Winnaars UU Docentenprijzen 2024: Gerard van der Ree en Gerrit Verweij

Tijdens het OnderwijsFestival op donderdag 7 maart zijn de winnaars van de prestigieuze Docentprijzen bekend gemaakt. Gerard van der Ree, universitair docent Internationale Betrekkingen (University College Utrecht) heeft de prijs Docent van het Jaar 2024 gewonnen. Gerrit Verweij, docent ALPO & Onderwijswetenschappen (faculteit FSW) is verkozen tot Docenttalent van het Jaar 2024.

De jury heeft deze docenten gekozen vanwege hun open en benaderbare houding binnen het onderwijs en de manier waarop zij studenten betrekken en stimuleren. Deze twee docenten weten een fijne, open sfeer te creëren in hun lessen, stimuleren studenten om actief deel te nemen aan het onderwijs en de invulling hiervan, en verbinden theorie met de praktijk en eigen ervaringen van zichzelf en studenten. In totaal waren er dit jaar 33 voordrachten waar de jury uit moest kiezen. Na de eerste jurybijeenkomst bleven er per categorie drie genomineerden over. Tijdens de tweede jurybijeenkomst kwam van elke studievereniging een afvaardiging langs om de genomineerde docent te presenteren. De jury was dit jaar zeer onder de indruk van de kwaliteit van de voordrachten. Criteria in de selectie waren onder andere de onderwijsvisie van de docent, het creëren van interactie met studenten en de rol van de betreffende docent binnen en buiten de opleiding.

Benieuwd naar de zes genomineerden? Bekijk dan vooral onderstaande video's waarin ze zichzelf voorstellen.

Genomineerden Docent van het Jaar 2024

Genomineerden Docenttalent van het Jaar 2024

v.l.n.r.: Gerrit Verweij, Gery Nijenhuis, Gerard van der Ree / foto: Wunderlust

Bekendmakingsceremonie

De bekendmakingsceremonie en de uitreiking van de prijzen vond plaats in het Academiegebouw, als onderdeel van het drukbezochte OnderwijsFestival. De winnaars werden in de Aula toegesproken door Gery Nijenhuis, juryvoorzitter van de Docentenprijzen, onder toeziend oog van collega’s, familie, vrienden en studenten van de winnaars. De docenten in de verkiezing worden voorgedragen door hun studieverenigingen. Deze studenten maken elk jaar enorm veel werk van de voordracht. Een aantal van hen was dan ook aanwezig bij deze feestelijke ceremonie. Tijdens de Dies Natalis van de universiteit op dinsdag 26 maart 2024 zullen beide winnaars nogmaals in het zonnetje worden gezet.

Gerard van der Ree / foto: Wunderlust

Docent van het Jaar 2024

Gerard van der Ree is universitair docent Internationale Betrekkingen bij het University College Utrecht. In diens onderwijs vindt die het belangrijk om te navigeren tussen de binnenwereld van denken, afwegen en conceptualiseren en de buitenwereld van maatschappelijke uitdagingen, actie en positie innemen. Gerard is in staat om studenten op een bevorderlijke manier het gesprek met elkaar aan te laten gaan en studenten te betrekken in het vormgeven van het onderwijs. Daarnaast heeft die een succesvolle, unieke aanpak bij de invulling van colleges en opdrachten, waar diens onderwijsvisie sterk in naar voren komt. Studenten beschreven diens cursussen en diens bijdrage bij hun persoonlijke en academische ontwikkeling als levensveranderend. Gerard van der Ree is voorgedragen door Doortje Koldeweij van University College Student Council.

Gerrit Verweij / foto: Wunderlust

Docenttalent van het Jaar 2024

Gerrit Verweij is docent ALPO & Onderwijswetenschappen binnen de faculteit Sociale Wetenschappen. Gerrit is een erg enthousiaste docent die altijd bezig is met verbinding zoeken. Hij weet theorie goed te verbinden met de praktijk, maar ook met de voorkennis en ervaringen van studenten, waardoor die theorie meteen eigen kunnen maken. Hij vindt het belangrijk dat studenten zich gezien en veilig voelen, en doet er dan ook alles aan om dit te faciliteren. Studenten waarderen zijn coachende rol en het gevoel van competentie dat hij bij hen teweegbrengt. Gerrit Verweij is voorgedragen door Emilie Kuiper van studievereniging VOCUS.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit Gery Nijenhuis (voorzitter), Arjen Vredenberg, Serena Di Palma, Sebastiaan Steenman, Niels Bovenschen, Gerda Andringa, David Onnekink, Lotte Henrichs, Bouke van Gorp, Luciel van Vuuren, Ilja Timmermans (studentlid) en Robin Pleizier (studentlid). De jury wordt ondersteund door Marijne Wijnker (Centre for Academic Teaching and Learning).