Jongeren met smartphone

Sociale media en gaming

Sociale media en games zijn niet weg te denken uit het leven van jongeren; bijna alle jongeren tussen de 12 en 15 jaar hebben een eigen smartphone (meer dan 98%) en daardoor een groot deel van de dag toegang tot internet. Het gebruik van sociale media en games heeft veel voordelen, zoals het gemakkelijk kunnen onderhouden van contact met vrienden en leeftijdsgenoten en, in het geval van games, het oefenen van probleemoplossende vaardigheden.

Gaming

Maar het gebruik van sociale media en games kent ook negatieve gevolgen. Zo is het voor sommige jongeren bijvoorbeeld moeilijk om met gamen te stoppen of om niet meteen te reageren op berichtjes op de smartphone. Als het gebruik van games of sociale media de overhand krijgt, jongeren er voortdurend mee bezig zijn, jongeren aan bijna niks anders kunnen denken en wanneer het ten koste gaat van andere belangrijke aspecten van leven zoals school, sport of andere hobby’s en contact met gezinsleden, dan spreken we van problematisch gebruik van games en sociale media.

Het Digital Youth (DiYo) project richt zich op vragen die te maken hebben met het problematische gebruik van sociale media en games. Hoe komt het dat sommige jongeren wel gemakkelijk kunnen stoppen met sociale mediagebruik en gamen, terwijl anderen zich hier helemaal in verliezen? Wat zijn precies de gevolgen van problematisch gebruik? Wat kunnen ouders en scholen doen om te voorkomen dat jongeren problematisch gebruik van sociale media of games ontwikkelen? Dit zijn enkele vragen waar wij in het DiYo project antwoord op proberen te geven. 

Uitgelicht