Dies Natalis 2022: Curious Collaborations

Vandaag vierden we de 386ste Dies Natalis van de Universiteit Utrecht. Dit jaar staat de Dies in het teken van ‘Curious Collaborations’. Over de grenzen van disciplines heen onderzoeken we, onderwijzen we en delen we kennis en inzichten die de bouwstenen leveren voor morgen. Waar perspectieven gedeeld worden ontstaan ‘curious collaborations’ en oplossingen die de wereld verder brengen.

We startten de Diesviering met een welkomstwoord van Henk Kummeling, die stilstond bij de vreselijke gebeurtenissen in Oekraïne, die bij uitstek vragen om solidariteit en samenwerking. Download het welkomstwoord (Engels, pdf).

De keynote speaker was hoogleraar psychiatrie Jim van Os. Hij sprak over het thema: Een open science paradigmaverschuiving van het ‘wicked problem’ ggz. Download de Diesrede (pdf)

We besteedden aandacht aan de Utrecht Young Academy, een groep jonge, talentvolle wetenschappers die voorop gaan in onverwachte samenwerkingen, en die dit jaar 5 jaar bestaat.

We reikten de docentenprijzen uit aan David Onnekink en Danny Broere en eredoctoraten aan professor João Mano en Lady Shafik, twee zeer inspirerende wetenschappers waarmee we de samenwerking in de toekomst gaan intensiveren. En ook onthulden we dat Marion Koopmans Alumnus van het Jaar is geworden

De ceremonie was te volgen via livestream. Bekijk de fragmenten hieronder.

Welkomstwoord Henk Kummeling

Diesrede Jim van Os