Lunchbijeenkomst ‘Ideale Onderwijsruimte?’

Hoe zou jij het liefst lesgeven? En hoe ziet de daarop aansluitende ideale onderwijsruimte eruit? Deze vraag stond centraal tijdens de samenkomst van de Co-Creation Community Learning Spaces op 9 december.

Na een eerste kennismaking gingen de aanwezige docenten en studenten zelf aan de slag. Door te schetsen op whiteboards maakten ze inzichtelijk hoe zij de onderwijsruimtes binnen de UU  ervaren en tegen welke beperkingen ze aanlopen tijdens het onderwijs in deze ruimtes. Waar de een zich beperkt voelt in diens bewegingsruimte en het maken van contact met studenten in de hoorcollegezaal, tekende een volgende docent een U-opstelling in een werkgroepruimte die niet voldoende ruimte biedt voor groepswerk. Een volgende gaf aan juist behoefte te hebben aan een meer ronde theateropstelling en goede projectieapparatuur om kunstbeelden te kunnen projecteren.  

Termen die de beperkingen van huidige leeromgevingen weergaven waren: grote fysieke afstand tussen docent-student, beperkte bewegingsruimte en flexibiliteit, de ruimte bepaalt, onvoldoende mogelijkheden voor groepswerk, ongeschikte projectieapparatuur, geen knusse sfeer. In de volgende tekenopdracht verbeeldden de deelnemers hun droombeeld van de ideale onderwijsruimte. Uit deze schetsen werd duidelijk dat verbinding, interactie tussen de docent en studenten en tussen studenten onderling, samenwerkend leren en flexibiliteit als belangrijkste voorwaarden worden gezien voor een geslaagde leeromgeving. 

Na deze beeldende uitwisseling van huidige situaties en droombeelden deelden enkele docenten hun ervaringen met hun onderwijs in Future Learning Spaces. Zo heeft Joséphine Daub haar vak twee blokken gegeven in de Hybrid Active Learning Classroom waar de groepstafels met eigen scherm bevorderlijk werken voor intrinsieke motivatie van de student. Jip Leenderts maakte gebruik van de Learning Plaza waar met grote groepen een mix van zelfstudie, groepswerk en korte instructiemomenten elkaar makkelijk kunnen opvolgen. En Julia Kasch vertelde over haar ervaringen in de Virtual Classroom met alliantie-onderwijs.  

Een interactieve en inspiratievolle bijeenkomst zoals op 9 december draagt bij aan het leren van elkaar en het bedenken hoe de leeromgevingen binnen de UU verbeterd kunnen worden. Hoe gaan we hiermee verder? Om goed aan te sluiten bij de behoefte van docenten, medewerkers en studenten vragen we je hier een paar korte vragen te beantwoorden over de Co-Creation Community Learning Spaces.

Schrijf de volgende data vast in je agenda! 

  • Woensdag 8 februari 12.00 – 13.30 
  • Donderdag 6 april: 12.00 – 13.30 
  • Donderdag 1 juni: 12.00 – 13.30