Afectos y violencias en la cultura latinoamericana

Reindert Dhondt e.a.

Omslag van het boek ‘Afectos y Violencias en la Cultura Latinoamericana’ van onder andere Reijndert Dhondt

Onder redactie van universitair docent Spaanstalige literatuur Reindert Dhondt, hoofddocent Culturele studies Silvana Mandolessi (KU Leuven) en schrijver en onafhankelijk onderzoeker Martín Zícari, verscheen onlangs ‘Afectos y violencias en la cultura latinoamericana’. Dit is de eerste publicatie die de relatie tussen verschillende vormen van geweld en affecten in de Latijns-Amerikaanse cultuur systematisch analyseert.

De affectieve wending

De bundel biedt een overzicht van de impact van de zogenaamde ‘affectieve wending’ in het subcontinent en bevraagt de specificiteit van de theorievorming rondom ‘affect’ in Latijns-Amerika.

Latijns-Amerikanisten uit acht verschillende landen bieden een interdisciplinair perspectief op een breed palet aan cultuuruitingen, zoals literatuur, film, fotografie, performance en kunstinstallaties.

Affectiviteit en geweld

De auteurs staan stil bij het concept geweld in zijn vele vormen en gedaanten, van symbolisch en geïnstitutionaliseerd geweld tot expliciet ultrageweld en van partner- tot drugsgeweld.

Het politieke vermogen van zogenaamde ‘ugly feelings’ (negatieve gevoelens die geen catharsis toelaten, zoals angst of paranoia) in de hedendaagse roman, de kracht van de plastische kunsten om toeschouwers te mobiliseren en het teweegbrengen van een gevoel van onbehagen in de hedendaagse film, zijn slechts enkele van de wisselwerkingen tussen affectiviteit en gewelddadigheid die het boek verkent.

Open access

Dankzij de steun van het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek (ICON) en het Open Access Fonds van de Universiteitsbibliotheek Utrecht verscheen de integrale bundel als open-accesspublicatie.