Ton van den Brink benoemd tot hoogleraar EU wetgevingsvraagstukken

Binnen het geheel van het EU-recht is wetgeving door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Daarnaast heeft EU-wetgeving wezenlijke gedaanteveranderingen ondergaan. Tot op heden is dit echter in onderwijs en onderzoek nog onvoldoende onderkend.

Met het instellen van de leerstoel EU wetgevingsvraagstukken beoogt de Universiteit Utrecht hierin verandering te brengen. Het College van Bestuur heeft per 1 augustus Ton van den Brink benoemd tot hoogleraar op deze leerstoel. Van den Brink is universitair hoofddocent, sinds 2019 Jean Monnet professor of EU Legislative Studies, lid van het bestuur van het Utrecht Research Centre for Shared Regulation and Enforcement in Europe (RENFORCE) en programmaleider van de master European Law.

Het doel van deze leerstoel is het steeds veelkleuriger fenomeen van wetgeving in de EU te bestuderen en beter te begrijpen. De activiteiten van de leerstoel richten zich op de opname van EU-wetgeving in nationale rechtsstelsels en op de positie van de EU-wetgever ten opzichte van het EU bestuur en het Hof van Justitie. Daarnaast is er aandacht voor constitutionele grondslagen en de democratische inbedding van de wetgevende macht in de EU.