Universiteit Utrecht betrokken bij uitvoeringspilot klimaatbestendige wijken in de regio Utrecht

Skyscraper walvis

Onderzoekers van de faculteiten Recht, Economie, Bestuur & Organisatie en Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht maken deel uit van een uitvoeringspilot om vijf Utrechtse woonwijken bestendig te maken tegen extreme weeromstandigheden.

Rijksbijdrage
De regio Utrecht heeft een financiële bijdrage vanuit het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) gekregen voor vijf concrete uitvoeringsprojecten in de omgeving van Kanaleneiland en Overvecht; Schansen Noord (Nieuwegein); Houten centrum; Kockengen en Zeist. Een deel van deze bijdrage wordt geïnvesteerd in onderzoek dat wordt uitgevoerd door medewerkers en studenten van de faculteiten Recht, Economie, Bestuur & Organisatie (REBO) en Geowetenschappen (GEO).

Vernieuwende samenwerkingen
Coördinator en contactpersoon van het samenwerkingsproject is Herman Kasper Gilissen (universitair docent Omgevingsrecht):

‘Klimaatadaptatie is natuurlijk een zeer relevant maatschappelijk thema waar onze onderzoeksgroep zich al geruime tijd mee bezig houdt. Wat dit project extra bijzonder maakt is de samenwerking tussen de faculteiten onderling (REBO en GEO) én de brede regionale samenwerking met de verschillende gemeentes en andere maatschappelijke partners (Sweco).'

Studenten zien van dichtbij hoe omvangrijke projecten zich in de praktijk ontwikkelen

'Op het gebied van onderwijs is het fantastisch dat we studenten kunnen betrekken bij uitvoeringsprojecten van deze omvang. Dat is echt vernieuwend, nuttig en leerzaam. Studenten zien van dichtbij hoe dergelijke omvangrijke projecten zich in de praktijk ontwikkelen en hun inzichten kunnen gelijk in die ontwikkelingen worden meegenomen. Winst voor iedereen dus!’, zegt Herman Kasper Gilissen.

Projecten rondom klimaatverandering
Dat de uitvoering van het onderzoek bij de Universiteit Utrecht komt te liggen lijkt logisch, maar het kreeg pas echt vorm naar aanleiding van de verschillende evenementen die rondom de Walvis zijn gehouden: ‘Daar zijn we in contact gekomen met de verschillende partijen. Er bleek een enorme ‘drive’ te bestaan om maatschappelijk zinvolle projecten rondom klimaatverandering te ontwikkelen. Op die golf van enthousiasme zijn we via een creatief proces tot de huidige samenwerking gekomen’, licht Herman Kasper Gilissen toe.

Onderzoekers Universiteit Utrecht
Bij dit project zijn de volgende medewerkers van de Universiteit Utrecht betrokken:

• prof. dr. Herman Kasper Gilissen LLM

Hoogleraar
    Recht, Economie, Bestuur en Organisatie - Departement Rechtsgeleerdheid - Staatsrecht, Bestuursrecht en Rechtstheorie
  • dr. ir. Dries Hegger

Universitair docent
    Universitair hoofddocent
    Geowetenschappen - Copernicus Institute of Sustainable Development - Milieu-maatschappijwetenschappen - Environmental Governance
  • dr. Heleen Mees

Universitair hoofddocent