De Faculty Club van ... Joost Dankers

In deze rubriek vertellen onze leden iets over zichzelf en waarom zij lid zijn van de Faculty Club. Joost Dankers is historicus aan de Faculteit Geesteswetenschappen.

De Faculty Club van Joost Dankers

Toen de Faculty Club in 1998 werd opgericht, ben ik meteen lid geworden. Ik vond het een geweldig idee om in het hartje van de stad een gelegenheid te hebben waar je collega’s kan ontmoeten en met gasten van buiten de universiteit kan afspreken. En in wat voor prachtige omgeving bevind je je dan! Het oude verblijf van de Domkanunniken van Utrecht, eeuwenlang het centrum van de macht in Nederland boven de grote rivieren. Een historische plek dus. En dan ook nog eens met zo’n schitterende tuin, waar je alleen de klokken van de Dom hoort luiden.

Wat doe je in het dagelijkse leven?

In het dagelijks leven werk ik als historicus bij de Faculteit Geesteswetenschappen. Al sinds mijn afstuderen heb ik mij vooral gericht op historisch onderzoek voor externe opdrachtgevers. Daarmee laat je zien dat de geschiedenis ook voor nu relevant is en dat we vaak ook iets kunnen opsteken van het verleden. Voor mijn werk heb ik dus veel contact met mensen uit het bedrijfsleven, maar ook uit de wereld van de fondsen en met particuliere opdrachtgevers. Als het even kan nodig ik die uit voor een bespreking tijdens de lunch of borrel in de Faculty Club. Dat is altijd een succes. De Faculty Club is voor gasten van buiten de universiteit toch iets bijzonders, een plek waar ze anders niet zouden komen. De sfeer is altijd goed en je wordt bediend door vriendelijk personeel. Dat geeft besprekingen met opdrachtgevers meteen een ontspannen en positieve start.

Maar, natuurlijk is het ook heerlijk om gewoon even met collega’s te lunchen in de Faculty Club, of aan het eind van de middag samen een borrel te drinken in de tuin. En ook tijdens congressen is het geweldig om met buitenlandse collega’s even de rust van de Faculty Club te zoeken. Die zijn steevast onder de indruk van deze prachtige plek.

Leukste herinnering aan de Faculty Club?

Ik heb tal van mooie momenten meegemaakt in de Faculty Club. Het meest is me toch wel bijgebleven het feest dat ik daar ter gelegenheid van mijn zestigste verjaardag heb gegeven voor familie en vrienden. Het was een prachtige dag in de nazomer en we konden buiten genieten van een heerlijk buffet. Daarna hebben we tot laat in de avond staan dansen in de Faculty Club. Iedereen heeft genoten en vooral mijn familieleden uit Nieuw Zeeland wisten niet wat ze meemaakten!

Waar kijk je het meeste naar uit?

Uit mijn verhaal wordt wel duidelijk dat ik de Faculty Club en de fijne mensen die daar werken, ontzettend mis. Ik kan niet wachten tot de deuren daar weer open gaan en we weer kunnen genieten van een borrel op het terras of een broodje bij de haard. Wie weet kunnen we deze zomer nog net de Midsummerparty vieren in de tuin van de Faculty Club …

Eventuele suggesties voor activiteiten voor de Faculty Club?

En als je mij suggesties vraagt voor de Faculty Club: ik denk dat veel meer collega’s en alumni hier zouden moeten komen. Hopelijk helpt deze Nieuwsbrief om ze daarvoor enthousiast te maken. En anders zou de Faculty Club best wat meer reclame voor zichzelf mogen maken.