Hybrid Active Learning Classroom

De beste zaal om interactieve werkgroepen in te geven

Video impressie

In deze video krijg je een algemene indruk van de Hybrid Active Learning Classroom.

Een (Hybrid) Active Learning Classroom (HALC) is een ruimte waar interactief, studentgericht leren centraal staat en die door de opstelling actief leren stimuleert. Studenten werken in groepen met hun eigen laptop (BYOD) aan zit-sta tafels met per tafel een eigen scherm en whiteboard. Midden in de zaal staat een onderwijsstation waarmee een docent kan selecteren welke informatie zichtbaar is op de verschillende schermen; dat kan het scherm van de docent zijn, van de groep aan de betreffende tafel of het werk van studenten aan een andere tafel. Door de groepstafels, (deelbare) schermen en whiteboards kan eenvoudig samenwerking gefaciliteerd worden, zowel in als ook tussen groepen. Door toevoeging van extra schermen en communicatie-apparatuur is hybride onderwijs ook mogelijk. 

Hoe wordt de ruimte gebruikt?

Voor iedereen die graag een praktisch inkijkje wil in het gebruik van een (Hybrid) Active Learning Classroom hebben we een aantal karakteristieke kenmerken op een rijtje gezet.

 

Ruimtegebruik 

In de HALC werkt de docent vanuit het midden van de zaal. De docent heeft hierdoor een grotere bewegingsvrijheid wat bevorderlijk is voor de interactie tussen docent en studenten. De docent kan zich daardoor ook makkelijker tot afzonderlijke studentengroepen richten. Studenten zijn groepsgewijs verspreid door de ruimte en zijn flexibel in het gebruik van groepstafel, whitebord en scherm, wat motivatie en concentratie in de hand werkt.

Taakgerichtheid

De opstelling van de (Hybrid) Active Learning Classroom is erop gericht om interactie tussen studenten te stimuleren. Als docent is het belangrijk om regie te houden op hoe en wanneer deze interactie plaatsvindt en het onderwijsmoment hierop in te richten. 

Interactie met de lesstof en de docent

Iedere groepstafel heeft de beschikking over een whiteboard en een scherm. Docenten geven aan dat zij een beter inzicht krijgen in het leerproces of groepsproces en beter kunnen ingrijpen als zij studenten hiervan gebruik laten maken.

De zaal biedt diverse mogelijkheden voor schermmanagement. Zo kan een docent het scherm van een groepstafel delen met de hele klas om resultaten per groep klassikaal te bespreken. 

Deze ruimte geeft je nieuwe ideeën voor je onderwijs

 

Veelgebruikte onderwijsvormen

Het ligt voor de hand dat de HALC veel gebruikt wordt voor (project)onderwijs in groepen. Daarnaast zijn er ook andere onderwijsvormen met succes toegepast:

  • Computerpractica (bring your own device): Bevindingen van één student kunnen eenvoudig aan de hele groep getoond worden en alle studenten zijn goed bereikbaar voor de docent.
  • Digitale posterpresentaties: Op de schermen worden de posters getoond, eventueel kunnen deze na een half uur gewisseld worden voor nieuwe posters.
  • Werkcollege: door de activerende setting worden studenten gestimuleerd om gezamenlijk over problemen na te denken.
  • Game based learning: omdat studentengroepen elkaars voortgang kunnen de schermen wordt competitieve activiteit gestimuleerd.

In het Teaching & Learning Lab is in de voorgaande jaren veel geëxperimenteerd met een active learning classroom opstelling. Lees meer over één van deze experimenten. 

Praktische informatie

Op de volgende locatie is een Hybrid Active Learning Classroom ingericht: 

  • Bolognalaan 101; zaal 2.049

Reserveren: Neem contact op met je facultaire roosteraar voor reservering van deze Future Learning Space. Een introductiegesprek maakt deel uit van het roosterproces.

Voor incidenteel gebruik van een Future Learning Space kun je nà de wisseldatum boeken via https://resourcebooker.uu.nl/

Heb je vragen of wil je een rondleiding? Stuur een email aan fls@uu.nl