De Faculty Club van ... Hajo Reijers

In deze rubriek vertellen onze leden iets over zichzelf en waarom zij lid zijn van de Faculty Club. Hajo Reijers is hoogleraar Informatica aan de Universiteit Utrecht.

De Faculty Club van Hajo Reijers

Het Academiegebouw is zo’n mooie plek om af te spreken, zo midden in het historische centrum van Utrecht. Ik kom er heel graag om met een collega of relatie te lunchen of een glaasje te drinken. Zeker als dat met mooi weer in de tuin kan, dan prijs ik me de koning te rijk.

Het lidmaatschap geeft trouwens ook toegang tot een reeks van academische faculty clubs in bijvoorbeeld Amerika en Canada. Dat is een leuke bijkomstigheid aangezien ik voor mijn werk regelmatig universiteiten in het buitenland bezoek.

Hoe lang ben je al lid van de Faculty Club?

Ik ben vrijwel onmiddellijk lid geworden toen ik per 1 januari 2019 in Utrecht ben komen werken.

Wat doe je in het dagelijkse leven?

Ik werk als hoogleraar in de informatica aan de Universiteit Utrecht. Daar doe ik onderzoek naar de wijze waarop organisaties hun werkprocessen kunnen automatiseren. Door de vaart van de digitalisering is dat een heel bruisend vakgebied. Helaas zitten wij als informatici niet in één van de mooie historische gebouwen in de binnenstad, maar op het Utrecht Science Park (de Uithof). Reden te meer om zo nu en dan de historische sfeer van de Faculty Club op te zoeken.

Leukste herinnering aan de Faculty Club?

Mijn leukste herinnering is een bezoek samen met een hele goede vriend van me, die ik al ken vanuit mijn studietijd. Hij woonde op dat moment al meer dan 30 jaar in Utrecht, maar was nog nooit eerder binnen geweest in het Academiegebouw. Hij was diep onder de indruk! Elke keer als hij nu door de Achter de Dom loopt stuurt hij me een tekstberichtje of een foto van de toegangsdeur van de Faculty Club.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Net als veel anderen besef ik na een jaar thuiswerken door de Corona-pandemie nog beter hoe fijn het is om mensen fysiek te ontmoeten. Ik kijk er ontzettend naar uit om weer met mensen af te spreken in de Faculty Club. Ik overweeg om er een ritueel van te maken: elke week bijpraten met een promovendus over zijn of haar onderzoek.

Eventuele suggesties voor activiteiten voor de Faculty Club?

De Universiteit Utrecht is een ontzettend internationaal georiënteerde universiteit. Dat betekent ook dat ik collega’s heb die van heinde en verre naar Utrecht zijn gekomen om hier onderzoek te komen doen. Het is daarom mooi als er activiteiten zijn die toegankelijk zijn voor mensen die de Nederlandse taal niet zo goed machtig zijn. Dat maakt de Faculty Club zo mogelijk nog een stukje inclusiever en diverser.