Niko Wanders wint KNAW Early Career Award

Baanbrekend onderzoek naar weersextremen

Fysisch geograaf dr. ir. Niko Wanders heeft een KNAW Early Career Award toegekend gekregen. Deze prijs is bedoeld voor jonge onderzoekers die in staat zijn vernieuwende en originele onderzoeksideeën verder te ontwikkelen. Wanders ontvangt de award voor zijn baanbrekende onderzoek naar weersextremen en zijn prominente rol in wetenschapscommunicatie.

Niko Wanders is universitair docent in hydrologische extremen aan de Universiteit Utrecht. Hij onderzoekt de interactie tussen extreme droogte of neerslag, klimaatverandering en menselijk watergebruik. In 2017 ontving hij een NWO-Veni om de invloed van waterreservoirbeheer op droogte in grote rivierbassins te onderzoeken. De jury van de KNAW Early Career Award roemt zijn “baanbrekend onderzoek” naar de voorspellingen van grootschalige overstromingen en droogte. Voor zijn onderzoek naar de voorspelbaarheid van overstromingen en droogte won hij vorig jaar de Vening Meinesz-award van NWO.

Op internationaal vlak is Wanders ook goed thuis. Met zijn Rubicon-beurs heeft hij twee jaar als postdoc gewerkt aan Princeton University, waar hij nog visiting researcher is. Hij is ook lid van de Utrecht Young Academy.

Dr. ir. Niko Wanders
Niko Wanders

Grote eer

Niko Wanders is verheugd over het winnen van de Early Career Award. “Het is een grote eer om deze prijs te mogen ontvangen,” zegt hij. “Ik ben erg geïnteresseerd in het onderzoeken van de invloed van overstromingen, droogte en klimaatverandering op onze samenleving. Daarom ben ik blij dat deze prijs de relevantie van dit werk onderstreept.”

Prominente rol in wetenschapscommunicatie

De jury van de Early Career Award benoemt ook de prominente rol die Wanders speelt in wetenschapscommunicatie. Zo zocht hij de media geregeld op tijdens de extreem droge zomers van vorig en dit jaar. Dit jaar verscheen hij tot nu toe al zo’n 25 keer in de media, onder meer bij de NOS, EditieNL, op NPO Radio 1 en in de Kidsweek. Voor zijn bijdrage aan wetenschapscommunicatie ontving hij in januari ook de UU-Publiprijs, samen met dr. Erik van Sebille.

In dit filmpje legt Niko Wanders uit hoe droogte ontstaat en wat we ertegen kunnen doen.

Beleidsadvies

Behalve naar de media, communiceert Wanders ook met beleidsmakers en het brede publiek. Zo initieert en organiseert hij het Dutch Drought Network, dat burgers informeert over fundamenteel en toegepast onderzoek naar droogte en advies geeft over beleidsmaatregelen.

Early Career Award

Van de drie winnaars in het domein natuur- en technische wetenschappen is er naast Niko Wanders nog een winnaar van de Universiteit Utrecht: Dong Nguyen, universitair docent bij informatica. De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een kunstobject. De uitreiking vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst op 4 februari 2020 in het Trippenhuis in Amsterdam.