Dong Nguyen wint KNAW Early Career Award

Dong Nguyen

De KNAW heeft een Early Career Award toegekend aan Dong Nguyen (Informatica). De prijs is bedoeld als stimulans voor jonge getalenteerde onderzoekers die maximaal zeven jaar gepromoveerd zijn. Nguyen promoveerde in 2017 cum laude aan de Universiteit Twente en ontvangt de prijs dus bijzonder vroeg in haar carrière. Twee van de drie winnaars in het domein Natuur- en Technische Wetenschappen zijn verbonden aan de Universiteit Utrecht: naast Nguyen won ook Niko Wanders (Geowetenschappen) de prijs.

Dong Nguyen doet onderzoek naar natuurlijke taalverwerking, het analyseren van natuurlijke taal met computers, en speelt een belangrijke rol in het opzetten van het nieuwe onderzoeksgebied computationele sociolinguïstiek. Sinds mei van dit jaar heeft Nguyen een tenure-track positie aan de Universiteit Utrecht, en in juni ontving ze een Veni-subsidie van NWO. In haar Veni-project onderzoekt ze hoe computers de sociale aspecten van taalgebruik kunnen leren met neurale netwerken.

Dong Nguyen

In 2017 promoveerde Nguyen cum laude aan de Universiteit Twente. Voor haar proefschrift won ze de Overijssel PhD Award (2017) en de Gerrit van Dijk prijs voor beste proefschrift in Data Science (Dutch Data Science Awards 2018). Nog voor haar promotie ontving Nguyen de prestigieuze Alan Turing Fellowship om onafhankelijk onderzoek te doen voor een periode van drie tot vijf jaar. Met deze beurs deed ze ruim twee jaar onderzoek aan het Alan Turing Institute, het nationale AI en data science instituut van het Verenigd Koninkrijk, en was ze verbonden aan de University of Edinburgh.

Nguyen is met haar onderzoek al meerdere malen in de media verschenen, waaronder in de New York Times, Volkskrant en NRC en op Radio 538.

Early Career Awards

De KNAW reikt jaarlijks maximaal twaalf Early Career Awards uit, verdeeld over vier domeinen, waaronder Natuur- en Technische Wetenschappen. De prijs omvat een geldbedrag van 15.000 euro en een kunstwerk. De prijzen worden begin 2020 uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst van de KNAW.