Social media

De Universiteit Utrecht is actief op diverse social media. De oogvanger op die platformen is de avatar (of profielfoto). Om het gebruik van avatars voor de diverse afzenders binnen de Universiteit Utrecht te stroomlijnen, en zo de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de UU te vergroten, zijn er richtlijnen voor avatars ontwikkeld.
 

Corporate avatar

Er is één uniforme avatar voor alle corporate Universiteit Utrecht social media profielen: de sol, zonder motto, goed uitgelijnd op een wit vlak.

UU corporate avatar op Twitter
UU corporate avatar op Twitter

Sub-afzender avatar

Voor sub-afzenders is er een template voor handen. Die is zo ontworpen dat de UU als hoofdmerk herkenbaar is én er voldoende ruimte is voor de sub-afzender om zich te profileren.

Veel social media platformen tonen de avatar in een rondje, andere weer in een vierkant. En sommige gebruiken die twee vormen door elkaar. Ons template is zo opgezet dat het in beide varianten goed werkt.

Kale opzet van de avatar voor sub-afzenders
Kale opzet van de avatar voor sub-afzenders
Social media avatar voorbeeld: Diergeneeskunde
Social media avatar voorbeeld: Geschiedenis
Social media avatar voorbeeld: Honours Community
Social media avatar voorbeeld: Meet the Professor

Tips voor jouw avatar

  • De avatar zul je altijd zien in combinatie met de naam van het social media profiel er naast, dus je hoeft niet per se je naam in de avatar te vermelden. Heb je een goede foto, illustratie of icoon die jouw afzender mooi verbeeldt? Gebruik die dan vooral.

  • Als je wel tekst wilt gebruiken in de avatar zelf, denk dan goed na over de tekst die er in komt staan. In veel gevallen zien mensen de avatar in klein formaat, dus hoe korter, hoe beter.

Download hier het sub-afzender template (Photoshop).