UYA leden werken interdisciplinair samen aan klimaatverandering #1punt5
Om de verscheidene gevolgen van klimaatverandering duidelijk te maken, heeft de Utrecht Young Academy de “1punt5” videoreeks gemaakt, in samenwerking met het communicatieteam van de Faculteit Bètawetenschappen. In korte videoclips van 1,5 minuten vertellen onderzoekers wat de samenleving moet weten over de opwarming van de aarde en de gevolgen van klimaatverandering vanuit het oogpunt van hun disciplines.
Denise de Ridder over gedrag en klimaatverandering
In deze 1punt5 video legt Denise de Ridder, professor Psychologie, uit hoe we het gedrag van mensen wat betreft klimaatverandering positief kunnen beïnvloeden.
Peter Kuipers Munneke legt het gevaar van de stijgende zeespiegel uit
In deze 1punt5 video bespreekt poolwetenschapper Peter Kuipers Munneke hoe de stijgende zeespiegel, veroorzaakt door opwarming van de aarde, een gevaar is voor discusses how the rise in sea-levels, caused by global warming, poses a threat to water management systems in the Netherlands.
De Urgenda-zaak: samenwerking tussen academische disciplines
In deze 1punt5 video bespreekt Elaine Mak, hoogleraar Rechtstheorie, de multidisciplinaire aanpak om klimaatverandering te benaderen. Door interdisciplinair samen te werken won Urgenda de zaak tegen de staat om maatregelen te treffen tegen de uitstoot van broeikasgassen.
De rol van biomassa in de transitie naar 100% duurzame energie
In deze 1punt5 video legt professor Martin Junginger uit welke rol biomassa op dit moment en in de toekomst heeft in de transitie naar een duurzame planeet.
Albert Meijer over een democratische transitie naar een duurzame samenleving
In deze 1punt5 video bespreekt Albert Meijer hoe we democratisch de transitie kunnen maken naar een duurzame samenleving.
Moutaz Altaghlibi over de rol van eindgebruikers in een duurzame economie
In deze 1punt5 video legt Moutaz Altaghlibi uit wat de rol is van eindgebruikers in de transitie naar een economie vrij van fossiele brandstoffen.
Peter Bijl over broeikasgassen en de zeespiegel in heden en verleden
In deze video legt Peter Bijl uit wat we kunnen leren van het verleden: de niveau’s van de zeespiegel en broeikasgassen van miljoenen jaren geleden kunnen ons vertellen hoe onze toekomst er mogelijk uit gaat zien.
Heleen Mees over de rol van overheidsbeleid in de duurzaamheidstransitie
In deze video bespreekt Heleen Mees wat de rol van overheidsbeleid is in de transitie naar een duurzame samenleving.
Fergus Green over de machtsdynamiek binnen onze huidige systemen
In deze video bespreekt Fergus Green wat jij kan doen om de systemen rondom ons heen te veranderen.
Walter Immerzeel over de impact van opwarming van de aarde op dagelijks gebruik van water
In deze video bespreekt Walter Immerzeel het effect van klimaatverandering op het smelten van sneeuw en ijs. Dit heeft niet alleen impact op de zeespiegel, maar beïnvloedt ook de levens van miljoenen mensen die afhankelijk zijn van het smeltwater.
Klimaatverandering is een van de hoofdprojecten van de Utrecht Young Academy. In september 2019 riep de Utrecht Young Academy officieel de klimaatcrisis uit en werd gesteld dat de zorgen van de klimaatstakers gerechtvaardigd zijn. We onderschrijven vooral dat de huidige inspanningen om klimaatverandering in te perken inadequaat zijn en dat we als wetenschappers, naast het voorzien in wetenschappelijke kennis, ook een morele verplichting hebben om de maatschappij te waarschuwen over de staat van onze planeet.
Veel leden zijn betrokken bij projecten en activiteiten gerelateerd aan klimaatverandering. UYA-leden Rianka Rijnhout en Peter Bijl gaven recent twee gezamenlijke lezingen over de Urgenda-zaak gezien vanuit Rechten en Geowetenschappen. Tijdens de Pathway to Sustainability Conference deed de Utrecht Young Academy beroep op het bestuur van de Universiteit Utrecht om duurzame ambities te versnellen en een belofte te ondertekenen. De voorzitter van het College van Bestuur, Anton Pijpers, heeft steun verklaard vanuit het bestuur voor de klimaatbelofte en zal de bijbehorende maatregelen nemen.