Waar of niet waar: opgestaan plaats vergaan?

De Utrecht Young Academy organiseert samen met het Universiteitsmuseum Utrecht Waar of Niet Waar?: een lesprogramma waarin onderzoekers basisschoolkinderen laten ontdekken hoe wetenschap werkt. Een middag waarin de wetenschapper niet de kinderen lesgeeft, maar kinderen juist de kans krijgen om iets aan het onderzoek van de wetenschapper bij te dragen. In het nieuwe programma van dr. Borja Martinovic doen leerlingen onderzoek naar grondgebied.

Waar of niet waar
Foto: Wessel Spoelder

Waar of Niet Waar? is ontwikkeld voor basisschoolkinderen in groep 5 en 6 in de regio Utrecht. Kinderen ontdekken hoe wetenschappelijke experimenten uitgevoerd worden - en hoe leuk dit kan zijn. Ze krijgen hierbij hulp van leden van de Utrecht Young Academy en een felgeel koffertje met speciale inhoud.

Het nieuwste programma van Waar of Niet Waar? gaat over grondgebied. Leerlingen onderzoeken wanneer je de baas bent over een plek. Om hierachter te komen spelen de leerlingen een aantal situaties na om zo het antwoord op de onderzoeksvraag te vinden. Ze krijgen hulp van dr. Borja Martinovic. Borja is lid van de Utrecht Young Academy en doet onderzoek naar groepsidentiteit, etnische relaties en integratie van immigranten.

Bekijk hieronder de introductie voor in de klas.