Travelling Concepts on Air: CRISIS (S2E10)

In deze aflevering van de podcast serie Travelling Concepts on Air nodigen dr. Tessa Diphoorn en dr. Brianne McGonigle Leyh dr. Marij Swinkels en mr. dr. Laura Henderson uit om te praten over het concept CRISIS.

Logo

In de podcast verkennen Tessa Diphoorn en Brianne McGonigle Leyh de beloften en idealen van interdisciplinariteit door te kijken naar ‘travelling concepts’: concepten die reizen binnen en tussen disciplines. Deze maand bespreken Marij Swinkels en Laura Henderson het concept CRISIS.

Dr. Marij Swinkels werkt als wetenschapper aan de Utrecht School of Governance (USG) van de Universiteit Utrecht. Ze onderzoekt vooral de rol van leiders en leiderschap in tijden van crisis, en geeft les over leiderschap, bestuur en overheidsbeleid. Tijdens haar PhD-project onderzocht Marij hoe, wanneer, en waarom de overtuigingen van Europese politiek leiders uitmaakten in Europees crisismanagement. Ze verdedigde haar proefschrift "The role of EU leaders and ideas in managing the Eurozone crisis: navigating uncharted territory" in 2021, en won de UACES prijs voor beste PhD-proefschrift in 2022.

Mr. dr. Laura Henderson is clusterhoofd bij University College Utrecht en universitair docent internationaal en Europees recht aan het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM). Hoofdthema's in haar onderzoek zijn rechterlijke keuzes, democratische theorie, en mensenrechten. Momenteel leidt Laura het onderzoeksconsortium Professional Ethical Judgment for Global Challenges samen met Prof. Elaine Mak. Dit interdisciplinaire onderzoeksproject bestudeert hoe rechters, advocaten en beleidsmakers het benodigde ethisch beoordelingsvermogen kunnen ontwikkelen om adequaat om te gaan met wereldwijde uitdagingen als klimaatverandering of de toegang tot medicijnen.

Luister naar de aflevering om meer te horen over de discussie over CRISIS: Travelling Concepts on Air: CRISIS (S2E10)