Collaboratieve Collegezaal

In deze video krijg je een toelichting op de Collaboratieve collegezaal.

Concept

Een collaboratieve collegezaal ondersteunt twee belangrijke functies in het onderwijs in één ruimte, er kan namelijk zowel college gegeven worden als samengewerkt worden in groepen. Deze multifunctionaliteit is behalve enorm gebruiksvriendelijk, zo hoeven studenten niet meer te verplaatsen tussen lokalen om van een college-setting tot werkgroep-setting te komen, maar is ook noodzakelijk. Er is namelijk een groeiend tekort op de universiteit in onderwijsruimtes, wat tegen gegaan kan worden door het combineren van verschillende leeractiviteiten in een ruimte.

De ruimte wordt gekenmerkt door afwisselende rijen van diepe en minder diepe tafels. In geval van een oplopende zaal, bevinden zich twee rijen per trede. Studenten aan ondiepe tafels kunnen zich omdraaien en vormen zo snel een groep met de studenten achter hen. Iedere groep is goed bereikbaar voor de docent en heeft de beschikking over een whiteboard. Een bijzondere variant is een volledig ronde collaboratieve collegezaal, geïnspireerd op de ronde collegezalen van Oregon State University, maar dan beter gericht op activerende werkvormen.

Beoogd Resultaat

Collaboratieve collegezaal plattegrond
Plattegrond Collaboratieve Collegezaal

Na het afronden van dit project willen wij een collegezaal afleveren die bijdraagt aan het effectief benutten van ruimte in onze universiteit, maar belangrijker nog; een die bijdraagt aan de onderwijservaring van docenten en studenten.

De collaboratieve collegezaal moet de docent inzicht geven op het werkproces van studenten, en hun voortgang. Daarnaast willen we dat studenten meteen met de lesstof aan de slag kunnen, en dit in samenwerking doen. Zo zal het meteen duidelijk zijn als er onduidelijkheid is over de stof die net uitgelegd is. Dit moet helpen in de verbinding van studenten en de beheersing van de lesstof.

Waar staat het project nu?

Collaboratieve Collegezaal op de TU Delft

Dit project bevindt zich in uitwisselingsfase, dit houdt in dat het project intern uitvoerig is besproken en wij hiermee door willen gaan, ook docenten hebben aangegeven enthousiast te zijn. Dit komt voornamelijk door de stimulatie van actieve lesvormen, zonder inbreuk te doen op traditionele lesvormen.

Het is echter noodzakelijk om zoveel mogelijk indrukken op te doen van collaboratieve collegezalen die goed zijn uitgevoerd. Hiervoor hebben wij bijvoorbeeld inspiratie opgedaan op een informatie-uitwisselingsdag met 7 universiteiten, georganiseerd door de TU Delft. Hier is uitvoerig besproken wat werkt en wat niet, en eventuele alternatieven om hetzelfde effect te bereiken in een kort tijdsbestek.

Vervolg

Na indrukken opgedaan te hebben van de implementatie(s) van collaboratieve collegezalen op de TU Delft en Amsterdam UMC, gaan wij intern aan de slag om fouten te vermijden die het implementatieproces van deze partijen lastiger maakten. Ook gaan wij verschillende ontwerpkeuzes evalueren en aandragen voor ontwerp op de Universiteit Utrecht.