"Het verrijkt de belevingswereld van de kinderen"

Terugblik op Meet the Professor 2023:

Foto: Lize Kraan

Op woensdag 22 maart fietsten 105 hoogleraren naar basisscholen door heel Utrecht tijdens het jaarlijkse programma Meet the Professor. Daar lieten ze 2.500 leerlingen van groepen 6, 7 en 8 kennismaken met wetenschap. In aanloop naar het evenement ontvingen de scholen post van de (toen nog geheime) hoogleraar die bij hen op bezoek kwam. In de vroege ochtend druppelden de eerste enthousiaste hoogleraren al binnen bij het Academiegebouw voor de gezamenlijke opening: “Dit is echt de leukste dag van het jaar!”.

Heel veel vragen

Foto: Lize Kraan

Voorafgaand aan het schoolbezoek was er in het Academiegebouw een gezamenlijke opening voor alle hoogleraren. De leerlingen van groep 8 van basisschool Al Amana Zuilen waren de eregasten en mochten op het podium zitten.

Tijdens een levend potje Wie is het? probeerden de leerlingen er via vragen achter te komen wie de hoogleraar was die bij hen op bezoek kwam. "Werk je op het Utrecht Science Park?", "Houd je van wielrennen?" en "Doe je onderzoek naar zoönosen?". Er vielen steeds meer hoogleraren af, totdat Lidwien Smit (faculteit Diergeneeskunde) als laatste op de gele loper stond. Na de opening ging Lidwien mee met de aanwezige schoolklas en heeft ze samen met de leerlingen CO2 en fijnstof gemeten in hun klas: "De klas was erg enthousiast, en had zoveel vragen!"

Femke den Boer, directeur van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur, vertelde tijdens de opening over het effect van Meet the Professor. Zo zorgt het programma onder meer voor wetenschapswijsheid, maken de kinderen in het voortraject steeds minder stereotype tekeningen van hoe een professor eruitziet, en stelt het kinderen in staat om goede keuzes te maken.

Een professor blijkt een gewoon mens

Foto: Bas Niemans

Na afloop van het bezoek vertelde een hoogleraar: "Het is echt een van de leukste dingen die ik elk jaar mag doen. De kinderen stellen onverwachte vragen, hebben leuke ideeën en zij laten jou minstens zo hard denken als dat jij hen laat doen. De tijd vliegt om."

De leerlingen bereidden zich de afgelopen maanden voor op het bezoek door telkens een gouden envelop te openen met hints over hun professor. Een leerkracht vertelde daarover: "Door de gouden enveloppen met tips raken zij geboeid en als de professor dan een gewoon mens blijkt te zijn, dan vliegt zo'n uur voorbij." En een andere leerkracht: "Leerlingen komen te weten dat onderzoek doen erg leuk is, dat nieuwsgierig zijn en veel vragen stellen goed is. Het verrijkt de belevingswereld van de kinderen."

Zoek het uit!

Een jongen met Zoek het uit tijdens Meet the Professor 2023
Foto: Lize Kraan

Dit jaar kregen de hoogleraren een stapel mee van Zoek het uit!, een uitgave van de Universiteit Utrecht die tijdens Meet the Professor  gelanceerd werd. Deze deelden ze uit tijdens het bezoek aan de leerlingen van hun klas. In Zoek het uit! staan twintig experimenten die kinderen thuis kunnen doen en maken kinderen kennis met twintig Utrechtse onderzoekers.

Lees meer over Zoek het uit!

Organisatie

Meet the Professor wordt georganiseerd door het Centrum voor Wetenschap en Cultuur, van de Universiteit Utrecht. Het is het enige programma van het CWC dat uitsluitend voor hoogleraren is. Het CWC organiseert ook onder andere Slimme Gasten, een programma voor jonge onderzoekers die getraind en begeleid worden bij schoolbezoeken. Bij Operatie BreinbrekerSummerschool Junior en Weekend van de Wetenschap doen onderzoekers uit alle uithoeken van de universiteit mee. Zo ook bij de programma's Even Over Morgen en Betweter Festival, die zich meer richten op volwassenen.

Meer informatie over onze programma's
Professor Bruce Mutsvairo staat voor de klas, hij heeft een toga aan en een brede lach op zijn gezicht.
Bruce Mutsvairo (faculteit Geesteswetenschappen) op bezoek bij de Montessorischool Bilthoven