Utrechtse onderzoekers winnen de allereerste KNAW Early Career Awards

Hydroloog Niko Wanders en informatica Dong Nguyen hebben de Early Career Award van het Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) gekregen. De prijs is bedoeld voor onderzoekers die aan het begin van hun carrière staan en die in staat zijn vernieuwende en originele onderzoeksideeën verder te ontwikkelen. Het is dit jaar voor het eerst dat de KNAW Early Career Awards worden toegekend.

Dong Nguyen

Dong Nguyen  doet onderzoek op het snijvlak van automatische taalverwerking en computationele sociale wetenschappen. Ze onderzoekt hoe computers de sociale aspecten van taalgebruik kunnen leren met neurale algoritmen. Samen met een politieke wetenschapper werkt ze aan een lange-termijnproject over fake news in online nieuwsberichten.

Dong Nguyen

Nog voor haar promotie ontving Nguyen de prestigieuze Alan Turing Fellowship om onafhankelijk onderzoek te doen voor een periode van drie tot vijf jaar. Met deze beurs deed ze ruim twee jaar onderzoek aan het Alan Turing Institute, het nationale AI en data science instituut van het Verenigd Koninkrijk, en was ze verbonden aan de University of Edinburgh.

Nguyen is met haar onderzoek al meerdere malen in de media verschenen, waaronder in de New York Times, Volkskrant en NRC en op Radio 538.

Niko Wanders

Niko Wanders doet onderzoek naar de voorspellingen van grootschalige overstromingen en droogte. Hij bekijkt naar de interactie tussen extreme droogte of neerslag, klimaatverandering en menselijk watergebruik. Tijdens de droge zomer van 2018 heeft hij veelvuldig de media te woord gestaan en is hiermee het gezicht geworden van de wetenschappelijke duiding achter de droogte.

Dr. ir. Niko Wanders
Niko Wanders

Naast zijn onderzoek speelt Wanders een prominente rol in wetenschapscommunicatie. Hij is de belangrijkste initiator en organisator van het Dutch Drought Network dat burgers informeert over onderzoek naar droogte en advies geeft over beleidsmaatregelen. Daarnaast adviseert Wanders de Deltacommissaris over het toekomstbestendig maken van Nederland tegen de onvermijdelijke gevolgen van klimaatverandering.

Wanders is ook op internationaal niveau actief. Zo heeft hij met zijn Rubicon beurs twee jaar als postdoc gewerkt bij Princeton University, waar hij nu nog visiting researcher is. Wanders zoekt vaak de media op en vice versa. In 2018 won hij de UU-Publiprijs van de Universiteit Utrecht, vanwege zijn sterke mediaoptredens en zijn bereidwilligheid om te pers te woord te staan.

In dit filmpje legt Niko Wanders uit hoe droogte ontstaat en wat we ertegen kunnen doen.

Early Career Awards

De KNAW reikt jaarlijks maximaal twaalf Early Career Awards uit, verdeeld over vier domeinen, waaronder Natuur- en Technische Wetenschappen. De prijs omvat een geldbedrag van 15.000 euro en een kunstwerk. De prijzen worden begin 2020 uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst van de KNAW.

KNAW Early Career Award