3,9 miljoen euro voor een groenere Europese game-industrie

Beecarbonize © Charles Games
Beecarbonize. © Charles Games

Een groep internationale onderzoekers zet zich de komende jaren in om de Europese game-industrie schoner en groener te maken en spelers bewuster te maken van de klimaatcrisis. Het door Horizon Europe gefinancierde project Sustainable Transition for Europe’s Game Industries (STRATEGIES) helpt Europese gameontwikkelaars en producenten bij belangrijke veranderingen die het hele productieproces kunnen vergroenen. Het project wordt gecoördineerd door de Universiteit Utrecht, met wetenschappelijke leiding vanuit Manchester Metropolitan University.

Bijdragen aan European Green Deal

In Europa speelt 53 procent van de mensen tussen de 6 en 64 jaar videogames. De Europese bord- en videospellenindustrie is er dan ook een van naar schatting 27,2 miljard euro en biedt werkgelegenheid aan 98.000 mensen. Tegelijkertijd is de industrie verantwoordelijk voor een gigantische uitstoot: alleen de ontwikkeling van games zorgt naar schatting al voor meer dan 5 miljoen ton CO2 per jaar. Om de game-industrie te ondersteunen in het voldoen aan de Europese Green Deal, het pakket beleidsinitiatieven dat de Europese Unie moet helpen met de groene transitie, krijgt STRATEGIES een Horizonbeurs ter grootte van 3,9 miljoen euro.

Seeds of Resistance © Enora Mercier

Bewustwording via ecogaming

De Universiteit Utrecht draagt vanuit het Center for Game Research op verschillende manieren expertise bij aan het STRATEGIES-consortium. Zo begeleiden onderzoekers Stefan Werning en Joost Raessens van het departement Media- en Cultuurwetenschappen gamedesigners bij de ontwikkeling van duurzame games. Ook ontwikkelen zij een MOOC: een gratis online ecogame, speciaal voor de game-industrie, maar voor iedereen toegankelijk. Joost Vervoort van het Copernicus Instituut zal zich focussen op de ontwikkeling van beleid om industrieën te ondersteunen de drijvende kracht te worden achter een rechtvaardige sociale klimaattransitie.

De focus van STRATEGIES is tweeledig, legt projectcoördinator Joost Raessens uit. “We focussen op het verminderen van de ecologische impact en schade van de ontwikkeling, distributie en het spelen van games, bijvoorbeeld door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Daarnaast ondersteunen we gameontwikkelaars die via ecogames een divers publiek willen betrekken bij de klimaatcrisis en een groenere toekomst.

Internationale samenwerking

“Het project maakt gebruik van de expertise van onderzoekers van zes universiteiten en sterke samenwerkingsverbanden met ngo’s en gamebedrijven”, zegt Paul Wake van Manchester Metropolitan University, wetenschappelijk hoofd van STRATEGIES. “We vinden het geweldig om samen te werken met zo’n dynamische groep onderzoekers en professionals uit de industrie. We kijken ernaar uit de impact van ons werk te zien: we hopen dat ons werk zal leiden tot een groenere game-industrie die beter inspeelt op de uitdagingen van de klimaatcrisis.”

Samenwerking tussen wetenschap en gameindustrie

Meer informatie over ecogames is te vinden in het onlangs gepubliceerde boek Ecogames: Playful Perspectives on the Climate Crisis (open access).

Naast de Universiteit Utrecht en Manchester Metropolitan University, bestaat het STRATEGIES-consortium uit TH Köln - University of Applied Sciences, Aalborg University, University of Warsaw en de University of Malta. Daarnaast bestaat het consortium uit katalysator voor het videogame-ecosysteem SpielFabrique, incubator voor de industrie Dutch Game Garden, gameontwikkelaar Goat Gamez, indie gamestudio Charles Games, ontwikkelstudio voor bordspellen Mighty Boards, ngo voor de Finse game-industrie Neogames, klimaatactie- en innovatienetwerk Possible en toolontwikkelaars Charisma Entertainment en Plasticity Studios.

Website van STRATEGIES