Themanummer Madoc: 'Dertig dieren in de Middeleeuwen'

Feestelijke presentatie van het themanummer van Madoc. Foto facebook.com/tijdschriftmadoc

Ter gelegenheid van het dertigjarig jubileum van het aan de Universiteit Utrecht gelieerde tijdschrift Madoc verscheen er een themanummer met de titel 'Dertig dieren in de Middeleeuwen'. Op vrijdag 7 april werd het nummer feestelijk ten doop gehouden in de Artis Bibliotheek.

Utrechtse mediëvisten

Dertig middeleeuwse dieren worden behandeld door dertig hedendaagse mediëvisten, onder wie een hoop verbonden aan de Universiteit Utrecht. Dr. Frank Brandsma (Literatuurwetenschap), dr. Bart Jaski (conservator Bijzondere Collecties, Universiteitsbibliotheek Uithof), dr. Erwin Mantingh (educatie Nederlands), dr. Martine Meuwese (Kunstgeschiedenis), Yvonne Vermijn MA (Franse taal en cultuur), Erik Kooper (voorheen docent bij Engels), Orlanda Lie (voorheen hoogleraar University College/opleiding Nederlands), Thea Summerfield (voorheen docent bij Engels) en Paul Wackers (voorheen hoogleraar Nederlands) werkten mee aan het jubileumnummer.

Madoc

Madoc. Tijdschrift over de Middeleeuwen richt zich op een publiek van geïnteresseerde leken en professionele mediëvisten in Nederland en Vlaanderen. In goed leesbare, geïllustreerde artikelen worden uiteenlopende facetten van de Middeleeuwen belicht. Verder bevat iedere Madoc een column. Een aanzienlijk deel van de artikelen sluit aan bij wat men de 'mediëvistische actualiteit' zou kunnen noemen en heeft betrekking op recente publicaties, belangrijke gebeurtenissen of aanstaande evenementen op het gebied van de Middeleeuwen.

Media

Voor online tijdschrift Neerlandistiek besprak Willem Kuiper het jubileumnummer in lovende woorden: "Als dit land een Partij voor de Dieren in ons parlement verdient, dan verdient dit kleurrijke nummer (want alle dieren staan in kleur op de foto) een plaats op de leestafel."