Social media

Universiteit Utrecht zet social media in om de reputatie van de universiteit te versterken. Met social media kunnen we ons onderzoek, onderwijs en organisatie beter profileren. Ook dragen onze online platformen bij aan organisatiedoelstellingen zoals het werven van nieuwe (internationale) studenten en werknemers. We beantwoorden via deze kanalen snel en gemakkelijk de vragen van studenten en scholieren. Het gebruik van social media versterkt het community-gevoel bij de Universiteit Utrecht.

Lees de aanwijzingen over het gebruik van social media (intranet)

De blikvanger op social media platformen is de avatar (of profielfoto). Om het gebruik van avatars voor de diverse afzenders binnen de Universiteit Utrecht te stroomlijnen, en zo de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de UU te vergroten, zijn er richtlijnen voor avatars ontwikkeld.

Avatar-template voor sub-afzenders

Voor sub-afzenders is er een template voor handen. Die is zo ontworpen dat de UU als hoofdmerk herkenbaar is én er voldoende ruimte is voor de sub-afzender om zich te profileren.

Veel social media platformen tonen de avatar in een rondje, andere weer in een vierkant. En sommige gebruiken die twee vormen door elkaar. Ons template is zo opgezet dat het in beide varianten goed werkt.

Bestaat er nog geen avatar voor jouw organisatieonderdeel, dan kun je een avatar laten maken via een van de interne vormgevers bij de UU. Voor ontwerpers is een basisbestand (.psd) beschikbaar dat aangepast kan worden.
Neem contact op met de vormgever van jouw organisatieonderdeel of met het huisstijlteam om je hierbij te ondersteunen.

N.B. het avatar-template is alleen voor social media en mag niet dienst doen als een logo. Alle regels omtrent logogebruik, UU-afzenders en de merkarchitectuur vind je hier.

Download template (PSD)
Kale opzet van de avatar voor sub-afzenders
Kale opzet van de avatar voor sub-afzenders
Social media avatar voorbeeld: Diergeneeskunde
Social media avatar voorbeeld: Geschiedenis
Social media avatar voorbeeld: Honours Community

Tips voor jouw avatar

  • De avatar zul je altijd zien in combinatie met de naam van het social media profiel er naast, dus je hoeft niet per se je naam in de avatar te vermelden. Heb je een goede foto, illustratie of icoon die jouw afzender mooi verbeeldt? Gebruik die dan vooral.

  • Als je wel tekst wilt gebruiken in de avatar zelf, denk dan goed na over de tekst die er in komt staan. In veel gevallen zien mensen de avatar in klein formaat, dus hoe korter, hoe beter.

Corporate avatar

Er is één uniforme avatar voor alle corporate Universiteit Utrecht socialmediaprofielen: de sol, zonder motto, goed uitgelijnd op een wit vlak. Let op: dit logo is uitsluitend bedoeld voor de corporate socialmediaprofielen en niet voor sub-afzenders.

Download (PNG)
UU corporate avatar op Twitter
UU corporate avatar op Twitter

Netiquette en social media

De Universiteit Utrecht vindt het belangrijk dat binnen werk- en onderwijssituaties goed gebruikt wordt gemaakt van social media. Daarom heeft de Universiteit Utrecht een 'netiquette' opgesteld, waarin de algemene gedragsregels voor het gebruik van social media staan. Deze regels kan je nalezen op intranet (voor medewerkers, inlog vereist). 

Lees hier de netiquette