Het Italiaanse experiment
Een nieuwe geschiedenis van modern Italië
Twee jaar geleden kwam het boek Proeftuin Italië uit, geschreven door dr. Pepijn Corduwener (Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) en dr. Arthur Weststeijn (Talen, Literatuur en Communicatie). Nu zijn de onderzoekers terug met een vernieuwde versie die recht doet aan alle veranderingen die het land de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt: Het Italiaanse experiment. Een nieuwe geschiedenis van modern Italië.
Een nieuwe blik
In Proeftuin Italië bekritiseerden Corduwener en Weststeijn het idee dat Italië door de grote kloof tussen burger en politiek een politieke achterblijver is. Zij draaiden deze theorie om en lieten zien dat Italië juist een trendsetter is op het gebied van moderne politiek. "Italië heeft niet stilgestaan in de tussentijd," zegt Corduwener. "Reden genoeg dus voor een nieuwe en uitgebreide versie van het boek."
Wie wil weten welke toekomst er in het verschiet ligt voor de westerse democratie moet naar Italië kijken.
Het Italiaanse experiment
Het Italiaanse experiment laat opnieuw zien dat Italië continu in beweging is en vooroploopt in de moderne politiek. Corduwener en Weststeijn beschrijven de Italiaanse geschiedenis van de negentiende eeuw tot nu: zij zien een patroon waarin politieke experimenten in Italië constant worden overgenomen in andere landen. Wie wil weten welke toekomst er in het verschiet ligt voor de westerse democratie moet naar Italië kijken.
Een serie experimenten
Pepijn Corduwener was afgelopen week te gast bij Nieuwsweekend. Hij legt uit dat de kloof tussen burger en politiek, die in het boek zo'n grote rol speelt, al vanaf de Italiaanse eenwording in de negentiende eeuw aanwezig is. "Daar beginnen wij ons boek," zegt Corduwener. "Wij laten zien dat vanaf dat moment Italië een serie experimenten heeft gelanceerd waar wij in Europa naar moeten kijken." Hij en Weststeijn hopen er zo voor te zorgen dat de Italiaanse politiek serieuzer wordt genomen.
Het Italiaanse zelfbeeld
Die politieke experimenten zijn verbonden met het zelfbeeld van Italië, vertelt Arthur Weststeijn bij OVT. Toen Italië in de negentiende eeuw als staat verenigd werd, ging het Italiaanse volk op zoek naar een eigen identiteit. "Veel Italianen gaan dan te rade bij die cultuurdragers uit het buitenland, die hebben gezegd 'Alle Italianen zijn van die natuurmensen, van die spontane, creatieve, maar ook chaotische mensen'," legt Weststeijn uit. Zo vormde het Noord-Europese beeld van Italië het Italiaanse zelfbeeld, dat ook in de hedendaagse politiek nog duidelijk zichtbaar is.