Studenten Universiteit Utrecht winnen KHMW Jan Brouwer Scriptieprijzen 2024

Tara Tankink en Oana Ciuraru winnen KHMW Jan Brouwer Scriptieprijzen 2024. Foto: © KHWM

Oana Ciuraru (oud-student Nederlandse literatuur en cultuur) en Tara Tankink (Public Administration and Organisational Science) winnen beiden een Jan Brouwer Scriptieprijs van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Ciuraru ontvangt de prijs voor haar onderzoek naar ‘petrocultuur’ in vroeg-twintigste-eeuwse literatuur en Tankink onderzocht de invloed van onzichtbare beperkingen op studenten.

“Brandend actueel en richtingwijzend”

Oana Ciuraru wint de Jan Brouwer Scriptieprijs voor Taal- en literatuurwetenschappen voor haar scriptie ‘Rubiks kubus: Een onderzoek naar de Nederlandse petrocultuur uit het interbellum’. Ciuraru beschrijft aan de hand van Nederlandse en Roemeense bronnencorpora hoe de modernistische literatuur uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw de steeds centralere betekenis van de oliewinning weerspiegelt.

“Een eeuw later is deze thematisering van de ‘petrocultuur’ natuurlijk veel zwaarder beladen, politiek en ecologisch, en krijgt het onvermoede eigentijdse resonanties”, schrijft de jury in haar rapport. Ciuraru’s scriptie is daardoor volgens de jury “brandend actueel” en haar transnationale benadering is “richtingwijzend voor de hedendaagse Neerlandistiek”. “Het verbindt de historische methode met de eigentijdse theorievorming van de ‘eco-kritiek’.”

Download het juryrapport ‘JB Scriptieprijs Taal- en literatuurwetenschappen’

“Direct bruikbare aanbevelingen”

De scriptie ‘Ableism at University: Experiencing Student Life with an Invisible Disability’ levert Tara Tankink de Jan Brouwer Scriptieprijs voor Politicologie en bestuurswetenschappen op. Tankink stelt de ervaringen van studenten met onzichtbare beperkingen, zoals bijvoorbeeld psychische kwetsbaarheden, centraal en onderzoekt de vraag hoe ze de manier ervaren waarop de universiteit ermee omgaat.

De jury noemt Tankinks scriptie “overtuigend” en “creatief” en prijst haar betrokkenheid. “De studente geeft echt om het onderwerp en slaagt erin om vanuit een persoonlijke betrokkenheid sterk onderzoek te doen en de wetenschappelijkheid te bewaken door te reflecteren op deze betrokkenheid.” Haar onderzoek biedt volgens de jury een “zeer heldere en verhullende inkijk in een ervaringswereld die veel mensen niet kennen” en vindt Tankinks aanbevelingen zeer relevant en direct bruikbaar voor universiteiten.

Download het juryrapport ‘JB Scriptieprijs Politicologie en bestuurswetenschappen’