Valt de appel ver van de boom? Opvoeding en ontwikkeling over meerdere generaties

Generaties

Veel ouders geven aan dat de manier waarop zij hun kinderen opvoeden lijkt op de manier waarop zij zelf zijn opgevoed. Tegelijkertijd bestaan er ook grote verschillen in opvoeding tussen generaties. Deze verschillen kunnen ontstaan door allerlei factoren. Zo kunnen partners andere ideeën over opvoeding hebben, maar er zijn ook maatschappelijke factoren die maken dat jongere generaties andere keuzes maken in de opvoeding van hun kinderen dan hun ouders.

Ook op andere gebieden lijken kinderen vaak op hun ouders. In dit project onderzoeken we in hoeverre er sprake is van overdracht van opvoeding en andere eigenschappen over meerdere generaties. Daarnaast onderzoeken we welke factoren verklaren waarom sommige mensen meer op hun eigen ouders lijken dan anderen.

Financiering

Dit onderzoek is gefinancierd vanuit het NWO zwaartekrachtprogramma Individual Development.