Over ons

Het departement Natuurkunde verzorgt het onderwijs van de bacheloropleiding natuur- en sterrenkunde en van verschillende internationale masterprogramma’s. Jaarlijks komt er een honderdtal eerstejaarsstudenten naar Utrecht om hier om de bacheloropleiding natuur- en sterrenkunde te volgen.

Samen met de ouderejaars studenten en jonge internationale wetenschappers vormen zij een gezellige en actieve groep studenten die elkaar stimuleren en gaandeweg goed thuis raken in vele aspecten van de fysica. De studenten vormen belangrijk onderdeel van de fysische gemeenschap in Utrecht en de studievereniging A-Eskwadraat speelt hierin een grote rol. Via activiteiten zoals het scholennetwerknatuurkunde.nl en ontwikkelingssamenwerking onderhoudt het departement ook bredere maatschappelijke betrekkingen.

Het departement biedt bacheloronderwijs aan via het Julius Instituut en aansluitend zijn er vele mogelijkheden voor het volgen van tweejarige masterprogramma's.

Het departement biedt de volgende masteropleidingen aan:

De sterk internationaal gerichte onderzoeksfeer biedt studenten alle gelegenheid een deel van hun opleiding in het buitenland te volgen. Daarnaast worden buitenlandse studenten uitgenodigd om deel te nemen aan de internationale masterprogramma’s zoals die van de Theoretical Physics.

De fysica in Utrecht:

• Topdocenten en -onderzoekers.
    • Breed spectrum van onderzoeks- en studievelden.
    • Focus op de getalenteerde, gemotiveerde student en onderzoeker.
    • Focus op internationaal toponderzoek.
    • Breed aanbod aan onderzoeksrichtingen en masteropleidingen.

Het onderzoek van natuurkunde is internationaal georiënteerd en vindt plaats binnen één van de vijf onderzoeksafdelingen van het departement: