Maakt lachen creatiever?

Met deze onderzoeksvraag van Madelijn Strick gingen 262 basisschoolleerlingen uit groep 5/6 op woensdagochtend 21 november aan de slag. Dat deden ze niet alleen, maar met behulp van een onderzoeker van de Utrecht Young Academy én een knalgeel koffertje met bijzondere inhoud.

Waar of niet waar
UYA-lid Elaine Mak met groep 5/6 van de Gertrudisschool | foto: Wessel Spoelder

Het Wetenschapsknooppunt Utrecht en de Utrecht Young Academy organiseerden dit jaar voor het eerst het programma ‘Waar of niet waar’, speciaal voor basisscholen in regio Utrecht. Leerlingen uit groep 5 en 6 van twaalf verschillende scholen ontdekten samen met een onderzoeker hoe je goed onderzoek doet, én hoe leuk dat kan zijn!

Kikkermaskers en bellenblaas
Dit jaar stond het humoronderzoek van Madelijn Strick centraal. De klas kreeg van Madelijn de opdracht om te onderzoeken of lachen creatiever maakt. In één uur tijd zetten de leerlingen hun eigen humoronderzoek op, samen met de onderzoeker in de klas en videoboodschappen van andere UYA-leden. Hun onderzoeksmateriaal vonden ze in het gele koffertje, waar kikkermaskers en bellenblaas in bleek te zitten. Daar maakten de kinderen elkaar mee aan het lachen voor- of nadat ze begonnen aan een creatieve opdracht.

Achteraf vergeleken de leerlingen hoe de creatieve opdrachten waren gemaakt. Volgens de leerlingen van Jenaplanschool Het Spoor in Zeist was de groep die voor de opdracht mocht lachen, creatiever. Maar... klopt dit antwoord nou eigenlijk wel? En is het voor altijd de waarheid? Jikke uit groep 5/6 van het Spoor denkt dat de conclusie van het onderzoek anders wordt als jongens en meisjes eerlijk over de groepen zijn verdeeld. En klasgenootje Mats vult aan dat het voor de uitkomst ook belangrijk is als elk kind even grappig is.

Waar of niet waar
Foto: Wessel Spoelder

Toegankelijk beeld van wetenschap laten zien
UYA-lid Tom Wennekes hielp de kinderen van Het Spoor vandaag met onderzoeken en is één van de initiatiefnemers van ‘Waar of niet waar’. Met het programma wil hij een toegankelijk beeld van wetenschap laten zien aan leerlingen: “Kinderen kunnen niet vroeg genoeg beginnen met ontdekken hoe de wereld om hen heen in elkaar zit. Programma’s als ‘Waar of niet waar’ laten aan kinderen zien dat zij zelf ook onderzoek kunnen doen naar hun eigen vragen.”

Mats vond het onderzoek naar humor heel leerzaam en leuk, omdat hij nooit had nagedacht hoe het komt dat sommige mensen creatiever zijn dan andere. Jikke was het daarmee eens: “ik vond het een leerzame les omdat ik zelf creatief ben en merkte dat ik van de opdracht en het lachen nóg creatiever werd. Dat was heel leuk.”

Meer informatie
Het Wetenschapsknooppunt en de Utrecht Young Academy willen in de nabije toekomst graag meer edities van ‘Waar of niet waar’ organiseren, altijd gebaseerd op actueel wetenschappelijk onderzoek van een UYA-lid.

Ben je benieuwd naar andere programma’s van het Wetenschapsknooppunt Utrecht voor het basisonderwijs? Klik hier. Op de website van Utrecht Young Academy vind je meer informatie over hun andere (outreach)projecten.

Waar of niet waar
Foto: Wessel Spoelder