"Welke rol heeft de stiefouder als een relatie verbroken wordt?" Inge van der Valk in de Volkskrant.

Bij stiefouders denkt iedereen al gauw aan Assepoester. Kinderen van gescheiden ouders krijgen bij een nieuw huwelijk zomaar een extra ouder cadeau. In praktijk blijkt dat de helft van de stiefouders juist een betekenisvolle rol speelt in het leven van deze kinderen. In de Volkskrant komt UU’er Inge van der Valk, universitair docent Jeugd en Gezin en expert scheiding en co-ouderschap, aan het woord.

First Dates

Het artikel in de Volkskrant verschijnt naar aanleiding van een aflevering van First Dates. In deze aflevering vertelt een stiefmoeder over de hechte band met haar stiefdochter. Helaas werd de relatie met de vader verbroken en daarmee ook het contact tussen stiefouder en -kind.

Ouders komen en gaan

Van der Valk vertelt in de Volkskrant dat echtscheidingen veel schade opleveren voor kinderen. “Er ontstaat een onveilig gevoel over het aangaan van een intieme relatie, omdat iemand kennelijk zomaar uit je leven kan verdwijnen,” stelt Van der Valk. Een tweede echtscheiding heeft daarom grote gevolgen, vooral als het kind een relatie had opgebouwd met de stiefouder. In de meeste gevallen gaat de stiefouder veel voor het kind betekenen. Zij adviseert om kinderen voorzichtig te betrekken bij een nieuwe relatie, want voorkomen is beter dan genezen. “Ga voor een lange proeffase,” concludeert Van der Valk. Lees hier het hele artikel en de bijdrage van andere deskundigen.

Onderzoeksthema Dynamics of Youth

Wil je maatschappelijke problemen aanpakken, dan kun je het beste beginnen bij kinderen. Het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth investeert in een veerkrachtige jeugd. Wetenschappers uit alle vakgebieden werken samen om kinderontwikkeling beter te leren begrijpen. Hoe helpen we kinderen en jongeren groeien en bloeien in onze snel veranderende samenleving?

Dynamics of Youth