Zorg als mensenrecht

Commentaar uitgebracht aan het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens

Man met kinderen

Argentinië heeft aan het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens de vraag gesteld of zorg als mensenrecht kan worden aangemerkt. UCERF heeft hier commentaar op gegeven.

Lorena Sosa, docent en onderzoeker mensenrechten aan de Universiteit Utrecht, signaleerde in april 2023 dat UCERF naar aanleiding van het hiervoor omschreven verzoek van Argentinië een zogenaamde ‘Observation’ zou kunnen indienen bij het Inter-Amerikaans Hof. Deze uitdaging werd met veel enthousiasme aangegaan, omdat het geven, ontvangen en het kunnen zorgen voor zichzelf in veel onderzoek van UCERF aan bod komt. UCERF-onderzoekers Susanne Burri, Susanne Heeger, Wendy Schrama, Fiore Schuthof en Jet Tigchelaar dienden in het najaar van 2023 een gezamenlijk commentaar in bij het Hof.

The notion of unpaid (or informal) care work has value because it expresses the economic value of care. It highlights the right to necessary conditions of time, money, services and legal protection, which are highly relevant in relation to non-discriminatory, fair working conditions and for a modern social security system.

Zij geven op basis van nationale en EU wetgeving en beleid aan dat voor een effectief zorgbeleid, zorg gefaciliteerd en gecompenseerd moet worden in onder meer het familierecht, pensioenrecht, belastingrecht, arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met de genderdimensie van het geven van zorg en de behoefte aan kwalitatief goede zorgondersteuning vanwege de vergrijzing.

Medio maart kreeg UCERF de kans om het commentaar bij het Inter-Amerikaans Hof mondeling toelichten. Vanwege duurzaamheidsoverwegingen is daarvan afgezien, maar het Utrechtse perspectief is wel toegelicht in een interview met Jet Tigchelaar voor het Argentijnse Tijdschrift voor Familierecht Cuardernos Juridíco de Derecho de Familia.

Lees via onderstaande links het gehele commentaar van UCERF voor het Inter-Amerikaans Hof, en het interview van Jet Tigchelaar met het Cuadernos Jurídicos de Derecho de Familia:

Commentaar UCERF
Interview Jet Tigchelaar