Wanneer gamen een verslaving wordt

Gamen wordt steeds toegankelijker. Spellen hoeven niet meer duur te zijn en je speelt mobiel waar je maar wilt. Gamen is leuk, maar ook verslavend. Universitair docent Margot Peeters onderzoekt gameverslavingen, de negatieve gevolgen van teveel gamen.

Binnen het gamen ontstaan sociale netwerken en verplichtingen.

We spreken van een gameverslaving wanneer het gamen voor conflicten in de sociale omgeving van de speler zorgt. “Het gaat dus niet zozeer om het aantal uur, maar om hoezeer gamen het leven van de speler beïnvloedt,” licht Peeters toe.

Jongeren die zich terugtrekken uit hun sociale omgeving en gaan gamen, kunnen zich steeds verder verwijderen van hun sociale omgeving. Ook binnen het gamen ontstaan namelijk sociale netwerken en verplichtingen tegenover medespelers. Medespelers die waar ook ter wereld kunnen zijn. “Wanneer je het samen opneemt tegen de vijand of een zogenaamde quest probeert te behalen, kan je je medespelers niet zo maar laten zitten,” legt Peeters uit.

Science Game Research

Positieve kanten van gamen

“Deze medespelers zorgen toch ook voor een positief element. De spelers gaan met elkaar nieuwe connecties aan. Ook is het cognitief uitdagend om je aandacht zo te kunnen verdelen tijdens het multitasken.” Daarnaast kunnen zogenaamde serious games positieve gedragsveranderingen teweeg brengen. Dat kunnen educatieve games zijn, games die in de zorg worden gebruikt of games die (mentale) gezondheidsproblemen proberen te minderen of voorkomen.

Margot werkt als jeugdonderzoeker o.a. samen met Ina Koning en Regina van den Eijnden. Naast gameverslavingen onderzoekt Peeters ook de verschillen in risicogedrag tussen sociale bevolkingsgroepen.

Dynamics of Youth

Beat-it is een project van Dynamics of Youth, een van de vier strategische thema’s van de Universiteit Utrecht. Dynamics of Youth verbindt excellent kinder- en jeugdonderzoek uit alle zeven faculteiten, en zoekt het antwoord op een cruciale vraag voor volgende generaties: hoe kunnen we onze kinderen helpen bij hun ontwikkeling tot gebalanceerde individuen, die zich succesvol kunnen handhaven in een snel veranderende omgeving?