Branding en sub-branding

Mijn merk is mooier dan het jouwe.
Sub-branding bij de UU uitgelegd in één minuut.

Eén logo voor een sterk merk

De Universiteit Utrecht is een sterk merk. Dat merk wordt geladen door het gedrag, de communicatie en de vormgeving of visuele identiteit zoals het logo en de huisstijl. De Universiteit Utrecht heeft maar één logo. Andere logo’s zijn niet toegestaan. Op alle uitingen van de Universiteit Utrecht moet het logo worden afgebeeld.

Eigen logo’s niet toegestaan maar wat dan wel

Universitaire onderdelen hebben de vrijheid om binnen de kaders van de bestaande huisstijl een eigen herkenbare stijl te creëren. Daar hebben we een simpel systeem voor:

Sub-branding bij de UU
Sub-branding bij de UU
Sub-branding bij de UU

De meest effectieve manier om zichtbaar en herkenbaar te worden als onderdeel bij haar doelgroepen is door middel van effectieve communicatie. Begin dus bij een goede communicatiestrategie voordat je met de vormgeving aan de slag gaat. Zorg dat je goed vindbaar bent voor je doelgroep. Gebruik de media die jouw doelgroep gebruikt en zorg voor de juiste informatie op het juiste moment met een duidelijke boodschap. Spreek ten slotte je doelgroep aan met de juiste tone of voice en gebruik beeldmateriaal van hoge kwaliteit. Daarmee creëer je al een hele belangrijke basis voor die herkenbare stijl van jouw onderdeel.

Vanuit daar kan een ontwerper meedenken over de visuele identiteit van het onderdeel. En dus niet met een eigen logo maar met een eigen schrijfwijze van de naam van het onderdeel, beeldgebruik en andere vormgevingselementen die aansluiten op de bestaande huisstijl. Klik hier voor voorbeelden van het Centre for Academic Teaching, Honours Community en het Centre for Global Challenges waarin deze werkwijze is toegepast.

Gebruik van lettertypes binnen de universiteit
Gebruik van lettertypes binnen de universiteit

Subsub-branding

Om het nog een tikkeltje ingewikkelder te maken zien we bij de universiteit ook vaak gevallen van subsub-branding: een Centre heeft dan bijvoorbeeld weer een onderdeel onder zich dat zich ook wil profileren. Hoe gaan we daar dan mee om?

  1. Geen wirwar aan afzenders. Maximaal twee: Universiteit Utrecht & sub-afzender óf Universiteit Utrecht & subsub-afzender
  2. De 'ontbrekende' afzender (sub danwel subsub) kan worden genoemd in de titel of in de tekst zelf.
  3. De subsub-afzender gebruikt de stijl van de sub-afzender en kan zichzelf onderscheiden door communicatie (tone of voice, beeldgebruik).

Uitzonderingen

Uitzondering op het sub-brandingssysteem zijn onafhankelijke onderdelen van de Universiteit Utrecht, de officiële samenwerkingsverbanden met partners en het Diergeneeskundelogo voor de patiëntenzorg. Hiervoor gelden andere principes zoals de aard van de samenwerking en het type medium.

De Universiteit Utrecht als sponsor

Soms treedt de Universiteit Utrecht op als sponsor van een evenement, georganiseerd door een externe organisatie. Vaak wordt op diverse uitingen, zoals posters en brochures, het logo van de sponsors afgebeeld. In de meeste gevallen zal het plaatsen van het UU-logo volstaan.

Het kan echter van belang zijn om naast de naam Universiteit Utrecht de naam van een subafzender toe te voegen. Dit kan via het systeem zoals hier boven beschreven.