Utrechtse wetenschappers reageren op het boerkaverbod

© iStockphoto.com/Rklfoto
© iStockphoto.com/Rklfoto

Na bijna 15 jaar discussie is het boerkaverbod op 1 augustus ingegaan. De meningen over het verbod lopen sterk uiteen. De een vindt het een beperking van de godsdienstvrijheid, de ander meent dat gezichtsbedekkende kleding niet bij de Nederlandse samenleving hoort. Dr. Linda Duits (Genderstudies) vertelt bij NPO Radio 1 (1 augustus) over het boerkaverbod en de hashtag #Boerkabuddy, prof. dr. James Kennedy (Internationale en Politieke Geschiedenis) spreekt in de Volkskrant (31 juli) over de praktische bezwaren omtrent het verbod en dr. Pooyan Tamimi Arab (Religiewetenschap) stelt in NRC dat de situatie in Iran ten onrechte in de boerkadiscussie wordt meegenomen.

De vraag is in hoeverre het verbod gehandhaafd gaat worden. Voor de functionarissen die de wet moeten handhaven levert het verbod namelijk vooral gedoe op. "Ze willen niet dat hun tramrit in afwachting van de politie vertraging oploopt. Handhaving van het boerkaverbod staat met dat streven op gespannen voet", denkt Kennedy.

#Boerkabuddy

Er zijn mensen die ploegen willen organiseren om vrouwen in een nikab op te gaan sporen

Op sociale media worden heftige reacties op het boerkaverbod geuit. "Er zijn mensen die ploegen willen organiseren om vrouwen in een nikab op te gaan sporen, om deze vrouwen staande te houden of misschien zelfs wel tegen de grond te gaan werken", stelt Duits. Daarom heeft zij zich aangemeld als #Boerkabuddy. Als boerkabuddy kun je boerka- of nikabdragers vergezellen wanneer zij niet alleen de straat op durven te gaan.

Agressie tegen de Islam 

Duits denkt dat deze hele discussie niet over veiligheid gaat, maar gericht is tegen de islam zelf. "De sluier staat in het westen symbool voor de islam. Vooral op sociale media wordt die agressie tegen de islam zichtbaar in de afkeer van de nikab op straat."

situatie Iran

Tamimi Arab stelt daarnaast dat de situatie in Iran ten onrechte wordt gemengd in de Nederlandse boerkadiscussie: "Wie de Iraanse dwang gelijk durft te stellen aan een verbod op gezichtssluiers voor een paar honderd vrouwen in Nederland gaat juist in tegen het principe dat meerdere dimensies – politiek, economie, cultuur en gender – tegelijk dienen te worden beschouwd".