderen van hoog opgeleide tweeverdieners maakten vaker gebruik van kinderopvang, kinderen van laag opgeleiden namen vooral deel aan peuterspeelzalen en voorscholen, allochtone kinderen voornamelijk aan voorscholen. Met de Wet Kinderopvang uit 2005 zijn financiële obstakels om van kinderopvang gebruik te maken grotendeels verdwenen. De vraag is hoe het deelnamepatroon van de genoemde bevolkingsgroepen zich de komende jaren ontwikkelt als gevolg van verdere harmonisatie en of de voorschoolse opvang- en educatievoorzieningen voldoende toegerust zijn om nieuwe groepen gebruikers te bedienen. Onderzoek toonde dat de basale sociaal-emotionele kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang ‘voldoende’ is naar internationale maatstaven, maar dat de kwaliteit op het gebied van ontwikkelingsstimulering en educatieve activiteiten daarbij achterblijft. De kwaliteit van voorscholen en peuterspeelzalen is vooral onderzocht in het perspectief van taal- en cognitieve stimulering. Onbekend is wat de basale sociaal-emotionele kwaliteit  is van deze voorzieningen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in een representatieve steekproef van ca. 265 instellingen voor voorschoolse opvang, peuterwerk en educatie, die deelnemen aan het landelijke Pre-COOL cohortonderzoek. Het onderzoek bestaat uit een breedtestudie onder alle instellingen en een dieptestudie in een representatieve deelsteekproef van ca. 60 instellingen. Met vragenlijsten en systematische observaties wordt informatie verzameld over de structurele kwaliteit (groepsgrootte, staf-kindratio, opleiding en specifieke training van de staf), de emotionele proceskwaliteit (sensitieve responsiviteit van de staf, autonomiebevordering, structuur bieden) en de educatieve proceskwaliteit  (m.b.t. ontluikende schooltaal, geletterdheid, gecijferdheid, ‘science’). Gebruik wordt gemaakt van o.a. de CLASS Toddler en de ECERS-E.

 
Rol: Promotor Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project:
Kruipen, Lopen, Ruimtelijke Exploratie en de Ontwikkeling van Ruimtelijke Taal 01-09-2008 tot 31-12-2013
Algemene projectbeschrijving

Vertrekkend vanuit theorieën over belichaamde cognitie, worden de dynamische relaties onderzocht tussen de sensorimotorische ontwikkeling, ruimtelijke exploratie, ruimtelijke cognitie en ruimtelijke (verwijs- en handelings)taal. De hypothese is dat ruimtelijke taal voortkomt uit vroege sensorimotorische ervaringen en ruimtelijke cognitie.

 
Rol: Promotor Financiering
2e geldstroom - NWO: NWO Toptalent
Projectleden
Project:
Reken erop! 01-01-2005 tot 30-04-2013
Algemene projectbeschrijving

Numerical development and the role of working memory


The focus of this dissertation is on the development of early numerical skills.
In early numerical development, an important precursor of math performance is the understanding that number words and number symbols are connected to a specific quantity. Children need to learn that for example the number word ‘three’ corresponds to the number symbol ‘3’ and that both represent the numerical value ‘•••’.  To provide insight in this development both domain specific and domain general precursors of math are examined in a longitudinal study among 250 kindergartners .
Domain specific precursors include non-symbolic numerical skills (understanding numerical magnitudes) and symbolic skills (being able to recite the counting sequence). Domain general precursors include measures of the phonological loop, the visual-spatial sketchpad and the central executive. 

 
Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:27
Volledige naam
prof. dr. P.P.M. Leseman Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer F224
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 4931
Telefoonnummer afdeling 030 253 4601
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:27
Laatst bijgewerkt op 14-07-2017