Van vondst tot vitrine: project Heel Heerlen graaft leidt tot expositie

Impressie tentoonstelling 'Heel Heerlen graaft'

Op 15 december opende de expositie ‘Heel Heerlen Graaft! Deelnemers vertellen’ in De Vondst in Heerlen. Op de tentoonstelling zijn opgravingen te zien van het archeologische burgerparticipatieproject Heel Heerlen graaft van universitair docent Saskia Stevens. Ook worden bezoekers uitgedaagd om zelf onderzoek te doen.

Archeologische vondsten

De expositie laat zien hoe de vrijwilligers, als onderdeel van een team van 150 vrijwilligers, de geschiedenis van Romeins Heerlen hebben blootgelegd. De opgravingen, uitgevoerd in privétuinen en openbare pleinen in het centrum van Heerlen op 9 en 10 september, resulteerden in 8551 vondsten uit verschillende tijdperken. Deze worden momenteel geanalyseerd door professionele archeologen met vragen als: wat is het, hoe oud is het, en wie gebruikten het voor welk doel?

“Vier vrijwilligers van het graafweekend hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de tentoonstelling”, vertelt Lara Boon. Ze is projectmanager van Constructing the Limes, het project waar Heel Heerlen graaft onderdeel van is. “Zij verzamelden verhalen, foto’s en filmpjes van de belevingen van de 150 vrijwilligers.”

Volgens de tentoonstellingsmakers, die met veel plezier terugkijken op hun betrokkenheid, biedt de expositie een unieke kijk op het proces van opgraving tot tentoonstelling. Wethouder Jordy Clemens (Cultuur en Erfgoed) prijst het enthousiasme en de toewijding van alle vrijwilligers van Heel Heerlen graaft: “Heel Heerlen graaft heeft laten zien hoe belangrijk de betrokkenheid van inwoners is bij dit soort projecten. Door op zoek te gaan naar ons gezamenlijke verleden ontdekken we ontzettend veel nieuwe, waardevolle inzichten. De expositie is een fantastische weergave van het harde werk van alle vrijwilligers en professionals.”

“Tijdens de opening zag je dat mensen aan elkaar bleven vragen: ‘wat heb jij gevonden?’”, zegt Boon. “Daarover kwamen gesprekken op gang. En ook bij de vitrines werd vol trots gezegd: ‘daar ligt mijn vondst’. De wethouder noemde het ook wel een ‘buurtfeest’, zo’n gezellige sfeer hing er. Op 1 maart is de terugkomdag in Heerlen en dan worden alle resultaten gepresenteerd.”

De expositie is nu gratis te bezoeken in De Vondst in Heerlen.